معرفی 7 مدل زیبای اوریگامی پارچه و لباس | انتخاب بهترین مدل اوریگامی

اطلاعات مفیدی درباره کاربرد اوریگامی پارچه و لباس در طراحی و دوخت لباس‌های عصر جدید؛آشنایی با تاریخچه اوریگامی از دریچه‌ی آسیای شرقی

شاید برای شما هم پيش آمده باشد در برخورد با لباس‌های تولید عصر جدید، مدل‌های عجیب و غریبی دیده باشید که در رأس تمام مدل‌ها می‌درخشند؛ بخشی از این لباس‌ها بدون برش به صورت لایه لايه روی هم جمع شده‌اند! اسم این سبک اوریگامی است. در این مقاله ما کمکتان می‌کنیم تا اطلاعاتی درباره اوریگامی و نحوه‌ استفاده‌ی آنها در خیاطی بدست بیاورید.

اوریگامی چیست؟ 

اوریگامی یک هنر خیاطی ژاپنی است که تمرکز اصلی آن بر روی خلق قالب‌های سه بعدی با استفاده از تکنیک‌های انتقال و تاشو مقوایی، بدون برش و چسب زدن است. این هنر بسیار زیبا و خلاقانه است. می‌توانید با استفاده از کاغذ و پارچه، طرح‌های متنوعی ایجاد کنید. 

اوریگامی پارچه 

مدل اوریگامی  _ هنردوز

تا زدن پارچه به سبکی جدید! در این تکنیک هنر تا پارچه‌های مربعی و مستطیل را به اشکال مختلف تبدیل می‌کند. از تا کردن پارچه در الگوی کاغذی با چند مرحله تا زدن پارچه کاملا فرم گرفته و به حالت اولیه باز نمی‌گردد. در اين سبک پارچه واکنش‌ جدیدی از خود بروز می‌دهد و در حالت جدید شکل ظاهری خود را حفظ می‌کند. برای نتیجه بهتر و دوام بیشتر طرح خلق شده باید از پارچه‌های مناسب استفاده شود. پارچه‌هایی مانند، ابریشمی، ساتن و ارگانزا برای پیاده کردن این طرح‌ها گزینه مناسبی هستند. از این بوجود آوردن این اشکال بر روی پارچه می‌توان در مصارف مختلفی استفاده کرد.

کاربرد مهم اوریگامی در دوخت 

اوریگامی  _ هنردوز  

 با پیشرفت هنر اوریگامی در خیاطی از این مدل‌ها برای طراحی و دوخت لباس استفاده می‌شود. اوریگامی پارچه تواند در ایجاد طرحهای زیبا و منحصر به فرد در لباسها به کار گرفته شود. به طورمثال، می‌توان از تکنیک‌های اوریگامی برای زیبایی و جذابیت به یقه و آستین استفاده کرد. این تکنیک نیز در دامن‌های پُفی کاربرد فراوانی دارد یا حتی می‌توان تزیینات کوچک در لباس‌ها ایجاد کرد. گزینه دیگری که می‌توان از طرحهای اوریگامی استفاده کرد، دوخت روتختی، کوسن، روبالشتی و رو مبلی است که با کمی تغییر و خلاقیت در پایه و اساس الگوها می‌توان طرحهای جدیدی خلق کرد و در نهایت، ابداع کننده‌ی سبکی نوین در صنعت اوریگامی شد. مدل‌های اوریگامی با پارچه دارای انواع مختلفی هستند که بخشی از آنها در دوره‌های آموزشی هنردوز به راحتی در دسترس می باشند این مدل‌ها عبارتند از:

اوریگامی آکاردئونی

اوریگامی طرح شکلاتی

اوریگامی طرحهای چرخشی مربعی

اوریگامی چرخشی مربع و مثلث

اوریگامی شش ضلعی

اوریگامی آجری

اوریگامی طرح پوست ماری 

مراحل دوخت اوریگامی پارچه 

اوریگامی پارچه  _ هنردوز  

این مرحله در اوریگامی مهمترین مرحله است. ابتدا الگوی مورد نظر را با حوصله و دقت فراوان روی کاغذ پیاده کنید. در اندازه‌گیری ضلع های طرح دقت کافی داشته باشید. ترتیب تا زدن را به صورت شماره گذاری مشخص کنید. پارچه مصرفی در هر اوریگامی معمولا بین ۲/۵ تا ۳ برابر اندازه واقعی می باشد. چنانچه از اوریگامی برای قسمتی از لباس استفاده می کنید، ابتدا اوریگامی را انجام دهید.  سپس، الگو را روی آن بگذارید و برش بزنید.

جمع بندی

با پیشرفت تکنولوژی طراحی و دوخت و ورود هنر اوریگامی پارچه از سمت دریچه‌ی شرق به سراسر دنیا،  لباس‌های زیبایی با طرحهای خاص،  بدون برش و دوخت با تا شدن چند لایه در کاغذ مخصوص،  باعث ایجاد تحول عظیمی در دنیای مُد شده است. از اوریگامی پارچه در طراحی لباس های مجلسی، بالاتنه‌ها، دامن ها و گاها در کالای خواب و بسیاری از طرحهای مُد و فشن در عصر جدید استفاده می‌شود.

از همگی شما ممنون که تا پایان مقاله همراه مجموعه هنردوز بودید. لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید.