آموزش انواع یقه‌های تخت (خطی) برای مبتدیان همراه با الگو

در این مقاله انواع یقه‌های تخت (خطی) را به همراه الگو و عکس برای مبتدیان ارائه داده‌ایم؛ یقه متناسب با چهره خودتان را انتخاب کنید و از دوخت آن لذت ببرید.

 یقه های تخت:

یقه‌ها، بخش مهمی از طراحی و دوخت لباس هستند. بعضی یقه‌ها تخت و بعضی یقه‌ها بلند و تا پشت گردن ادامه دارند که برای لباس‌های رسمی یا استایل‌های مجلسی مناسب می‌باشند. برای انتخاب یقه مناسب باید به شکل صورت و قد فرد نیز توجه کرد. در این مقاله به آموزش انواع یقه‌های تخت (همراه با الگو) می‌پردازیم. با آموزشکده هنردوز همراه باشید.

اگر موافق باشید، ابتدا درباره‌ تناسب یقه‌های تخت با چهره اطلاعاتی کسب کنیم؛ بعد به سراغ آموزش برویم.

اگر شما یک چهره دایره‌ای دارید، بهتر است از یقه‌هایی با شکل ۷ استفاده کنید تا چهره شما را کشیده‌تر  نشان دهد. (همچنین، اگر قد شما کوتاه است، بهتر است از یقه‌های تخت کمی باز (دلبری) استفاده کنید تا قد شما را بلندتر و صورت را کشیده‌تر نشان دهد). اگر دارای چهره لاغر هستید، بهتر است از یقه‌های منحنی استفاده کنید و اگر دارای صورت بیضی هستید، یقه‌های خشتی برای شما گزینه مناسبی است.

انواع یقه ساده (خطی)

۱ ) یقه گرد

۲) یقه هفت 

۳) یقه خشتی

یقه گرد

یقه گرد _ هنردوز

در آموزش خیاطی از ابتدا، ساسون سرشانه را با توجه به مدل، به مکان مورد نظر منتقل کنید؛ که در این مدل به وسط سرشانه منتقل شده است. سپس یقه را به اندازه دلخواه گشاد کرده و روی همگرد و دکمه خور را طراحی کنید. سجاف جلو را در قسمت سرشانه ۳ الی ۴ سانتی‌متر و در قسمت کمر به اندازه دکمه خور به اضافه یک سانتی‌متر در نظر بگیرید و رولت کنید. سجاف می‌تواند به صورت یکسره یا جدا دوخته شود به سجاف لایه چسبانده و به لباس بدوزید. 

 سجاف پشت را در قسمت سرشانه ۳ الی ۴ سانتی متر و در قسمت خط مرکزی پشت ۵ الی ۶ سانتی‌متر در نظر بگیرید.

یقه هفت 

یقه هفت  _ هنردوز

ابتدا ساسون سرشانه را با توجه به مدل، به مکان مورد نظر منتقل کنید؛ که در این مدل به حلقه آستین منتقل شده است. سپس یقه را به اندازه دلخواه گشاد کرده و بازی یقه دلخواه را از خط مرکزی جلو آمده و یقه را ۷ طراحی کنید و روی همگرد و دکمه خور را رسم کنید. در این هنگام معمولاً یقه روی اریب قرار می‌گیرد و یقه لباس در قسمت قفسه سینه خوش فرم قرار نمی‌گیرد و دچار لقیدر قسمت یقه می‌شود. برای اصلاح یقه، ساسون لقی یقه را رسم کرده و ببندید. اندازه این ساسون ثابت نیست، مقدار آن بستگی به مدل، جنس پارچه، گشادی یقه و اندام فرد دارد. از (نیم میلی‌متر تا یک سانتی‌متر).  سجاف مانند یقه گرد است، فقط طرح یقه ۷ است. سجاف در قسمت جلو می‌تواند به صورت یکسره یا جدا دوخته شود.

یقه خشتی

یقه خشتی  _ هنردوز

ابتدا ساسون سرشانه را با توجه به مدل مورد نظر منتقل کنید؛ که در این مدل به خط پهلو منتقل شده است. سپس یقه را به اندازه دلخواه گشاد کرده و بازی یقه دلخواه را از خط مرکزی جلو پایین آمده و مطابق شکل گونیا کنید. روی همگرد و دکمه خور را رسم کنید. دریقه‌هایی که پهنای سرشانه زیاد گشاد می‌شود، ۰/۵ الی ۱ سانتی متر از سرشانه پایین آمده و خط سرشانه جدید را رسم کنید. سجاف را مانند یقه گرد رولت نموده و به صورت یکسره یا جدا به لباس منتقل کنید. ساسون‌ها را در قسمت A (نوک سینه) ۲ سانتی‌متر کوتاه کنید.

جمع بندی

یقه‌ها بخش مهمی از طراحی و دوخت لباس هستند. طراحی اين یقه ها متناسب با فُرم صورت و قد، برای افراد گوناگون متفاوت است. به طور کلی یقه‌های تخت پایه و اساس یقه‌های ایستاده و برگردان هستند.  که در مقاله های بعدی به آموزش آنها خواهیم پرداخت. 

امیدوارم از این آموزش خوشتان آمده باشد. لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید و به ما بگویید چه آموزشی احتیاج دارید تا به آن بپردازیم.