آموزش طراحی و دوخت یقه ملوانی

در این مقاله آموزش طراحی و دوخت یقه ملوانی را همراه با الگو و توضیحات کامل ارائه داده‌ایم؛ می‌توانید با این الگو لباس‌های یقه ملوانی بسیار زیبایی بدوزید و از هنر خود لذت ببرید

یقه ملوانی یکی از یقه‌های بسیار شیک برای طراحی و دوخت لباس کودکان است. از این یقه می‌توان برای لباس‌های دخترانه، پسرانه و حتی بزرگسالان نیز استفاده کرد. اگر علاقمند به دریافت آموزش طراحی و دوخت یقه ملوانی هستید این مقاله را بخوانید.

 

آموزش یقه ملوانی  _ هنردوز

ابتدا بالاتنه پشت و جلو را به روشی که در مقاله قبلی (نحوه اندازه‌گیری و رسم الگوی بالاتنه بچگانه) آموزش داده‌ایم رسم کنید.

از گوشه گردن در قسمت جلو به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر پایین بیایید و از گوشه گردن یقه را طراحی کنید.

لقی به اندازه نیم سانتی‌متر از وسط یقه بگیرید.

 

آموزش یقه ملوانی ۱ _ هنردوز

الگوها را از قسمت سرشانه به اندازه یک سانت و نیم روی هم قرار دهید (این کار باعث می‌شود لقی یقه هنگام طراحی حذف شود).

طبق تصویر؛ بعد از به هم متصل کردن الگوی پایه بالاتنه پشت و جلو از محل سرشانه، طبق نقاط مشخص شده به ترتیب A ، B ، C ، D بهم وصل کنید.

طول خط BC به اندازه ۷_۱۰ سانتی‌متر است.

یقه را به صورت دولا بسته (در قسمت گردن پشت) برش بزنید و از داخل دور دوزی کنید و به قسمت رو برگرانید سپس اتو بزنید و به یقه بدوزید.

تکه پیش یقه را دولایه برش بزنید سپس اتو کنید و به قسمت داخلی یقه بدوزید.

برای زیبایی قسمت جلوی یقه از یک روبان پارچه‌ای بلند، پاپیون تهیه کنید (در طرح پسرانه می‌توانید از کروات استفاده کنید).

طراحی دامن

دامن ملوانی _ هنردوز

قد دامن: از کمر تا نقطه دلخواه را در اندازه بگیرید.

دود کمر +۲ تا ۳ برابر، پارچه جدا کنید. درز پشت دامن را بدوزید و سپس اتو بزنید. درجه تنظیم دوخت را روی ۴ قرار دهید و از لبه دامن به فاصله نیم سانت شروع به دوخت کنید. ابتدا و انتهای دوخت ۱۵ سانتی‌متر نخ اضافه در نظر بگیرید. دوباره همین مرحله دوخت را با فاصله نیم سانت از دوخت قبلی تکرار کنید سپس اضافه نخ در ابتدای دوخت را به صورت همزمان در دست بگیرد و بکشید تا بخیه دوخت ها کاملا جمع شوند سپس چین‌های به وجود آمده را با دست مرتب کنید و به دور کمر در قسمت پایین بالاتنه بدوزید.

از پایین دامن ۱۵ سانتی‌متر به طرف بالا حرکت کنید و دور تا دور دامن را روبان دوزی کنید، همین عمل را با ۸ سانت فاصله از روبان قبلی تکرار کنید.

جمع بندی 

یقه ملوانی: یقه بسیار زیبا و محبوبی برای طراحی و دوخت لباس‌های بچه‌گانه و حتی بزرگسالان است. تمام نکات دوخت این مدل همراه با الگو را برای هنرجویان عزیز ارائه داده‌ایم؛ امیدوارم از این آموزش بتوانید استفاده لازم را داشته باشید.