معرفی انواع سنجاق‌های خیاطی

در این مقاله با انواع سنجاق های خیاطی آشنا می شوید و با انتخاب درست سنجاق متناسب با پارچه می‌توانید به آسانی خیاطی کنید و از این هنر بی نظیر لذت ببرید.

سنجاق‌ها، بلند و از قطرهای استاندارد برخوردارند. نازک‌ترین آن‌ها برای ابریشم مناسب است و قطری در حدود 0/5 میلی‌متر دارد و ضخیم‌ترین آنها به شکل T هستند که قطر آن 1/16 میلیمتر است و طول این سنجاق‌ها از 27 تا 53 میلی‌متر می‌باشد. اما به طور معمول بلندی آنها 3 سانتی‌متر می‌باشد. به طور کلی سنجاق‌ها از جنس فلز، برنج، نیکل، فولاد یا فولاد اکسید شده است ، جنس برنج آن به آهنربا نمی‌چسبد و زنگ نمی‌زند. برای نگهداری منظم سنجاق‌ها انواع مختلف آن را جدا از هم نگه دارید. آنهایی که نوک آنها شکسته یا کج شده است کنار بگذارید. چون؛ باعث خراب کردن پارچه می‌شوند . هنگام دوخت پارچه هرگز از روی سنجاق‌ها رد نشوید زیرا باعث خراشیدن صفحه سوزن یا پایه چرخ و یا از بین رفتن سوزن می‌شود.

 

انواع سجاق های خیاطی و انتخاب آنها 

سنجاق خیاطی T _ هنردوز

سنجاق T شکل: کاربرد این سنجاق‌ها در کارهایی مانند رومبلی یا متصل کردن پارچه‌های کلفت و سنگین بر روی مانکن است. قطر آن کمی بیشتر از دیگر سنجاق‌ها است و بلندی آن است ۲۷ میلی‌متر تا ۵۳ میلی‌متر است.

 

سنجاق مخصوص پارچه‌های پنبه‌ای: برای متصل کردن لبه‌های کلفت پارچه‌های پشم شیشه و پنبه‌ای و نظیر این‌ها استفاده می‌شود. این سنجاق‌ها بسیار نازک با سر معمولی و طول آنها خیلی بلندتر از سنجاق معمولی است اندازه آنها 4/5 سانتی‌متر می‌باشد.

سنجاق پولکی _ هنردوز

سنجاق‌های مخصوص پولک: این سنجاق‌ها برای نشانه گذاری پولک و مروارید بر روی پارچه استفاده می‌شود اندازه آنها کوتاه حدود 1/5 الی 2 سانتی‌متر با سر معمولی می‌باشد.

سنجاق خیاطی ۱_ هنردوز

سنجاق نوک گرد: این نوع سنجاق‌ها برای پارچه‌هایی از جنس بافتنی استفاده می‌شود. به همین دلیل به راحتی داخل پارچه بافتنی فرو می‌رود بدون آنکه صدمه‌ای به پارچه بزند بلندی آن 2/5 سانتی‌متر است.

سنجاق خیاطی _ هنردوز

سنجاق‌های معمولی خیاطی : این نوع سنجاق برای انواع کارهای دوخت و دوز کارایی دارد. البته روی پارچه‌های ابریشمی و ظریف استفاده نمی‌شود. از جنس برنج و فولاد اکسید شده است. نوک آن به شکل گرد و یا تیز است. بلندی آن 2/5 تا 3 سانتی‌متر است و سر آن به شکل معمولی یا به شکل پلاستیکی می‌باشد. حرفه خیاطی دارای ابزار گسترده‌ای است که هر کدام در جای خود بسیار کاربردی است و به نیاز یک خیاط در خلق آثار جدید پاسخ می‌دهد. اما توجه داشته باشید کسب مهارت‌های تکنیکال الگوسازی میتواند شما را بی‌نیاز از بعضی از ابزارها سازد. امیدوارم با دیدن دوره آنلاین خیاطی از ابتدا بتوانید مهارت‌های لازم را بدست بیاورید و با پشتیبانی مجموعه هنردوز وارد بازار کسب و کار شوید.