راهنمای کامل برای انتخاب انواع یقه‌های تخت

در این مقاله به بررسی انواع یقه های تخت و تناسب هر یقه با فرم اندام خواهیم پرداخت، مبحثی بسیار مهم که می تواند به شما در انتخاب چشم لباستان بسیار کمک کند.

یقه مهم ترین و اصلی ترین بخش لباس در خیاطی و رشته طراحی دوخت  به شمار می‌آید. اهمیت یقه در آموزش خياطی  آنقدر زیاد است که اصطلاحا یقه را با عنوان چشم لباس می‌شناسند. در طراحی و دوخت تاثیری که زیبایی یقه بر زیبایی لباس و اندام شخص دارد را نمیتوان هيچگاه نادیده گرفت. پس بهتر است با آگاهی کامل مدل یقه ی لباس خود را انتخاب کنید.
این آگاهی شامل دو قسمت است: اول شناخت انواع یقه و دوم شناخت اندام و مشخص کردن تناسب یقه با فرم اندام  است. از آنجا که مدل یقه ها بسیار متنوع است. در این مقاله به بررسی انواع یقه های تخت و تناسب هر یقه با فرم اندام خواهیم پرداخت، مبحثی بسیار مهم که می تواند شما را در انتخاب بهترین یقه کمک کند.
 

یقه تخت چیست؟

 یقه های تخت با عناوینی همچون یقه خطی یا مسطح نیز شناخته میشوند. این یقه ها حجمی روی لباس ندارند و با ترسیم خط و منحنی های ساده طراحی میشوند. همه افراد در همه سنین و با هر اندامی می‌توانند از یقه های تخت استفاده کنند. بخصوص افرادی که گردن کوتاه دارند. هر کدام از یقه ها نکات ظریفی دارند که اگر کار خیاطی حرفه ای انجام می دهید باید به طور کامل به این نکات توجه داشته باشید.
آموزش این یقه ها از ابتدایی ترین مدل های خیاطی است که هنرجویان دوره های آموزش خیاطی با آن آشنا میشوند. پیشنهاد ما شرکت در دوره آموزش خیاطی از ابتدا برای هنرجویان است. 
 

 لباس یقه گرد

یقه گرد ساده 

همانطور که از نامش پيداست، این یقه به صورت گرد با کمک همان منحنی اولیه ی گردن در الگو رسم‌ میشود. اگر صورتی لاغر داشته باشید این یقه برای شما مناسب است. با بازتر کردن یقه از سرشانه میتوانید به بزرگتر جلوه دادن شانه های کوچک کمک کنید.
 
 

 لباس عروس یقه قایقی 

یقه قایقی 

یقه قایقی فرمی بیضی مانند دارد. در آموزش خیاطی یاد میگیرید هر چه یقه بازتر باشد، شانه ها را پهن تر و گردن را کوتاهتر جلوه میدهد. اگر صورتی کشیده یا زاویه دار دارید، این یقه مناسب شما می‌باشد. این یقه در طراحی دوخت بیشترین کاربرد را در پیراهن‌ها دارد. زیرا فرم بیضی یقه با بلندی قد پیراهن تلطیف می‌شود. بخصوص در لباسهای فرمالیته با پشت باز کاربرد فراوان دارد.

 

 پیراهن یقه خشتی

یقه خشتی

یقه خشتی یا یقه چهارگوش، وجود زوایا در این مدل یقه، باعث ایجاد طرح های مختلفی از یقه خشتی میشود. یقه خشتی را میتوان به صورت ذوزنقه، یا مستطیل طراحی کرد. طراحی دوخت این یقه ها مناسب اشخاصی با صورت گرد و قلبی است. افرادی که صورتی زاویه دار دارند نباید از این مدل یقه استفاده کنند. شکل مستطیلی و بلند این یقه سبب افزایش حجم سینه و کوتاهتر نشان دادن گردن و بالاتنه میشود. اما اگر این یقه به صورت ذوزنقه ای طراحی شود، گردن را بلندتر جلوه میدهد. به دلیل اینکه  این یقه جز یقه های زاویه دار محسوب می‌شود و نحوه دوخت آن با بقیه؛ یقه ها متفاوت است، شما می‌توانید در دوره خیاطی از ابتدای استاد الهام نیا روش دوخت اصولی این یقه را بیاموزید.
 

بلوز یقه هفت

یقه هفت 

طراحی یقه به شکل هفت، در آموزش خیاطی پرکاربردترین یقه در تیشرتهای زنانه و مردانه است. طرح این یقه، اندام بالاتنه را کشیده تر و بلندتر جلوه می دهد، پس اگر گردن و بالاتنه ی کوتاه یا سینه های بزرگی دارید، از یقه هفت برای طراحی لباس هایتان استفاده کنید. این یقه مناسب افراد با سایز بالا می باشد. زیرا اندام را لاغرتر نشان میدهد. در طراحی یقه هفتی میتوانید سرشانه ها را بازتر کنید. هرچه یقه از سرشانه بازتر شود، سرشانه ها پهن‌تر دیده میشوند و مناسب افرادی با سرشانه ی افتاده  نیز خواهد بود. 

 

پیراهن یقه دلبری

یقه دلبری

در طراحی یقه دلبری از فرم قلب مانند استفاده میشود. این یقه از یقه های زیبا و جذاب زنانه است که زیبایی اندام بانوان را دوچندان میکند.  اگر میخواهید بیشترین توجه بر سینه و بالاتنه ی شما باشد از این یقه استفاده کنید. یقه دلبری باز، سینه ها را زیباتر و بزرگتر نشان میدهد. اگر یقه از سرشانه باز باشد،  شانه ها را نیز بزرگتر و پهن‌تر نشان میدهد. این یقه برای تمامی اندام ها مناسب است، به طور مثال اگر بالاتنه و سینه های شما بزرگ باشد،  هلال های قلبی یقه را؛ رو به پایین طراحی کنید.
شناخت یقه های تخت و انواع آن و تناسب هرکدام با اندام های مختلف، پایه و اساس طراحی دیگر یقه ها است و روش دوخت اصولی انواع یقه ها را می‌توانند در دوره خیاطی از ابتدای استاد الهام نیا بیاموزید.
یقه‌هایی همچون یقه انگلیسی، یقه حلزونی یا انواع يقه کاپدارها همگی‌ بر پایه ی یکی از این یقه ها طراحی میشوند. آموزش الگوسازی اولیه برخی از این یقه ها را میتوانید در پیج اینستاگرام هنردوز ملاحظه فرمایید.