آموزش طراحی و دوخت آستری لباس

در این مقاله آستردوزی لباس و پالتو را یاد می‌گیرید و به راحتی می‌توانید لباس‌های خودتان را آستردوزی کنید حتی اگر تا حالا آستردوزی نکرده باشید.

آستری لباس به معنی اضافه کردن لایه‌ای از پارچه به داخلی‌ترین قسمت لباس که در تماس مستقیم با بدن قرار می‌گیرد.

فواید آستری لباس 

با آستردوزی پارچه، لباس قوی‌تر و دارای استقامت بیشتری (در کت و پالتو و انواع لباس مجلسی و غیره) خواهد شد و البته باعث جلوگیری از تنش پارچه در تماس مستقیم لباس با بدن است.

چگونه لباس را آستری کنیم؟ 

آستردوزی لباس می‌تواند با استفاده از دوختن باشد، در حالت دوختن، آستر به پارچه اصلی متصل می‌شود تا فضای میان آنها پنهان شود.

روش آستر دوزی لباس 

آستردوزی به دو صورت انجام می‌شود: تمام لباس یا به صورت نیمه آستری برای ضخیمدوزی و انواع لباس‌های مجلسی و غیره انجام می‌شود. با این حال، می‌توانید با آموزش مهارت‌های دوخت آستردوزی، لباس را به صورت نیمه آستر لاله‌ای انجام دهید که در این مطلب به آموزش سه روش مفید و کاربردی آن می‌پردازیم، با آموزشکده هنردوز همراه باشید.

روش اول

 

آستردوزی ۱ _ هنردوز

در ابتدای آموزش توجه داشته باشید آستری بعد از سجاف طراحی می‌شود؛ پس اول سجاف را طبق شکل طراحی کنید. از کف حلقه جلو و پشت ۱۰ سانتی‌متر پایین بیایید و در قسمت جلو مستقیم به خط(cf) وصل کنید؛ فضای ایجاد شده آستر نام دارد. در قسمت پشت از خط مرکزی (cb) در گودی گردن ۱۰ سانتی‌متر بیرون رفته هلال گردن را رولت کنید و طبق شکل به نقطه ۱۰ سانت زیر بغل به صورت هلالی وصل کنید؛ بعد از رولت کردن قسمت آستری از روی الگوی اصلی پنس زیر بغل را ببندید و به این شکل مقدار فضای بسیار کمی از جلوی لباس در خط مرکزی جلو(cf) باز خواهد شد. می‌توانید در زمان دوخت آستر به بدنه اصلی کار آن را به صورت یک پیلی بدوزید.

روش دوم

دوخت آستری ۲ _ هنردوز

از خط برش عصایی در زیر بغل ۴ سانتی‌متر پایین بروید و طبق شکل طراحی کنید. قسمت هاشور زده بعد از خط سجاف، آستری نامیده می‌شود. برای طراحی آستری پشت تمام الگوی پشت را در نظر گرفته پس محدوده آستری را طراحی کنید به این صورت که:

از خط پهلو ۱۰ سانتی‌متر و از قسمت حلقه یک سانتی‌متر از نقطه موازنه بالا رفته و شکل آستری را طراحی کنید سپس قسمت طراحی شده آستری را از روی الگوی اصلی رولت کنید پنس زیر بغل را مانند شکل ببندید.

روش سوم

دوخت آستری۳ _ هنردوز

ابتدا سجاف را روی الگوی طراحی کنید. از خط مرکزی(cb) در قسمت پشت ۱۰ سانتی‌متر بیرون بروید و خط گودی یقه را رولت کنید سپس از خط کمر ۱۰ سانتی‌متر پایین بروید و آستری را مطابق شکل طراحی کنید و از خط پهلوی جلو نيز به خط(cf) وصل کنید سپس خط پنس را به خط(cf) وصل کنید و به صورت پیلی بدوزید (مانند، مدل اول.)

مراحل دوخت آستری به لباس

دوخت آستری ۴ _ هنردوز

۱) آستر را روی راستای پارچه قرار دهید.

۲) فضای کوچکی که در اثر بسته شدن پنس پهلو ایجاد شده است را روی پارچه به صورت پیلی بدوزید.

۳) با در نظر گرفتن زاپاس دورتادور الگو را قیچی کنید.

۴) درز پهلو را چرخ کاری کنید و پایین آستر را پاکدوزی کنید.

۵) آستری را در ناحیه پشت گردن به صورت زاویه‌دار قرار دهید تا به صورت طرح لاله شکل بگیرد.  توجه داشته باشید نقطه موازنه خط(cb) را روی پارچه دقیقاً مماس بر روی هم در وسط پشت قرار دهید.

۶) آستر را به سجاف جلو و پشت بدوزید.

جمع بندی

آستردوزی لباس باعث تقویت و استحکام پارچه می شود و به شق و رق شدن لباس کمک بسیاری می‌کند مخصوصا در کت و پالتو، لباس مجلسی و غیره گاهی تمام لباس نیازی به آستری کشی ندارد و می‌توان با آستر دوزی قسمتی از آن به ایستایی مدل کمک کرد که در این مطلب به آموزش آن پرداختم. امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد.