ملزومات خیاطی: بهترین ابزارهای مورد نیاز چیست

در این مطلب، به معرفی بهترین ملزومات خیاطی برای شروع کار و توضیح درباره کاربرد و مزایای آنها می‌پردازیم

تمام حرفه ها، هنرها و شغل ها نیازمند داشتن وسایلی هستند که شخص بتواند با استفاده از آنها کارشان را راحتتر انجام دهند. رشته ی هنری خیاطی نیز از این قانون مستثنا نیست. با پیشرفت تکنولوژی، لوازم بیشتری برای این هنر ارزنده ارائه شده است. در این مقاله لیست تعدادی از لوازم ضروری و کاربردهای آنها را برای مطالعه و آگاهی هنرجویان عزیز ارائه می‌دهیم. اولین وسیله ی لازم برای خیاطی،  چرخ خیاطی است. بهتر است از بهترین برندها برای چرخ خیاطی استفاده شود. بین چرخ های خانگی، چرخ ژانومه و بین چرخ های راسته دوزی صنعتی، چرخ راسته دوزی جک شناخته شده ترین و بهترین برندها هستند. به چرخ‌هایی که فقط مستقیم و به طرف جلو و عقب میدوزند چرخ‌های راسته دوز می‌گویند. این چرخ‌ها دارای سرعت بالایی هستند. این نوع چرخ‌ها معمولاً نخ زیر و رو را قیچی می‌کنند، دوخت را سر قایمی می‌زنند سوزن را در حالت بالا بایست وا می‌دارند لگن زیر این نوع چرخ‌ها باید همیشه پر از روغن باشد. همچنین خدمات پس از فروش این چرخ ها بهتر و در دسترس تر از بقیه برندها هستند.

همچنین وجود یک چرخ سردوز (اورلوک) برای کار هر خیاط از نیازهای ضروری محسوب میشود. این نوع چرخ‌ها مخصوص پاکدوزی‌های لبه کار است این نوع چرخ‌ها همراه پاکدوزی، اضافه پارچه لبه کار را پاکدوزی می‌کنند و دوخت آنها به صورت بخیه است. هنگام کار کردن با این چرخ‌ها برای بریدن نخ باید از قیچی استفاده کنیم، زیرا نخ داخل کار پاره می‌شود و نخ کردن مجدد آن کار وقت‌گیری می‌باشد. چرخ های سردوز ژانومه خانگی و جک باز هم از بهترین چرخ های سردوز در بازار ایران به شمار میروند.

دومین وسیله برای نیاز خیاطی اتو می باشد که ما به انواع معرفی آن می پردازیم. البته لازم نیست که در شروع کار تمام این اتوها را داشته باشید.

آشنایی با انواع اتو و کاربرد هر یک

اتوی برقی؛ که دو مدل یکی اتوی برقی ساده و دیگری اتوی برقی اتوماتیک وجود دارد

اتوی بخار؛ اتوهای بخار امروزی به دو صورت ساخته می‌شوند می‌توان در صورت لزوم اتو را به صورت خشک و با بخار استفاده نمود. توجه داشته باشید پس از استفاده هر بار از اتو و اتمام کار آب اضافی را خالی کنید تا املاح آب در داخل مخزن رسوب نکند.

اتوی زغالی؛ قیمتی ترین مدل اتو اتوی زغالی می‌باشد درجه حرارت اتوی زغالی قابل کنترل نمی‌باشد و کار کردن با آن نیاز به تخصص و دقت دارد.

اتو با فرم منحنی؛ این اتو بخار به فرم منحنی ثابت است. از این اتو برای راحت‌تر اتو کردن قسمت‌هایی از لباس که دارای فرم منحنی‌اند و نمی‌توان روی قسمت خارجی آن اتو گذاشت استفاده می‌شود کاپ آستین

 اتو پرس؛ این نوع اتوها که شبیه اتوپرس خشکشویی است در منزل و کارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابل حمل و نقل هستند. حداقل وجود یک اتوبخار خوب و یک اتوی سنگین گالور برای اتوی درز لباس های معمولی و ضخیم نیاز یک خیاط خانگی است. بدون اتو نمیتوان لباسی تمیز به مشتری و مراجعه کننده تحویل داد. پس سعی کنید حتماً یک اتوی مرغوب متناسب با بودجه ی خود تهیه نمایید. بهترین اتوبخار صنعتی موجود با قیمت مناسب ، اتوی سیلتر ترک است که با مخزن های ۳ لیتری و ۱/۵ لیتری میتوانید در بازار قابل خرید هستند. اتوهای ۳ لیتری مناسب کارگاه ها و تولیدی ها هستند و اتوهای ۱/۵ لیتری مناسب خیاطان خانگی با مقدار کار کمتر است. این روزها اتوی سیلتر ایرانی هم با قیمت کمتر در دسترس خریداران است.

 

قیچی  با تیغه پهن _ هنردوز قیچی با تیغه پهن برای برش پارچه‌های ضخیم 

 

قیچی با تیغه باریک _ هنردوز

قیچی با تیغه بلند و باریک برای برش پارچه‌های ظریف 

 

سومین وسیله ی لازم برای خیاطی قیچی تیز و مناسب است. البته قیچی ها هم انواع مختلفی دارند و هرکدام مناسب استفاده برای یک نوع پارچه ی خاص است.

چهارمین وسیله ی مورد نیاز میز برش مناسب است. اگر خیاطی باشید که در کارگاه کار میکنید، حتماً یک میز برش مناسب با قد خود تهیه کنید، قد میزها باید از ۸۵ تا ۱۰۰ متناسب با قد شما طراحی شوند. حداقل عرض میز باید ۸۵ باشد تا برای برش پارچه با مشکل مواجه نشوید. طول میز هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متناسب با محل کار میتواند متغیر باشد. ولی یکی از وسایل لازم و ضروری برای کارگاه خیاطی است.

پنجمین وسیله ی لازم برای خیاطی را میتوان خانواده ی متر، خطکش و پیستوله در نظر گرفت. یک متر دقیق به خیاط کمک میکند اندازه ها را دقیق بگیرد و با خطکش ها و پیستوله ها الگوهایی دقیق و تمیز بکشد. امروزه پیستوله هایی با جنس چوب، و پلاستیک های بادوام در بازار ایران موجود هستند. اگر دسترسی به خرازی های خوب ندارید، میتوانید لوازم را از خرازی های آنلاین خریداری کنید.

ششمین وسیله ژانت اتو است. ژانت ها نیز انواع و اقسام مختلفی دارند. ژانت سینه، ژانت فیانگو و ...ژانت ها به خیاط کمک میکنند لباس ها را تمیزتر اتو بزنند، هرکدام از ژانت ها مختص درزی خاص است.

پایه رول چرخ خانگی ژانومه  _ هنردوز

پایه رول چرخ ژانومه 

پای پیچ چرخ راسته دوز _ هنردوز

پایه رول چرخ راسته دوز

 

پایه غلتک دار _ هنردوزپایه غلتک دار برای دوخت پارچه‌های ضخیم 

 

هفتمین وسیله لازم و ضروری برای خیاطی پایه های چرخ خیاطی هستند. با روی کار آمدن چرخ های جدید، پایه های مختلف متناسب با انواع دوخت و انواع پارچه نیز به بازار آمد. از پایه های پرکاربرد میتوان به پایه زیپ مخفی و پایه پیچ رول اشاره کرد. این دو پایه متداول ترین و پر کاربردترین پایه در دوخت و دوز انواع لباس هستند. در ادامه تصویر پایه های مختلف چرخ ها را برای آشنا شدن با آنها ارائه در بالای متن ارائه داه شده.

هشتمین وسیله موردنیاز برای خیاطی، سوزن دوخت و دوز و سوزن ته گرد برای ثابت کردن پارچه است. همیشه از انواع مرغوب سوزن برای چرخ و کوک زدن با دست و برای ثابت کردن پارچه استفاده کنید. انواع سوزن های مرغوب این روزها در خرازی ها موجود هستند. که ما در اینجا شما را با چند نمونه سوزن آشنا خواهیم کرد.

سوزن خیاطی انواع مختلف دارد که هر یک برای پارچه‌ای مخصوص به کار می‌رود برای دوخت پارچه‌های لطیف از سوزن شماره ۱۰ و ۱۱ و برای پارچه‌های معمولی از سوزن شماره ۱۴ و برای پارچه‌های ضخیم‌تر از سوزن شماره ۱۶ یا ۱۸ استفاده می‌شود انواع دیگر عبارتند از:

سوزن شارپ یعنی سوزن تیز و برنده، سوزن منجوق دوزی، سوزن سرآبی یا استرج،  سوزن دوقلو، سوزن ژوردوزی، سوزن سه گوش.

نهمين نیاز خیاطی داشتن انواع نخ و جنس آنها می باشد. نخ مورد استفاده باید با جنس و ضخامت پارچه هماهنگ باشد موقع انتخاب و خرید نخ، رنگ آن را قدری پررنگ‌تر از رنگ پارچه انتخاب کنید. انواع مختلف الیاف نخ عبارتنداز: قرقره ابریشمی؛ قرقره نایلونی، قرقره پلی استر،کش قیطانی، نخ عمامه، نخ کوک