نحوه مطالعه الگوی خیاطی

در اين مقاله شما با نحوه ی مطالعه الگو و نمادهای آن آشنا می شوید، به راحتی با زبان الگو صحبت کنید

الگو یکی از اصلی ترین ملزومات خیاطی است. اگر بخواهید از یک الگوی آماده برای برش و دوخت لباس مد نظرتان استفاده کنید، حتماً با علائم و نمادهایی روی کاغذ الگو روبرو خواهید شد که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند، و برای استفاده از الگو شما محبورید تمام این نمادها را بشناسید. در این مقاله سعی داریم اطلاعات کافی برای خواندن الگوهای آماده را در اختیارتان بگذاریم تا بتوانید به راحتی و بدون دردسر یا استرسی از الگوها استفاده کنید.  ابتدا مدل لباس دلخواهتان را انتخاب کنید. اگر مبتدی هستید از مدل هایی که برش کمتری دارند شروع به کار کنید. چون تعداد قطعات الگوی این مدل ها کمتر است و شما به راحتی میتوانید قطعات الگو را از هم تشخیص داده و کنار هم بگذارید. 

 

جدول راهنمای الگو _ هنردوز

جدول راهنمای الگو

بعد از انتخاب مدل لباس، ابتدا کد مدل لباس را در جدول مشخصات و توضیحات الگو پیدا کنید. زیر این کد، معمولاً تعداد قطعات الگو نوشته میشود که‌ کمک میکند حتماً تمام قطعات الگو را پیدا و کپی کنید. به طرح ترسیم شده با خطوط مدل لباستان دقت کنید تا بتوانید تشخیص دهید که مدام قطعه از الگو، مربوط به کدام قسمت از لباس است. در این مرحله اگر قطعات الگو را نمیتوانید از هم تشخیص دهید، حتماً از مدل های ساده تر شروع کنید. در جدول راهنمای الگو، بخشی دیگر هم ارائه میشود که در آن درمورد اطلاعات پارچه ی مورد نیاز برای مدل لباس انتخابی نوشته شده است. به جنس پارچه های پیشنهادی مناسب برای مدل دقت کنید، چون هر طرحی با جنس متفاوت ممکن است نتیجه ی دلخواه را نداشته باشد. در برخی جداول راهنما، متراژ پارچه ی مورد نیاز برای دوخت مدل را ارائه میدهند. ولی شما برای اطمینان بیشتر، با توجه به آبرفت و اتورفت پارچه ی مصرفی، مقدار بیشتری پارچه خرید کنید.  بخش مهم و اصلی جدول راهنمای الگو ، جدول سایزبندی الگو است، که باید با دقت تمام سایزهای نوشته شده را بررسی کنید تا سایز مناسب اندام خود را انتخاب کنید و قطعات الگوی همان سایز را برای شروع کار کپی کنید. و در آخر، قسمتب که در خواندن الگوها باید به آن دقت و توجه داشته باشید، اطلاع از معنا و مفهوم نماد های استفاده شده در الگوهاست. در این قسمت فهرستی از نمادهای مرسوم در الگوهای خیاطی برای آشنایی شما با مفهوم آنها تهیه شده.

 

جدول نماد الگو ۱ _ هنردوز

نماد الگو _ هنردوز

جدول نماد الگو

 

 همانطور که مشاهده کردید برای خواندن و استفاده از الگوهای آماده باید اطلاعات کافی درمورد الگو، مدل لباس سایزبندی آن داشته باشید. در کنار این اطلاعات باید نمادهای رایجی که در الگوهای آماده استفاده میشوند را نیز بشناسید تا هنگام برش بتوانید با خیالی آسوده پارچه را برش بزنید. همیشه داشتن دانش کافی برای استفاده از ابزار، مانند چراغی عمل میکند که راه را برای شخص روشن و هموار میسازد. نمادهای الگوهای آماده نیز نقش همان چراغ راه را برای شما دارند.