آموزش طراحی و دوخت مانتو جلیقه دار

در این مقاله طراحی و دوخت مانتو جلیقه دار را یاد میگیرید و با حرکت‌ طبق نقشه راه‌ می توانید زیباترین مدلهای مانتو جلیقه دار را بدوزید.

مانتو جلیقه دار؛ یکی از بهترین گزینه‌های منتخب برای استفاده در فصل پاییز و زمستان است. این مدل مانتوها بیشتر در استایل‌های کژوال استفاده می‌شود؛ اما به خاطر اینکه سن افراد را از آنچه که هست کمتر نشان می‌دهد بقیه افراد نیز تمایل به استفاده از این مدل را دارند. طراحی و دوخت مانتو جلیقه دار دارای راز و رمزهای بسیار زیادی است که با آموزش تکنیک‌های الگوسازی این مدل می‌توانید مدل‌های منحصر به فردی خلق کنید‌. در ادامه مطلب به آموزش نکات این مدل می پردازیم. با آموزشکده هنردوز همراه باشید.

 

مانتو جلیقه دار _ هنردوز

در آموزش خیاطی از ابتدا نیاز به الگوی پایه کیمونو است که در مقاله قبلی آموزش مانتو کیمونو تدریس شده است. 

در قسمت جلوی مانتو در خط مرکزی cf میزان دکمه خور را به اندازه ۸  _ ۵ سانت اضافه کنید. از نقطه B بازی یقه را به اندازه دلخواه علامت بزنید. از نقاط(A ،B) به اندازه یک الی دو سانتی‌متر یقه را گشاد کنید و طبق شکل طراحی کنید؛ توجه داشته باشید بازی یقه در قسمت شانه پشت الگو لحاظ شود. همانطور که قبلاً گفته شد در طراحی الگوی کیمونو قسمت جلو نیز مانند قسمت پشت است با این تفاوت که از خط مرکزی پشت(cb) ۲ سانتی‌متر پایین بیایید و به گوشه‌ گردن یقه باز شده وصل کنید(طبق شکل). 

طراحی جلیقه مانتو  

فاصله A تا B = اندازه سرشانه منهای ۱/۵ _ ۱ سانتی‌متر (نقطه C). از نقطه(D) ۳ سانتی‌متر پایین بیایید سپس زاویه ۹۰ درجه ای(قائمه) به جهت خط cf رسم کنید(نقطه E). از این نقطه ۵ سانتی‌متر به جهت نقطه D حرکت کنید(نقطهF) بدست می‌آید. از نقطه F به میزان ۴ سانتی‌متر به سمت گودی گردن حرکت کنید و به این ترتیب نقطه 'F بدست می‌آید سپس جلیقه را طبق شکل رسم کنید. سپس جلیقه را از روی بدنه اصلی الگو رولت کنید و به صورت جداگانه آستر دوزی کنید و در هنگام دوخت روی تنه اصلی لباس بگذارید و از قسمت حلقه و درز سرشانه بدوزید.

طراحی یقه‌ی مانتو جلیقه دار

مانتو جلیقه دار ۱ _ هنردوز

ابتدا مستطیلی به طول مجموع نقاط EF تا EG و به بلندی ۱۰ _ ۸ سانتی‌متر رسم کنید. از نقطه A به اندازه ۳ سانتی‌متر بالا بروید و به صورت هلالی خطی به نقطه B وصل کنید. از نقطه C به میزان ۳ _۲ سانتی‌متر بالا بروید و زاویه قائمه ای را رسم کنید و خط بالای یقه را مطابق شکل رسم کنید.

مقدار پارچه مورد نیاز : ۲ متر و ۷۰ سانتی‌متر در عرض۱۵۰ سانتی‌متراست.

توجه کنید: این مدل مانتو برای افرادی که بالاتنه درشتی دارند مناسب نمی باشد؛ زيرا روی بالاتنه حجم اضافه ایجاد می‌کند و باعث درشت‌تر جلوه دادن اندام فوقانی می‌شود.

جمع بندی

مانتو جلیقه دار یکی از مدلهای بسیار جذاب و کاربردی برای استفاده فصول سرد است. طراحی و دوخت این مانتو نکته‌های فراوانی دارد که در این مقاله تمام نکات همراه با رسم الگو را برای هنرجویان عزیز ارائه داده‌ایم، امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد.