آشنایی با انواع یقه‌های برگردان و فانتزی

در این مقاله شما با انواع یقه‌های برگردان آشنا خواهید شد. این یقه‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند؛ مانند یقه بلیزر، یقه انگلیسی، یقه آرشال، یقه آمریکایی، یقه اسپرت و انواع یقه های فانتزی که با ترکیب این مدل‌ها طراحی میشوند؛ بهترین روش پیدا کردن یقه‌های مناسب استایل خود

یقه های برگرد و فانتزی در آموزش خیاطی و طراحی دوخت نقش بسزایی در زیبایی لباس و خوش فرم تر نشان دادن اندام شخص دارند.
 در این مطلب شما با انواع یقه های تخت آشنا می شوید و در ادامه به بررسی تناسب آنها با اندام های، چاق یا لاغر، کوتاه یا کشیده در طراحی دوخت آشنا خواهيد شد. زیرا این یقه ها دارای مدل‌های  بسیار متفاوتی می باشند؛ مانند یقه بلیزر، یقه آرشال، یقه آمریکایی، یقه اسپرت و انواع یقه های فانتزی که با ترکیب این مدل ها طراحی میشوند. الگوسازی و برش و دوخت این یقه ها در دوره های راهنمای جامع کت زنانه و ضخیم دوزی هنردوز بارگزاری شده است و به راحتی قابل دسترس می‌باشد. 

تفاوت یقه های برگردان با یقه های برگرد ساده

 
یقه آرشال _ هنردوزیقه آرشال 
 
تفاوت یقه های برگردان انگلیسی با آرشال در آموزش خیاطی در این است که یقه های خانواده انگلیسی (دوبل، بلیزر، کلاسیک، فانتزی) از دو بخش پشت یقه و لاسکنه تشکلیل شده است (دال بالا و دال پایین). اما یقه های برگردان ساده آرشال (شال) و آمریکایی یک تکه می باشند.
 
 یقه انگلیسی
 

یقه انگلیسی کلاسیک 

یقه انگلیسی، جز دوخت مدل اولیه، اصیل و کلاسیک انگلیسی محسوب میشود. وکاملا متناسب با استایل کلاسیک است. اگر به دنبال یک مدل یقه شیک و همیشگی هستید قطعا بهترین انتخاب یقه، انگلیسی کلاسیک است، اگر چه امروزه در آموزش خیاطی یقه های انگلیسی و فانتزی بسیاری با الهام از طرح کلاسیک طراحی و دوخته می‌شوند، لیکن همواره طراحی دوخت یقه انگلیسی کلاسیک انتخاب شیک پوشان است. در انتخاب مدل یقه و طراحی دوخت از این یقه، برای انواع کت و پالتو استفاده میشود. و انواع دو دکمه و چهاردکمه ی آن برای کت های زنانه و مردانه بسیارمناسب است. در اساس الگوسازی یقه انگلیسی پایه ی یقه، به صورت هفت طراحی می‌گردد.
 
 

تاثیر طراحی یقه انگلیسی بر اندام 

 طراحی نوع یقه انگلیسی  به صورت پهن و عریض سرشانه ها را پهن تر جلوه میدهد و متعاقباً باعث درشت تر نشان دادن اندام میشود.  اما مدل های باریکتر و کلاسیک یقه انگلیسی، اندام را لاغرتر نشان میدهد و بلند بودن هفتی یقه نیز موجب کشیده تر،  جلوه دادن اندام میشود.
 
 

انواع دسته بندی یقه؛ روش نازکدوز و ضخیم دوزی

در آموزش خیاطی استاد الهام نیا تفاوت دوخت این دو بر اساس جنسیت پارچه متفاوت است. زیرا قسمت لاسکنه یقه انگلیسی با پارچه های ضخیم مثل فوتر و ماهوت بسیار ضخیم می‌شود و اگر به روش نازک دوزی دوخت شود زیبایی چندانی نخواد داشت.
 
 
یقه بلیزر _ هنردوز

 

یقه های جدا و متصل

به طور کلی یقه های برگردان به دو روش جدا و متصل طراحی و دوخته می‌شوند.  
 یقه انگلیسی جدا و یقه انگلیسی متصل یا یقه آرشال جدا و یقه آرشال متصل، که منظور از متصل یا جدا بودن یقه به این شکل است که، می‌توانید طراحی یقه آرشال و انگلیسی را از خط شکست یا خط برش هفت از الگوی بالاتنه جدا کنید و برش بزنید. از روش جدا بيشتر در زمانی که بخواهید تزئینات و نواردوزی برای یقه انجام دهید و یا بخواهید در مصرف پارچه صرفه جویی کنید استفاده نمایید.
 

اتو کاری یقه 

اتوکاری یقه های برگردان گاهی از دوخت آن مهمتر است. بخصوص در لباسهای ضخیم و پالتو، اتو کاری در سه مرحله انجام می‌شود. دو مرحله قبل از اتصال به پشت یقه و یک مرحله در انتهای کار، که در آموزش کامل ضخیم دوزی به اجمال می آموزید.
 
 

یقه حلزونی 

 یقه های حلزونی و دراپه

یقه های حلزونی و دراپه از انواع یقه های فانتزی هستند که برای طراحی لباس های مجلسی و شومیزها استفاده میشوند. این یقه ها به دلیل چین‌ و شکن های بسیار زیادی که روی خط سینه دارند، سینه را حجیم تر و لباس را زیباتر جلوه میدهند. این مدل برای افرادی که سینه کوچک دارند بسیار مناسب می‌باشند. اگر چین های روی سرشانه نیز زیاد باشد، سرشانه ها بزرگتر و پهن‌تر نشان خواهد داد. 

 

چگونه کامل و جامع بیاموزیم؟

آموزش های کامل و جامع کت زنانه هنردوز با بیش از ۸۰ مدل کت و پالتو و کاپشن  با تدریس استاد الهام نیا مدرس دانشگاه و بین الملل و مترجم کتاب های خیاطی است. شما می‌توانید در فراگیری الگوسازی و برش و دوخت انواع یقه های برگرد شرکت کنید و با دریافت آموزش‌های مرحله به مرحله گامی بلند به سمت اهداف خود بردارید.
 

نتیجه گیری 

در آموزش خیاطی آشنایی با انواع یقه ها لازمه ی طراحی یک لباس زیبا و متناسب با اندام شخص است. از مجموعه این اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که در طراحی دوخت  هرچقدر یقه ها کشیده تر و باریکتر باشند، اندام لاغرتر و کشیده تر به نظر می آیند و هرچه یقه ها پهن‌تر و بسته تر طراحی شوند، اندام حجیم تر جلوه میدهد. آموزش رایگان برخی از این یقه های زیبا را میتوانید در پیج اینستاگرام هنردوز مشاهده نمایید.