آموزش دوخت گریت | راهنمای کامل دوخت گریت در طراحی و دوخت لباس

در این مقاله آموزش دوخت گریت همراه با الگو را یاد میگیرید و می‌توانید با کمی خلاقیت و پشتکار لباس‌های فشنِ زیبایی طراحی کنید.

گریت چيست: یک تکنیک دوخت است که می‌توان طرح‌های سه بعدی با استفاده از نخ و سوزن روی پارچه ایجاد کرد. گاهی هنرمندان این هنر را به عنوان اسموک دوزی تعریف می کنند. در این هنر، از طرح‌های هندسی مربع و مستطیل‌های کوچک استفاده می‌شود که با نظم و ترتیب خاصی دوخته می شوند و طرحهای بسیار زیبایی را می‌توان ایجاد کرد.

در این اینجا به آموزش چند مدل گریت، همراه با الگو می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

دوخت گریت گل یاس

گریت گل یاس _ هنردوز

برای دوخت این مدل، ابتدا پارچه مورد نظر را از قد و پهنا دو و نیم الی سه برابر در نظر بگیرید و سپس الگو را طبق شکل، پشت پارچه رسم کنید. از عدد یک (۱) به ترتیب به ۲و۳و۴ کوک بزنید و دوباره به عدد ۱ برگشته کوک خود را محکم کنید. توجه داشته باشید اگر در بالاتنه یا در کارهای ظریف از این نوع گریت میخواهید استفاده کنید، فاصله خطوط را نزدیکتر و مربع را کوچکتر رسم کنید و برای طراحی در دامن فاصله ها دورتر و اندازه ها باید بزرگتر باشد.

نکته: برای استفاده از گریت در بالاتنه ابتدا پارچه را گریت نموده و سپس الگوی مورد نظر را روی آن برش بزنید.

گریت ۱ _ هنردوز

برای دوخت این مدل ابتدا پارچه مورد نظر را از قد و  پهنا دو و نیم تا سه برابر در نظر بگیرید و سپس طبق مدل تقسیم بندی کنید. از عدد ۱ به ترتیب به ۲ و ۳ و ۴ کوک بزنید و دوباره به عدد یک برگشته و کوک خود را محکم کنید. توجه داشته باشید در این مدل، روی کار یک مدل و پشت کار یک مدل دیگر می‌شود.

 مدل زیگزاگ 

گریت۲ _ هنردوز

ردیف‌های هفت و هشتی (زیگزاگ) را کوک ریز بزنید و به صورت مارپیچ بدوزید.

 نکته: از شماره ۱ تا ۲ را کوک ریز زده و بکشید و محکم کنید و بعد، از شماره ۲ تا ۳ را نیز به همین ترتیب، کار را تا آخر هر ردیف ادامه دهید. نکته دیگری که قابل توجه است، از پشت پارچه خط کشی را انجام دهید و اندازه مربع‌ها را بین ۳ تا ۵ سانت انتخاب کنید.

 دوخت گریت مدل حصیری

دوخت گریت۳ _ هنردوز

پهنای پارچه را ۲/۵ تا ۳ برابر در نظر بگیرید. ابتدا الگو را پشت پارچه بکشید. طبق شماره گذاری ها کوک بزنید. از شماره ۱ به شماره ۲ بست بزنید و سپس نخ را بکشید و محکم کنید.

 

دوخت گریت۴ _ هنردوز

در این مدل گریت، مربع‌هایی به اندازه دلخواه، بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر بکشید. فاصله بین مربع‌های ردیف اول تا دوم را می‌توان نصف مربع‌های بالا قرار داد (با این کار، جمع شدن پارچه نزدیک یکدیگر قرار می‌گیرد)؛ اما اگر مایل بودید فاصله بیشتر باشد، فاصله بین مثلث‌های بالا تا پایین را همان ۵ تا ۷ سانتی‌متر در نظر بگیرید. مقدار مصرف پارچه برای این مدل بین دو و نیم تا سه برابر می‌باشد (از نظر طول و عرض). الگوی خود را پشت پارچه رسم کنید کنید.

 

دوخت گریت۵ _ هنردوز

ابتدا از پشت پارچه خط کشی کنید. اندازه مربع‌ها را می‌توان (۲×۲) یا (۷×۷) در نظر گرفت سپس طبق شماره گذاری‌ها بست بزنید.

 

دوخت گریت۱۰ _ هنردوز

طبق شماره گذاری‌ها بست بزنید. چهار گوش مربع را کوک گرفته و از وسط مربع یک کوک بگیرید، نخ را کشیده و گره بزنید. ابعاد لازم جهت کار: طول و عرض پارچه ۲/۵ برابر در نظر بگیرید و برای دامن مربع ها را ۵×۵ تقسیم بندی کنید.

دوخت گریت مدل میمون 

دوخت گریت۶ _ هنردوز

ربان‌ها را به اندازه عرض آنها تقسیم کنید. مثال: اگر عرض روبان ۴ سانتی‌متر باشد، طول روبان را نیز به فاصله‌های ۴ سانتی تقسیم کنید و سپس نقاط ۱ به ۲ و ۳ را بست بزنید و بعد از دوخت هر مثلث، نخ را جدا کرده و مثلث بعدی را بدوزید. اگر مایل به استفاده از پارچه هستید، می‌توانید آن را به نوارهای بلند برش بزنید و لبه‌های آن را شمع سوز نموده یا هویه کاری کنید.

دوخت گریت زیگزاگ 

گریت ۷ _ هنردوز

طول روبان را طبق عرض آن خط کشی کنید و مربع‌هایی به وجود آورید. مثال: عرض روبان ۴ سانتی‌متر _ طول روبان را نیز ۴ سانتی‌متر تقسیم کنید. نقاط ۱ به ۲ و ۳ و ۴ و ۵ را به صورت کوک ریز زده و بکشید و سپس جمع کنید. در انتها دوخت را محکم کنید.

دوخت گریت۸ _ هنردوز

روبان ۴ سانتی‌متری یا پهن‌تر تهیه کنید و سپس طول روبان را برابر پهنای عرض آن خط کشی نمایید و سپس خط ۱ و ۲ و خط ۳ و ۴ را روی هم گذاشته و از وسط و طرفین تا بزنید تا مثل پاپیون شود. وسط را کوک ریز بزنید و آن را بکشید و با نگین یا سنگ تزیینی روی آن کار کنید.

گریت۹ _ هنردوز

چروک کردن با استفاده از لایی و اتو: کوک زدن برای این نوع گریت در الگو مشخص شده است، روی پارچه را به صورت کوک‌های ریز نیم سانتی‌متر و با فاصله‌های قدی ۲ سانت بدوزید و ابتدای نخ را گره زده و انتهای نخ را آزاد بگذارید. بعد از کوک زدن همه ردیف‌ها، از طرفی که نخ گره ندارد همه نخ‌ها را با هم بکشید و سپس منظم کنید و پشت کار را لای حریر همرنگ پارچه بچسبانید. بعد از آن نخ‌ها را از طرف گره دار پارچه، بیرون بکشید. دقت کنید که اتو را زیاد بر روی لایه چسب فشار ندهید تا چین‌ها نخوابند.

جمع بندی 

در اين مقاله سعی کردیم بهترین و زیباترین مدل‌های گریت را همراه با الگو و توضیحات مرحله به مرحله به  هنرآموزان عزیز آموزش دهیم. امیدوارم با دریافت این آموزش‌ها بتوانید مدل‌های زیبا و خلاقانه ای بدوزید. می‌توانید برای دریافت آموزش‌های خیاطی به سبک نوین آموزشکده هنردوز را در مرورگر وب جستجو کنید. 

لطفا نظرات خودتان را برای مجموعه هنردوز بنویسید.