آموزش الگو آستین | راهنمای جامع 11مدل کاربردی آستین

دراین مقاله 11مدل الگوسازی آستین را یاد میگیرید و می توانید بهترین الگو را انتخاب کنید و از طراحی و دوخت آن لذت ببرید.

در هنر خیاطی و دوخت پارچه روشهای زیادی وجود دارد که هر فرد بنا بر سلیقه‌ی خود با کمی خلاقیت و مهارت می‌تواند طرح نهایی خود را بسیار زیبا خلق کند. یکی از این مهارت‌ها و خلاقیت ها: طراحی آستین متناسب با نوع پارچه و مدل لباس است. در این مطلب آموزشی کمکتان می‌کنیم تا با الگو و اصول طراحی الگوی آستین آشنا شوید. با ما همراه باشید.

آستین با مچ تزیینی

آستین مچی _ هنردوز

از زیر درز آستین ۴ الی ۵ ساعت بالا بروید و خطی موازی خط مچ رسم کنید. این خط را تقسیم بر ۳ کنید و از نقاط یک سوم خط‌ در حدود ۴ الی ۵ سانتی‌متر بالا بروید و مانند مدل طراحی کنید. تکه طراحی شده را از روی الگو کپی بگیرید و روی پارچه برش بزنید سپس روی آستین بگذارید و کوک بزنید طوری که روی سجاف به سمت پشت آستین باشد سپس سجاف را به روی آستین برگردانید. اضافه درزها را در گوشه‌های قائمه چرت بزنید. زاپاس لبه سجاف را به سمت داخل اتو کنید سپس از سمت روی آستین رو دوزی کنید.

آستین مچی والان دار (کلوش)

الگوی آستین کلوش _ هنردوز

قد والان دلخواه را از قد آستین بالا بروید و علامت بزنید. سپس خطی موازی مچ رسم کنید. تکه ی طراحی شده را از روی الگو، قسمت مشخص شده در عکس جدا کنید. این تکه را تقسیم بر ۴ کنید و از قسمت پایین به میزان۳ الی ۴ سانتی‌متر اوازمان دهید. در انتهای کار الگوی شما شبیه به یک بادبزن خواهد شد سپس الگو را بر روی پارچه قرار دهید و با در نظر گرفتن زاپاس دوخت برش بزنید.

آستین با پیلی زاویه دار

الگو آستین چین دار _ هنردوز

از آستین پایه استفاده کنید. این آستین را به دو شکل آستین بلند و آستین کوتاه می‌توانید طراحی کنید. از نقطه‌ای که در تاج آستین علامت گذاری شده (نقطهA) در دو طرف تاج آستین ۳ الی ۴ سانتی‌متر اندازه بگیرید و علامت بزنید. از نقاط به دست آمده خطوط مستقیمی به خط قد آستین گونیا کنید. خطوط رسم شده از تاج آستین را قیچی کنید و بین این خطوط را ۴ سانتی‌متر اوازمان دهید. پیلی‌ها را طوری تا کنید که انتهای پیلی به طرف وسط آستین به فاصله ۶ سانتی‌متر ختم شود.

 الگوی آستین ژیگو

آلگوی آستین ژیگو  _ هنردوز

از آستین پایه استفاده کنید. خط آرنج را در الگو مشخص کنید. از نقطه وسط الگو در تاج که علامت گذاری شده (نقطه A) خطی عمود بر خط آرنج رسم کنید. این خط را تقسیم بر ۳ کنید و از این نقاط یک سوم خطوط طبق شکل، به سمت درز زیر بغل رسم کنید. توجه داشته باشید آخرین نقطه ۶ سانتی‌متر با خط آرنج فاصله داشته باشد. خط مرکزی آستین را قیچی کنید و طبق شکل بین خطوط را ۲_۳ سانتی‌متر اوازمان دهید. از نقطه تقاطع خط وسط و خط افقی تاج آستین ۸ سانتی‌متر بالا بروید و خط جدید تاج آستین را طراحی کنید. گشادی را در تاج آستین چین کش کنید تا به اندازه حلقه آستین بالاتنه شود. بهتر است در این مدل از اِپُل استفاده کنید و از پارچه‌های آهاردار مانند پارچه ابریشمی استفاده کنید.

آستین رگلان پیلی دار

الگو آستین رگلان چین دار _ هنردوز

از نقطه A در گوشه گردن ۱۹ سانتی متر در عرض الگو خطی رسم کنید. یک سانتی‌متر از سرشانه پایین آمده و به نقطه گوشه گردن وصل کنید. مجدداً از نقطه(A) ۱۰سانتی‌متر پایین آمده و طبق شکل خطی به کف حلقه آستین رسم کنید سپس قسمت‌های طراحی شده آستین را از روی الگو جدا کرده سر شانه ها را بهم بچسبانید و از قسمت حلقه آستین در قسمت پشت و جلو به میزان دلخواه اوازمان دهید.

الگوی آستین سرخود

الگو آستین سرخود _ هنردوز

در امتداد خط سرشانه ۵ الی ۸ سانتی‌متر از الگو خارج شده و علامت بزنید. از همان نقطه به میزان ۴ الی ۵ سانتی‌متر پایین آمده و خطی به شکل پرگاری به سمت سرشانه رسم کنید. حلقه آستین را طوری طراحی کنید که از نقطه موازنه در حلقه آستین بگذرد و تا یک ۱الی۲ سانتی‌متر زیر حلقه آستین ادامه داشته باشد.

آستین پُفی ساده

الگو آستین پفی _ هنردوز

از آستین پایه استفاده کنید (شکل۱). قد آستین را به مقدار دلخواه کوتاه کنید. از خط مرکزی آستین به طرفین الگو را به ۶ قسمت تقسیم کنید و خطوطی عمودی تا پایین الگو رسم کنید. بين خطوط را به اندازه ۳سانتیمتر اوازمان دهید. خط کاپ آستین را دوباره طراحی کنید.

 الگو آستین خربوزه ای 

از آستین پایه استفاده کنید (شکل۲). برای زیبا تر شدن ایستایی آستین، قد آستین را کوتاه کنید. از خط مرکزی آستین به طرف درز زیر بغل الگو را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید. از نقاط به دست آمده الگو را تا پایان قد آستین جدا کنید. پنل‌های الگو را شماره گذاری کنید. بین برش‌ها از قسمت بالا تا پایین مطابق عکس، ۳ سانتی‌متر اضافه کنید و در پایان تاج آستین را دوباره طراحی کنید.

آستین کلوش (زنگوله ای)

از آستین پایه استفاده کنید (شکل۳). قد آستین را به مقدار دلخواه کوتاه کنید. از خط مرکزی آستین (در قسمت پایین الگو) به سمت طرفین الگوی آستین را به ۶ قسمت تقسیم کنید. سپس خطوط عمودی رسم کنید. بین خطوط ۴ الی ۵ سانتی‌متر اوازمان دهید. خط پایان الگو را طبق تصویر اصلاح کنید. 

آستین گلبرگی یا لاله

 الگو آستین گلبرگی  _ هنردوز

از پايه ی آستین استفاده کنید. قد آستین را به دلخواه کوتاه کنید. از نقاط موازنه روی تاج آستین ۷ سانتی‌متر به طرف بالا اندازه بگیرید. نقاط (B,D). خط وسط الگو (خط راستا) از قسمت پایین الگو ۶ سانتی‌متر به طرف تاج الگو مشخص کنید. از نقاطی که روی خط تاج آستین علامت گذاشته‌اید نقاط (B,D) طرح آستین لاله ای را بکشید؛ بطوریکه از روی نقطه C بگذرد و در این نقطه با یگدیگر تلاقی کنند. خط درز آستین را مماس یکدیگر قرار دهید و به هم بچسبانید. خط راستای الگو را رسم کنید (شکل۲). قسمت پشت و جلوی آستین تا حدود خط موازنه روی هم قرار میگیرند. با خط هاشور مشخص کنید آستین خُرد داده تا اندازه حلقه آستین بالاتنه شود.

الگو آستین فرشته‌ ای

الگو آستین فرشته‌ ای _ هنردوز

دور حلقه آستین را با متر ایستاده اندازه بگیرید. اندازه ی بدست آمده را ثبت کنید. عددِ اندازه را در ۳ ضرب کنید به طور مثال، (۱۲۰=۳×۴۰) خطی به طول ۱۲۰ سانتی‌متر رسم کنید. از وسط خط ۸ سانتیمتر علامت بزنید و طبق تصویر طراحی کنید.

جمع بندی 

طراحی، برش و دوخت آستین دارای نکات فروانی است که سعی کردیم در این آموزش به نکات کلیدی بخشی از این مدل‌ها بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونگی دنیا پر رمز و راز آستین ها به سایت هنروز  مراجعه کنید.

 منتظر نظرات و پیشنهادات خوب شما هستیم.  لطفا به ما بگویید چه آموزش‌هایی نیاز دارید تا به آنها بپردازیم.