طراح لباس، هنرمندی که فرهنگ را به تصویر می‌کشد

شما در این مقاله با چگونگی طراحی و دوخت لباس آشنا می شوید و بهترین و اصولی ترین روش فعالیت در این مسیر برای شما مشخص خواهد شد

امروزه دنیای مد و فشن و طراحی لباس تبدیل به یک رشته ی پر طرفدار شده است که بسیاری را به سمت خود جذب می کند. پس خالی از لطف نیست که مقاله ای در ارتباط با این موضوع برای علاقمندان به این رشته ارائه دهیم. گرچه علاقه برای ورود به یک رشته مهم است ولی باید با آگاهی وارد آن شد. در مقاله ی  پیش رو ابتدا نقش لباس و فرهنگ موجود در جامعه و میزان ارتباط آن با رشته به طراحی لباس را توضیح خواهیم داد و در ادامه مهارت های مورد نیاز برای ورود به این رشته را بررسی  میکنیم.

دنیای جذاب مد وفشن 

لباس دومین نیازهای اساسی نسل بشر از ابتدا تا پایان است. براساس این نیاز در قرون مختلف مدل های متفاوتی به وجود آمده است. کم کم با پیشرفت علم و فناوری در زمینه های مختلف و ایجاد ماشین آلات گوناگون، تولید لباس نیز به مرحله ی جدیدی رسیده و طراحی های مختلفی برای تولید لباس صورت گرفت؛ به صورتیکه امروزه دنیای مد و فشن به دنیای جذاب و افسونگر برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. انواع و اقسام مدل ها با کاربردهای مختلف روزانه طراحی و دوخته میشوند. افراد بسیاری از مرحله ی طراحی تا دوخت یک لباس دخیل هستند. در اینجا فاکتورهایی که یک طراح لباس باید داشته باشد تا به موفقیت برسد را بررسی می کنیم

نیاز سنجی اولین مهارت برای طراحی لباس

 اولین مهارت طراحی لباس نیازسنجی است. طراحان براساس نیاز شخص، با توجه به فرهنگ و قومیت منطقه شروع به طراحی لباس میکنند. پس برای طراحی یک لباس علاوه بر نیاز و خواست شخص، فرهنگ و نحوه ی پوشش نیز نقش بسزایی ایفا میکند. پس نمیتوان در هرجا، هر مدلی را طراحی کرد. ابتدا باید با فرهنگ مربوط به جامعه آشنا شد؛ بعد شروع به طراحی کرد. البته نمایشگاه ها یا ایونت هایی در سرتاسر دنیا ایجاد میشوند که طراحان بدون مشکل میتوانند طرح های خاص را بدون نگرانی ارائه دهند. تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که طراح لباس باید مهارت شناخت و مطالعه درمورد فرهنگ و آداب مربوط به منطقه ای که میخواهد برایش لباس طراحی کند را در وهله ی اول در خود تقویت کند. چون لباس هر شخص بیانگر قومیت، اعتقادات و فرهنگ وی است.

خلاقیت در طراحی لباس

داشتن ذهنی خلاق دیگر توانمندی لازم برای ورود به رشته ی طراحی لباس است. طراح لباس قبل از ورود به این رشته، باید توانایی هایی داشته باشد تا بتواند با جنبه های مختلف این رشته روبرو شود. یکی از این توانایی ها و مهم ترین آنها داشتن خلاقیت است. شما به عنوان یک طراح باید اول به این رشته علاقمند باشید و بعد بتوانید با رنگ ها و ترکیب مدل ها بتوانید یک طرح جدید و خاص ارائه دهید. این کار ممکن است روزها و ساعت ها برای شما زمان ببرد. ولی اگر ذهنی خلاق داشته باشید در نهایت به هدف خود خواهید رسید. فقط باید به یاد داشته باشید که در این مسیر خسته نشوید. دیگر توانمندی که یک طراح خلاق باید داشته باشد، توانایی طراحی عالی است که این توانایی هم ارتباط مستقیم با مهارت شخص در نقاشی دارد.

دقت در جزییات

 طراح لباس علاوه بر علاقمندی باید مهارت دقت در جزئیات، شناخت رنگ ها و نقاشی بی نقص روی کاغذ را داشته باشد. پس در صورتیکه علاقمندید وارد این رشته شوید، در وهله ی اول توانمندی خود را در نقاشی ارزیابی کنید و اگر نیاز بود در کلاس های نقاشی شرکت کنید. چون یک طراح باید بتواند طرح یک لباس را با جزئیات کاملِ طرح و جنس پارچه ارائه دهد.

