معرفی و چگونگی آهار زدن پارچه و لباس

در این مقاله چگونگی آهار زدن پارچه و لباس به روش ساده و خانگی را یاد می‌گیرید و به راحتی می‌توانید برای لباس‌های شب و عروس گلهای زیبایی درست کنید.

بعضی از پارچه‌ها و لباس‌های مختلف برای فرم گرفتن احتیاج به آهار زدن دارند. آهار زدن پارچه با استفاده از نشاسته، صمغ،  کتیرا، ژلاتین یا لعاب برنج صورت می‌گیرد و به تقویت و استحکام پارچه کمک می‌کند. آهار زدن به دو روش صنعتی و طبیعی انجام می‌شود؛ مراحل آهار زدن و میزان مواد مصرفی برای ضخامت، لطافت و رنگ پارچه‌ها متفاوت است. در این مقاله به معرفی و چگونگی آهار زدن پارچه به روش طبیعی خواهیم پرداخت. 

آهار زدن پارچه چیست؟

 آهار زدن روشی است برای شق و رق کردن پارچه و لباس که در طراحی و دوخت انواع لباس به خصوص اپلیکه دوزی بر روی لباس عروس کاربرد فراوانی دارد. آهار دادن به پارچه برای برجسته‌سازی گل‌های اپلیکه بسیار حائز اهمیت است.

طرز تهیه نشاسته پخته

نشاسته _ هنردوز

برای تهیه نشاسته پخته ۱۵ تا ۶۰ گرم نشاسته در هر لیتر آب به نسبت آهار مورد نیاز مصرف می‌شود. نشاسته را در کمی آب سرد خمیر کرده و با پشت قاشق چوبی صاف کنید و با اضافه کردن مقداری آب روی حرارت ملایم هم بزنید تا به دمای جوش برسد سپس بعد از سرد شدن محلول،  پارچه را می‌توانید به دو صورت به مایع آهار آغشته کنید.

۱) آهار کم: در صورت تمایل به کم آهار بودن، پارچه را مرطوب کنید و در نشاسته فرو ببرید.

۲) آهار زیاد: پارچه را به صورت کاملا خشک در نشاسته فرو کنید تا آغشته شود سپس بدون فشار دادن تکان دهید و به صورت صاف و بدون چروک آویزان کنید؛ بعد از خشک شدن مجددا پارچه را کمی مرطوب کرده و اتو بزنید.

نشاسته خام برای پارچه‌های ضخیم

 برای آهار پارچه‌های ضخیم از مخلوط نشاسته و براکس استفاده می‌شود. ۲۰ گرم براکس را در کمی آب گرم حل کنید. ۸۰ گرم نشاسته را در یک لیتر آب سرد حل کرده و محلول براکس را به علاوه ۴۰ گرم پارافین برای براق شدن به آن اضافه کنید. پارچه خشک را در محلول گذاشته مالش دهید تا تمام پارچه خوب خیس شود؛ بعد پارچه را خوب تکان دهید و به صورت صاف و بدون چروک آویزان کنید و هنگامی که هنوز رطوبت دارد و کاملا خشک نشده است اتو بزنید.

آب صمغ برای پارچه‌های رنگی

آهار زدن پارچه‌های رنگی _ هنردوز

پارچه‌های نازک و ابریشمی و رنگین با آب صمغ آهاردار می‌شوند. صمخ سفید را خوب نرم کرده تقریباً ۳۰ گرم در یک لیتر آب سرد مخلوط کرده روی حرارت ملایم هم بزنید به طوریکه به مدت ۳ دقیقه بجوشد سپس از پارچه نازک یا حریر رد کرده و پارچه مورد نظر را در محلول فرو کنید تا خيس شود. پارچه را تکان دهید و بدون چروک آویزان کنید تا خشک شود. در موقع اتو کشیدن، پارچه آهاردار را بین دو پارچه قرارداده و اتو بزنید.

آب برنج برای پارچه‌های لطیف 

آهار زدن پارچه‌های لطیف  _ هنردوز

۵۰ گرم برنج را خوب شسته و در یک لیتر آب سرد بجوشانید تا به خوبی لعاب برنج با آب مخلوط شود سپس محلول به دست آمده را از پارچه نازک مانند، حریر یا ململ رد کنید و هر اندازه که مایلید پارچه آهار داشته باشد با آب اضافه رقیق کنید. پارچه را در محلول فرو کنید تا خیس شود سپس تکان دهید و بدون فشار دادن آویزان کنید تا خشک شود.

جمع بندی

بعضی از پارچه‌ها و لباس‌ها احتیاج به آهار زدن دارند آهار زدن باعث استحکام و دوام بیشتر پارچه می‌شود و بازدهی بهتری برای نتیجه مدل مورد نظر دارد. آهار زدن به دو روش طبیعی و صنعتی صورت می‌گیرد که در این مقاله نکات مربوط به روش خانگی و طبیعی را ارائه داده‌ایم؛ امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد.