آموزش نکات ایمنی و الزامات بهداشتی در کارگاه خیاطی

تمام نکات آموزش ایمنی و الزامات بهداشتی در خیاطی اینجاست! با آگاهی در مورد این موارد، خوتان را بیمه کنید.Health and satty Exectiv (بهداشت و ایمنی اجرایی در کار)

 

اگر خیاط هستید و اوقات زیادی را به این حرفه اختصاص می‌دهید، برای پیشگیری از بروز مشکلات جسمی و خطرات ناشی از اتفاقات احتمالی، لازم است نکاتی را در این زمینه رعایت کنید. در این مقاله به معرفی و بررسی آموزش نکات ایمنی و الزمات بهداشتی در کارگاه خیاطی می‌پردازیم.

نکات ایمنی در مورد استفاده از چرخ خیاطی 

۱) هنگام استفاده از چرخ خیاطی انگشتان را از صفحه متحرک دور نگه دارید، به خصوص مواظب انگشتان خود در اطراف سوزن باشید.

۲) وقتی برای اولین بار از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، یک تکه پارچه باطله زیر پایه دوخت آن قرار داده و چرخ را بدون نخ، چند دقیقه به کار اندازید، چنانچه روغنی از آن نشت کرده باشد پاک کنید.

۳) هنگام نخ کردن سوزن، تعویض سوزن، نخ کردن یا تعویض ماسوره، تعویض پایه یا کارهای دیگر، ابتدا کلید اصلی چرخ را خاموش کنید.

۴) مجاری ورودی هوا به داخل چرخ و پدال را باز و تمیز نگه دارید. از تجمع پرز گرد و غبار و تکه‌های پارچه به آن جلوگیری کنید.

۵)  پس از اتمام کار دو شاخه را از پریز خارج کنید.

۶) پس از هر ۱۵ تا ۲۴ ساعت کار با چرخ خیاطی قطره‌ای روغن در محل گردش قلاب و نقاط متحرک بریزید. 

نکات ایمنی در کارگاه خیاطی 

نکات ایمنی در کارگاه _ هنردوز

۱) بازدید از دستگاه‌های برقی: هر روز بعد از اتمام ساعت کار، دو شاخه چرخ خیاطی، قیچی برقی و تمام وسایل برقی را از برق بیرون کشیده و ضمن تمیز کردن این وسایل از سالم بودن آنها اطمینان پیدا کنید.

۲) بازدید کابل و دوشاخه ابزارهای برقی: هر روز قبل از شروع به کار، کابل وسایل را بازدید کنید و از سالم بودن روکش کاپ‌ها و محکم بودن سیم دو شاخه اطمینان پیدا کنید.

۳) در موقع تعویض سوزن، تیغه و نخ کردن چرخ اورلوک، دقت کنید که دو شاخه داخل پریز برق نباشد.

۴) دقت کنید در موقع استفاده از قیچی و سوزن چرخ، دستتان با تیغه ی آن تماس نداشته باشد.

۵) علاوه بر آشنایی با هر ماشین و دستگاه یا ابزار، نکات ایمنی را حتماً رعایت کنید تا از آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی و ناآگاهی در امان بمانید. 

بهداشت و نظم‌ و ترتيب در کارگاه 

میز و صندلی استاندارد خیاطی _ هنردوز

میز و صندلی استاندارد: کارگاه باید دارای میز و صندلی استاندارد برای فعالیت و استراحت خیاطان باشد.

 نور کافی: کارگاه باید دارای نور کافی باشد و برای ایجاد نور، بهتر است از لامپ‌های مهتابی یا کم مصرف استفاده شود.

داشتن سیم ارت: تمام وسایل برقی را مجهز به سیستم ارت کنید تا از خطر برق گرفتگی پیشگیری شود.

 رنگ مناسب در فضا: رنگ دیوارها یا سقف کارگاه باید روشن و در عین حال ملایم باشد تا به روشنایی کارگاه کمک کند.

کف مناسب: کف کارگاه باید دارای کف‌پوش مناسب و قابل شستشو یا دارای کف موزاییک و سرامیک باشد.

 پوشش مناسب افراد: کارکنان باید مجهز به یونیفرم مناسب شوند تا در موقع کار احساس راحتی و آسایش نموده و به لباس‌های دیگر آسیب نرسد.

 سالن را به کپسول‌های آتش نشانی مجهز کنید تا در زمان وقوع حادثه آتش سوزی، بلافاصله مورد استفاده قرار بگیرد.

به کار گیری رفتار حرفه ای

۱) با رعایت نظم و ترتیب در کارها حتماً به آراستگی ظاهر خود توجه کنید.

۲) ضمن انجام فعالیت،  سعی کنید در ابتدا و میان و انتهای فعالیت روزانه، ابزار و وسایل محدوده کاری خود را تمیز نگه دارید که این عمل باعث بالا رفتن راندمان کار و نشاط شما می‌شود.

۳) با رعایت ارتباط موثر با دیگران محیطی صمیمی و دلپذیر را به وجود بیاورید.

۴) با همکاری و همفکری با دیگران، سطح تولیدات خود را بدون زحمت اضافی بالا ببرید.

۵)  با احترام گذاشتن به مربی و همکاران در فضای کارگاه، فضایی مرتب و رسمی را تداعی کنید.

۶) سر ساعت مقرر در کارگاه حاضر شوید و از غیبت کردن بپرهیزید.

خطرات ناشی از کار

برق گرفتگی در خیاطی _ هنردوز

1) برق گرفتگی 

2) سوختگی

3) زخم ها

برق گرفتگی: بر اثر تماس بدن انسان با جریان برق و ولتاژ بالا، این حادثه پیش می‌آید که بر اثر وجود آمدن انقباض دائم در عضلات بدن انسان، امکانِ نجات مصدوم بسیار سخت و گاهی غیر ممکن می‌شود. مسیر عبور جریان برق از بدن (در صورتی که جریان برق از بین دو دست یا از بین یکی از دست‌ها و پاهای چپ بگذرد به علت قرار گرفتن قلب در مسیر جریان بیمار آسیب بیشتری خواهد دید). شدت برق گرفتگی بستگی به عوامل زیر دارد:

 مقاومت پوست بدن در مردها ۳۰۰ اهم و در زن‌ها کمتر است.

رطوبت پوست بدن

علائم برق گرفتگی 

۱) ممکن است در انقباض ماهیچه‌های دست، سیم برق را محکم گرفته و آن را رها نکند و یا برعکس انقباض عضلات باعث پرتاب شدن او گردد.

۲) قطع تنفس در اثر فلج شدن مرکز تنفس در بصل النخاع.

۳) سوختگی در محل ورود و خروج جریان برق.

در برخورد با حوادث برق گرفتگی و اقدامات لازم برای کمک های اولیه، جریان برق را از بدن فرد حادثه دیده فوراً قطع کنید. این عمل را با خاموش کردن کلید برق در صورتی که کلید برق در دسترس باشد و یا جدا کردن سیم حامل جریان از روی بدن برق گرفته، با یک قطعه چوب خشک، طناب خشک، لاستیک یا سایر اشیای عایق انجام دهید.

سوختگی: بر اثر تماس بدن با اشیا و یا ریختن مایعات گرم بر روی قسمتی از بدن و آسیب پوست و بافت در موارد گفته شده بدن انسان دچار سوختگی می‌شود. در خیاطی معمولا این اتفاق بر اثر تماس اتو و یا برق گرفتگی شدید پیش می‌آيد. در صورت سوختگی،  بر حسب شدت آن به سه دسته تقسيم می‌کنند. 

۱) درجه یک: در این نوع سوختگی سطح خارجی پوست سوخته، باعث قرمزی و تورم در ناحیه سوختگی می‌شود، به علت آسیب دیدگی اعصاب پوست این نوع سوختگی بسیار دردناک است.

۲) در جه دوم: در این نوع سوختگی لایه‌های بیشتری از پوست سوخته، البته به پیازهای مو و غدد ترشح کننده ی پوست آسیبی نمی رسد. 

۳) درجه سوم: در این نوع سوختگی کلیه قشر پوست می‌سوزد، چون اعصاب پوست به کلی از بین می‌رود. معمولاً درد احساس نمی‌شود، در برخی مواقع سوختگی به بافت‌های زیر پوست هم سرایت می‌کند.

کمک های اولیه سوختگی 

۱) لباس شخص آسیب دیده را خارج نموده و اگر لباس‌های سوخته به بدن چسبیده است آنها را نکنید.

۲) تاول‌ها را پاره نکنید.

۳) به هیچ وجه مواد روغنی و امثال آن را روی سوختگی نمالید.

 ۴) محل سوختگی را با پارچه استریل بپوشانید.

۵) مصدوم را در حالت خوابیده و با کمی بالا قرار دادن پاها به مرکز درمانی برسانید.

زخم ها

آسیب دیدگی پوست و بافت‌های زیر پوست که سبب ریزش خون شده و محلی برای میکروب‌ها به وجود می‌آورد.

ابزار و وسایل مورد نیاز جعبه‌ی کمک های اولیه 

باند رول سه گوش استریل، نوارچسب قرقره‌ای (مخصوص پانسمان)، چسب زخم، پماد ضد عفونی کننده، پماد سوختگی، پنبه استریل، پارچه سه گوش برای آویختن دست به گردن، قیچی، خط‌کش چوبی ۲۵ سانتی متر جهت آتل بندی، بتادین، محلول شستشو دهنده چشم و محلول شستشو دهنده زخم.

جمع بندی

در این مقاله با الزامات ایمنی و بهداشتی، برای کارگاه‌های خیاطی آشنا شدید. در هنگام بروز حوادث احتمالی مانند، برق گرفتگی، زخمی شدن و سوختگی، راه‌های صحیح و اصولی برای کمک کردن به شخص حادثه دیده بیان شد. امیدوارم با رعایت نکات ایمنی قبل از شروع کار، با خیالی راحت در تولیدات پوشاک موفق شوید و بتوانید برند اختصاصی خود را در ذهن ثبت کنید. اگر نکته‌ای دیگر از موارد ایمنی و پیشگیری در محیط کار جا افتاده است، لطفاً برای مجموعه هنردوز بنویسید.