توانایی بازاریابی

توانایی و مهارت بازاریابی، روحیه ی رقابتی و توانایی ایجاد ارتباط با افراد مختلف برای دریافت سفارش، تحویل و فروش طرح نیز در این رشته بسیار مهم و حائز اهمیت هست. شخصی که در این زمینه فعالیت دارد باید بتواند طرح خود را در بازار به فروش برساند و به درآمد برسد؛ پس صرف اینکه شما یک طراح قابل و ماهر باشید کافی نیست. باید با بازار و نیاز افراد، اصول کسب و کار و فروش نیز آشنا باشید تا بتوانید از استعداد و دانش خود به درآمد برسید. یک طراح حتماً باید با انگیزه ی زیاد طرح های جدید و مبتکرانه ای را ارائه دهد که قابلیت رقابت با طرح دیگر طراحان را داشته باشد.

آشنایی با تکنولوژی

 دیگر توانمندی مورد نیاز برای طراحی لباس، آشنایی با نرم افزارهای به روز مربوط به طراحی الگو و لباس است. دنیای امروز دنیای کامپیوتر است. بدون شناخت روش های طراحی دیجیتال نمیتوان در این رشته با قابلیت های جدید روبرو شد و به رقابت پرداخت. 

آشنایی با مهارت های خیاطی

آشنایی با مهارت های خیاطی، شناخت اولیه الگو، برش و دوخت نیز لازمه ی طراحی لباس است. یک طراح، لباس را باید به گونه ای طراحی کند که قابلیت دوخت داشته باشد. این مهارت ها در چارت های درسی دانشگاه ها گنجانده شده است. پس مهارت الگوسازی اولیه و برش و دوخت را میتوانید در حین تحصیل فرا بگیرید.

درآمد یک طراح لباس چقدر است؟

درآمد یک طراح به عوامل زیادی بستگی  دارد. به میزان آشنایی فرد با فرهنگ جامعه، شناخت کامل رنگ ها، خلاقیت و ارائه ی طرح های زیبا، مبتکرانه و خاص که علاوه بر جدید بودن برای افراد هم جذاب باشد. اینکه بتواند بازار خوبی برای کار خود پیدا کند و در آن فعالیت داشته باشد. اینکه بتواند بازار خوبی برای کار خود پیدا کند و در آن فعالیت داشته باشد، یا کاری مستقل برای خود ایجاد کند و از این طریق به درآمد برسد. در ایران با افتتاح مزون یا تولیدی لباس میتواند با ایجاد رقابت با برندهای خارجی به فعالیت بپردازد. یا اگر علاقمند به حوزه ی آموزش باشد، با آموزش افراد علاقمند به درآمد برسد.

موقعیت شغلی مناسب طراحان لباس در ایران

  در این مقاله با رشته ی طراحی لباس و توانمندی های لازم برای ورود و ادامه تحصیل در این رشته پرداختیم. تاریخ و فرهنگ لباس و پوشاک در ایران به دلیل گستردگی طرح و رنگ، بسیار زیبا بوده و گویای هنر ایرانیان است. برای ارتقای سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس نیازمند تربیت نیروی ماهر در کشور هستیم. به همین دلیل این رشته جزء رشته های ارائه شده ی دانشگاهی است. در ادامه راههای ورور به این رشته و لیست دانشگاه های معتبر این رشته ارائه شده است. 

راههای ورود به رشته پولساز طراحی لباس براي ورود به این رشته سه راه وجود دارد 

۱ _ ورود به دبیرستان شاخه نظری و شرکت در کنکور هنر

۲ _  ورود به رشته طراحی لباس در هنرستان و شرکت در کنکور هنر، فنی و حرفه‌ای یا کاردانش

۳ _ ورود به رشته طراحی لباس در کار دانش و شرکت در کنکور هنر، فنی و حرفه‌ای یا کاردانش در مسیر دوم و سوم، دانش‌آموزان پس از دیپلم می‌توانند در کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای و کار دانش شرکت کنند.

لیست دانشگاه های معتبر رشته ی طراحی لباس و پارچه در ایران 

دانشگاه هنر تهران(رشته طراحی پارچه)

 دانشگاه الزهرا، رشته‌های(طراحی پارچه) و (طراحی لباس)

 دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی تهران، رشته‌های(طراحی لباس) و (طراحی و چاپ پارچه)

 دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران، رشته‌های (طراحی پارچه) و (طراحی لباس)

 دانشگاه سمنان (رشته طراحی پارچه)

 دانشگاه فنی حرفه ای فدک کاشان که خانم الهام نیا استاد دانشگاه فنی حرفه ای فدک کاشان در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند.