معرفی و شناخت انواع کاغذ الگو و استفاده آنها در خیاطی

در این مقاله به معرفی و شناخت انواع کاغذ الگو و چگونگی کاربرد آنها در خیاطی برای رسم الگو اولیه و ساخت مدل‌های فشن و اوریگامی خواهیم پرداخت.

همیشه نوع کاغذ الگو برای به خیاط مهم بوده چون ترسیم الگو روی کاغذ گاهی شیرین و گاهی سخت و پیچیده است. حال تصور کنید کاغذی که استفاده میکنید هم به چالشی برای طراحی الگو تبدیل شود و شما برای طراحی کاغذ مناسبی نداشته باشید، حتماً پروسه ی الگوسازی تبدیل به معزل خواهد شد. پس در آموزش خیاطی شناخت انواع کاغذ الگو و انتخاب جنس مناسب امری مهم و ضروری است. در این مقاله انواع کاغذ مناسب جهت رسم الگوی خیاطی معرفی و ویژگی آن ها بیان خواهد شد. انواع کاغذ الگوی خیاطی شامل کاغذ سفید، کاغذ زرد، کاغذ کاهی، کاغذ پوستی و کاغذ کرافت است. آگاهی و داشتن اطلاعات کافی لازمه ی پیشرفت و استفاده از امکانات پیش روست. پس بهتر است تمام خیاطانی که با الگو کشیدن سروکار دارند انواع کاغذ الگو رو بشناسند.

 

کاغذ کاهی_ هنر دوز

 

 کاغذ الگوی کاهی Straw paper

 این‌نوع کاغذ به دلیل قیمت پایینتر آن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد ولی مقاوت زیادی ندارد و خیلی زود پاره میشود. کاغذهای کاهی الگو از خمیر کاه و چوب تهیه میشود. گاهی شفافیت کاغذ کاهی به دلیل نازک بودنش سبب میشود برای کپی برداری از روی الگو نیز مناسب باشد. کاغذهای کاهی در دو رنگ سفید و زرد در بازار موجود هستند؛ و به صورت کیلویی یابسته ای به فروش میرسد.

کاغذ روزنامه ای_هنر دوز

کاغذ الگوی سفید یا کاغذ روزنامه ای Newsprint paper

این‌نوع کاغذ الگوی خیاطی از تفاله های چوب و الیاف بازیافتی کاغذ ، تهیه میشود . این نوع کاغذ الگوکشی به دلیل وجود لیگنین زیاد، مقاومت کمی دربرابر پاره شدن دارد . ولی از نوع سفید آن برای الگوی خیاطی استفاده میشود. کاغذ روزنامه ای نیز مانند کاغذ کاهی به صورت کیلویی یا بسته ای به فروش میرسد.

 

کاغذکراف_هنردوز

 

 کاغذ کرافت Craft paper

کاغذ کرافت با فرآیند کاغذسازی تولید میشود. این‌نوع کاغذ از خمیر کاغذی شیمیایی یا پالت ساخته شده و به دلیل وجود لیگنین پایین ، مقاومت بسیار بالایی دارد. کاغذ کرافت را میتوان در گرماژهای بین ۳۰ تا ۵۰۰ تولید کرد. از گرم های بالای آن مثل گرم ۹۰ تا ۱۵۰ برای ساخت اوریگامی های خیاطی استفاده میشود. استاد الهام نیا از این نوع کاغذ در دوره ی جدید فشن اوریگامی ، مدل های زیبایی را آموزش داده اند. کاغذ کرافت در رنگ های قهوه ای روشن تا کمی تیره در بازار موجود هستند.

 

کاغذ گراف_هنر دوز

 

 کاغذ گِراف Graph paper

نوعی دیگر از کاغذ در بازار موجود است که دارای تقسیم بندی های میلیمتری یا سانتی متری هستند که طراحان با استفاده از خطوط و تقسیم بندی ها میتوانند راحتتر الگو و طرح های مختلف را روی آن خلق کنند. نام این نوع کاغذ ، کاغذ گِراف است. کاغذهای گراف یا کاغذ ترسیم اگر در سایزهای بزرگ تولید شوند برای کاغذ الگو نیز مناسب خواهند بود. پس از این به بعد کاغذ گِراف را با کاغذ کرافت اشتباه نگیرید و نام درست آن را موقع خرید استفاده کنید.

 

کاغذپوستی_هنردوز

 

 کاغذ پوستی Parchment paper

 کاغذ پوستی نوعی کاغذ شفاف و نازک است که بیشتر برای کپی برداری از یک طرح یا الگو استفاده میشود. این نوع کاغذ در دو نوع مات و براق تولید میشود. نوع مات آن مناسب طراحی، و نوع براق مناسب شیرینی پزی و آشپزی است. کاغذ پوستی خوب نباید آنقدر نازک باشد که با فشار قلم سریع سوراخ یا پاره شود.

در این مقاله با انواع کاغذ مناسب الگوکشی آشنا شدیم و از همه مهمتر تفاوت کاغذ گراف و کرافت را نیز شناختیم. شناخت مواد و امکانات پیرامون مان از مسائل مهم زندگی و پیشرفت در رشته ی مورد علاقه مان است. هنرجویان هنردوز در کانال تلگرام و پیج اینستاگرام هنردوز هرروزه با اطلاعات زیادی از دنیای مد ، فشن و تکنولوژی های مربوطه خیاطی آشنا میشوند