بررسی نکات طلائی برش‌های مختلف الگو

مدل های مختلف لباس گاهی از طریق انتقال پنس و گاهی از طریق ایجاد برش های مختلف در الگو طراحی میشوند. در ابتدا به بررسی چگونگی طراحی برش از سرشانه و نکات مربوط به آن در آموزش خیاطی پرداخته، در ادامه درمورد اینکه این برش مناسب چه اندام‌هایی میباشد اطلاعاتی در اختیار شما قرار میگیرد.

برشهای مختلف الگو در آموزش خیاطی عمدتا دارای دو  علت  می باشند.
مدل های مختلف لباس گاهی از طریق انتقال پنس و گاهی از طریق ایجاد برش های مختلف در الگو طراحی میشوند. در ابتدا به بررسی چگونگی طراحی برش از سرشانه و نکات مربوط به آن در آموزش خیاطی پرداخته،  در ادامه درمورد اینکه این برش مناسب چه اندام هایی میباشد اطلاعاتی در اختیار شما قرار میگیرد.
 
 
برش از سرشانه  _ هنردوز

۱. برش از سرشانه

برش از سرشانه همانطور که از نامش پیداست در آموزش خیاطی  به برشی گفته میشود که از سرشانه میگذرد. برای طراحی این برش، پنس سرشانه را ببندید، و به کنفورماسیون منتقل کنید. وسط سرشانه رامشخص کرده و خطی از این نقطه به نوک سینه و سپس در امتداد پنس عمودی خط کمر، تا پایین لباس رسم کنید. بعد از رسم خط برش، پنس کنفورماسیون را ببندید و این خط را برش بزنید. با این کار هرکدام از الگوها به دو‌ پنل تبدیل خواهند شد. بدیهی است که میتوان خط برش را با توجه به مدل انتخابی، از نقاط مختلف سرشانه طراحی کرد و لزوماً نیازی نیست حتماً از وسط سرشانه الگو برش بخورد. قسمت پایین الگو رو میتوانید بر حسب مدل تا کمر اوزمان بدهید، تا علاوه بر برش، لباس فون داشته باشید. 
نکات بیشتر و لقی های مربوط به برش از سرشانه را میتوانید در دوره ی خیاطی از ابتدای هنردوز با تدریس استاد الهام نیا استاد بین الملل و مدرس دانشگاه مشاهده نمایید.
 

نحوه طراحی برش سرشانه

طراحی برش عمودی در برش از سرشانه، اندام را کشیده تر و لاغرتر نشان میدهد. پس از این برش میتوان برای اندام های پُر و چاق، یا افرادی با سینه های بزرگ استفاده کرد. حتی با طراحی چند برش عمودی میتوان خطای دیدی در جهت لاغرتر نشان دادن اندام فرد ایجاد کرد.
 

مزایای برش سرشانه

در آموزش خیاطی با ترسیم برش از سرشانه میتوان ایرادهای اندامی شکم و باسن بزرگ را برطرف کرد. ایجاد فون در پایین برش، باریک کردن و تنگ کردن کمر نیز اندام را به فرم ساعت شنی متمایل تر میکند. در آموزش خیاطی ایجاد برش های مختلف از جمله برش از سرشانه میتواند منجر به طراحی لباسی زیبا شود. با کمی تغییر در شیب خطوط میتوان خطای دید ایجاد کرد. به طور مثال برش را در خط کمر میتوان به پهلو یا cb نزدیکتر کرد و حتماً نیازی نیست ابتدای برش از وسط سرشانه باشد. با یادگیری اصول صحیح برش و ایجاد خطای دید در دوره های مقدماتی هنردوز میتوانید تمام این مهارت ها را فرا بگیرید.
 
 
برش عصایی  _ هنردوز
 

۲. برش عصایی

برش عصایی یکی از زیباترین برش ها در آموزش خیاطی است و طرفداران زیادی دارد. این برش روی پارچه های ساده و بدون طرح بیشتر خودنمایی میکند. همانطور که از نام این برش مشخص است، فرم آن شبیه عصا می باشد. اما در آموزش خیاطی به نام های برش از حلقه، و برش پرنسسی نیز معروف است. 
 

روش طراحی برش عصایی در آموزش خیاطی

در الگو برش عصایی از ترسیم هلالی که از حلقه آستین شروع و از نوک سینه در الگوی بالاتنه  میگذرد ایجاد میشود. برای رسم الگوی آن باید به اندازه ی سینه ی شخص توجه شود. برای الگوی سینه های متوسط از وسط حلقه آستین میتوانید طراحی هلال را آغاز کنید و آن را به نوک سینه وصل کنید.
برای سینه های کوچک از نقطه ی وسط حلقه آستین، ۱/۵ تا ۲ سانت پایین آمده و هلال ملایمی به نوک سینه وصل کنید.
برای سینه های بزرگ از نقطه ی وسط حلقه آستین ۱/۵ تا ۲ سانت به بالا رفته و هلال برش را طراحی کنید.
در آموزش خیاطی برش عصایی پشت از وسط حلقه آستین پشت به نوک پنس عمودی کمر وصل میشود.  میتوانید با حذف لقی حلقه آستین پشت، این برش را طراحی کنید. یعنی دو سر پنس لقی را با یک هلال ملایم به نوک ساسون پشت وصل کنید. امتداد برش را به خط کمر و در نهایت تا پایین الگو رسم کنید.
 

مزایای برش عصایی

در آموزش خیاطی برش عصایی به دلیل وجود فرم گردی که روی سینه ایجاد میکند، سینه ی شخص را کمی بزرگتر جلوه میدهد. پس مناسب افرادی با سینه های کوچک و متوسط است. برای افرادی که سینه های بزرگ دارند، این برش توصیه نمیشود. درصورتیکه خواستید از این برش برای شخص با سینه ی بزرگ استفاده کنید، حتماً نکاتی که در قسمت اول طراحی برش گفته شد را رعایت کنید.
 

چالش برش عصایی

برش عصایی از برش های زیباییست که در طراحی های لباس های مختلف زنانه از آن استفاده میشود. برای دوخت آن ممکن است با چالش هایی از جمله وصل ناصحیح قطعات الگو روبرو شوید. برای جلوگیری از چنین مشکلی، روی خط سینه و کمر چرت بزنید تا موقع دوخت،  نقاط موازنه دقیقاً روی هم بیفتد. در دوره ی خیاطی از ابتدای هنردوز میتوانید جزئیات و لقی گیری ها و دوخت کامل این برش را کامل یاد بگیرید.
 

نکات دوختی برش عصایی

راز زیبایی برش‌های عصایی در نحوه ی دوخت آن است، که استاد الهام نیا روش دوخت خاصی را برای برش و دوخت این روش را در دوره خیاطی از ابتدا به شما آموزش می‌دهند که می‌توانید بر اساس آن دوخت متمایزی را از نظر زیبایی تجربه کنید
 
 
برش فیانگو  _ هنر دوز
 

۳. برش فیانگو 

برش فیانگو، یا تفاوت برش عصایی و برش فیانگو در آموزش خياطی، آیا فیانگو همان عصایی است؟
برش فیانگو مشابه برش عصایی است؛ شکل و شمایل برش عصایی را دارد ولی از حلقه آستین شروع  و با هلالی ملایم به پهلو ختم میشود. 
 

نحوه ترسیم برش فیانگو

برای ترسیم برش فیانگو وسط حلقه آستین و وسط خط پهلو مابین کمر و باسن را مشخص کنید. از حلقه ی آستین هلالی به نوک سینه رسم کنید و آن را تا خط کمر امتداد دهید. بعد از خط کمر، امتداد برش را مجدداً با یک هلال ملایم به پهلو برسانید. 
 

کاربرد برش فیانگو

برش فیانگو در آموزش خیاطی بیشتر در طراحی کت ها و پالتو ها مرسوم است. اگر قسمت کمر تنگ و اندامی باشد، به سبب وجود بخش عمودی برش، اندام کشیده تر و تنگی آن در قسمت کمر، اندام را زیبا و با فرم ساعت شنی نشان میدهد.
با کمی خلاقیت می‌توان یک جیب بین درز همراه با برش فیانگو طراحی کرد. برش از بالا تا محل جیب دوخته میشود، درز در قسمت جیب چرت خورده و به کیسه جیب متصل میشود. در دوره ی ضخیم دوز هنردوز میتوانید این آموزش را توسط استاد الهام نیا با برش و طراحی دوخت جیب را به طور کامل ببینید. 
 

تفاوت برش، فیانگو با عصایی

همانطور که متوجه شدید، برش فیانگو به دلیل طراحی متفاوت قسمت پایین برش، با برش عصایی کمی تفاوت دارد. از این برش میتوانید در طراحی لباس های زمستانه، و کت ها و مانتوهای بلند استفاده کنید. و با کمی خلاقیت لباسی زیباتر و متفاوت تر داشته باشید.
 
 
 
برش ژوزفین  _ هنردوز

 

۴. برش ژوزفین 

 برش ژوزفین برشی منحنی شکل در زیر سینه است. این برش از خط وسط جلو، cf به سمت پهلو رسم میشود و الگو را به دو قسمت بالاتنه و پایین تنه تقسیم میکند. برای ترسیم این برش خیلی راحت میتوانید از محل آکاردمان روی خط cf خطی منحنی به سمت پهلو رسم کنید. محل برش در پهلو بین آکاردمان و کمر می باشد. اگر پنس سرشانه را به زیر سینه منتقل کنید، میتوانید در این قسمت چین و پیلی زیر سینه روی برش ایجاد کنید.

 

کاربرد برش ژوزفین 

برش ژوزفین جزءِ برش های زیبا برای طراحی لباس ها است. که لباس را خاص، و ویژگی های زنانه را بیشتر نمایان میکند. مناسب انواع شومیز، پیراهن های ساده و مجلسی است. تمرکز طراحی لباس در برش ژوزفین روی سینه ها می‌باشد، به همین دلیل میتواند برای خانم هایی با سینه های کوچک و متوسط مناسب و ایده آل باشد. 

 

مزایای برش ژوزفین

بین برش ژوزفین در قسمت دامن لباس، با طراحی یک کمری میتوان مدلی زیبا خلق کرد. این قسمت اگر تنگ و چسبان طراحی شود، اندام را ایده آل و مشابه اندام ساعت شنی خواهد کرد. برش ها بخش جدایی ناپذیر طراحی لباس ها هستند، با شناخت نحوه ی طراحی و ایجاد آنها میتوان چندین برش دیگر نیز ابداع کرد.

نام برش ژوزفین کمتر شناخته شده و تا حدودی برای هنرجویان مبتدی نو و تازه است. دوخت برش منحنی شاید برای اولین بار کمی مشکل باشد، ولی با تمرین میتوان دوخت ها و طرح های زیبایی از این برش را ارائه داد. انواع و اقسام مدل لباس های مجلسی زیبا و چشم نوازی با برش ژوزفین طراحی میشوند که چند نمونه از آن را در این مطلب با هم دیدیم. برای یادگیری و آموزش بیشتر برش و دوخت این مدل میتوانید دردوره آموزش دوخت پیراهن شرکت کرده و مهارت کافی را در این زمینه کسب کنید. 

پکیج ۵ ستاره آموزش خیاطی توسط استاد خانم الهام نیا ارائه شده تا شما ریز و درشت تمام نکات را یاد بگیرید و به شما کمک می کند که قدم به قدم در خیاطی پیشرفت کنید و آموزش اصولی خیاطی را دریافت کنید.