معرفی 14نکته کلیدی آموزش الگوی یقه‌ انگلیسی

معرفی 14نکته کلیدی آموزش طراحی و دوخت یقه انگلیسی؛ همراه با حرکت بر اساس الگوی داده شده در این مقاله: به راحتی می‌توانید لباس‌های زیبایی بدوزید و هنر خود را تبدیل به برند سازید.

یقه انگلیسی، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین یقه‌ها برای طراحی و دوخت مانتو و پالتو است. یقه انگلیسی به دو صورت پهن و باریک طراحی و دوخته می‌شود. این یقه مناسب مهمانی‌های رسمی و اداری است و برای افرادی که صورت لاغر و گردن کشیده دارند مناسب است. در این مقاله به آموزش الگوی یقه انگلیسی کلاسیک (پایه) می‌پردازیم، با آموزشکده هنردوز همراه باشید.

اگر موافقید اول در مورد اصطلاحات یقه اطلاعاتی کسب کنیم؛ بعد به سراغ آموزش برویم.

اصطلاحات یقه _ هنردوز

۱) خط گردن: خطی که یقه را به حلقه گردن بالاتنه وصل می‌کند.

۲) خط لبه بیرونی یا طرح یقه: خط خارجی یقه با خط لبه برگردان یقه که روی لباس قرار می‌گیرد.

۳) پایه یقه: پایه یقه قسمتی از یقه که بالاتر از خط گردن قرار می‌گیرد بعد از آن پهنای یقه برمی‌گردد.

۴) نقطه شکست: نقطه‌ای که یقه در خط شکست برمی‌گردد.

۵) خط شکست: خطی است که یقه در قسمت جلو از آن خط (تا) خورده و برمی‌گردد.

۶) برگرد یقه: از خط شکست تا خط لبه بیرونی طرح در قسمت رو یا در اصل پهنای یقه است.

۷) پهنای پشت یقه: از خط (تا) تا لبه خارجی یقه در پشت است.

۸) دکلته یقه: مقدار گشادی یقه یا اصطلاحاً (بازی یقه) از حلقه گردن روی خط مرکزی را گویند.

۹) دال یقه: در یقه انگلیسی محل اتصال تکه بالای یقه به قسمت برگردان علامت دال (د) فارسی به وجود می‌آید. 

۱۰) رویه یقه: قسمت روی یقه که باید در حدود (۲۵ الی۰/۵ سانتی‌متر) بزرگتر از زیر یقه و قابل رویت باشد.

۱۱) زیر یقه: قسمت زیری یقه که معمولاً لایی روی آن قرار می‌گیرد و قابل رویت نیست.

۱۲) سجاف سرخود: تکه سجاف است که وصل به بالاتنه الگو وصل می‌شود.

۱۳) سجاف جدا: تکه ی سجاف است که جداگانه به بالاتنه (هنگام دوخت) وصل می‌شود.

۱۴) دکمه خور: مکانی که جاد دکمه روی آن تعبیه می‌شود.

رسم الگوی پایه یقه انگلیسی 

الگوی یقه انگلیسی  _ هنردوز

برای شروع خیاطی ابتدا از روی الگوی بالاتنه جلو رولت کنید و پنس را ببندید و به پهلو یا زیر سینه منتقل کنید. خط مرکزی جلو را ۱/۵ سانتی‌متر پایین بیایید و از ابتدای سرشانه ۱ سانتی‌متر گشاد کنید. سرشانه پشت را هم ۱ سانتی‌متر گشاد کرده و خط مرکزی پشت را ۰/۷۵ میلی‌متر پایین بیایید. ۲/۵ سانتی‌متر برای دکمه خور موازی با خط مرکزی جلو، خطی به سمت بالا رسم کنید.

۱ تا ۲ = پایه یقه، ۲ سانتی‌متر، خطی از نقطه ۲ رسم کنید تا خط دکمه خور را قطع کند و نقطه ۳ خط شکست، بدست آید. برای جلوگیری از گشاد شدن یقه، یک پنس به اندازه ۱ سانتی‌متر روی خط (۲ _ ۳) رسم کنید سپس‌ پنس را بسته و خط شکست را ترسیم کنید. از نقطه ۲ خطی در امتداد خط شکست به اندازه حلقه ی گشاد شده ی پشت به اضافه ۱ سانتی‌متر بالا بروید تا نقطه ۴ بدست آید.

۴ تا ۵ = ۲ سانتی‌متر، نقطه ۵ را گونیا کنید به اندازه ی ۳ سانتی‌متر بیرون بروید تا نقطه ۶ بدست آید. نقطه ۵ را گونیا کرده به اندازه ۵ سانتی‌متر بیرون بروید تا نقطه ۷ بدست آید. از نقطه صفر به اندازه ۵ سانتی‌متر (بستگی به دال یقه دارد) بالا بروید تا نقطه ۸ بدست آید. از این خط راهنمای دال یقه است. روی این خط به اندازه ۱/۵ سانتی‌متر بالا بروید تا به هلال حلقه گردن برخورد کند (نقطه ۹).

نقطه ۱۰ = پهنای دلخواه یقه، از نقطه ۱۰ ، ۲سانتی متر پایین آمده نقطه ۱۱ را علامت بزنید و سپس لبه های بیرون یقه را طراحی کنید. نقطه ۱۱ را به ۳ و ۱۰ را به ۷ وصل کنید. نقطه ۹ را به نقطه ۶ وصل کنید و در نقطه ۱۳ دال یقه را طراحی کنید. نقطه ۹، ۸، ۱۳، ۱۰، ۷، ۵، ۶، ۱۲ را رولت کنید (یقه بالایی) خط ۲_ ۵ را رولت کنید (پایه یقه). 

جمع بندی 

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به طراحی و دوخت یقه را از ابتدا، برای هنرجویان مبتدی آموزش دهیم. امیدوارم با رعایت نکات گفته شده و کمی خلاقیت و تغییر در ساختار پایه الگو یقه انگلیسی، بتوانید لباس‌های بسیار زیبایی بدوزید و به مجموعه لباس‌های خود اضافه کنید.

تیم هنردوز منتظر نظرات و پیشنهادات خوب شما است.