معرفی بهترین پارچه برای فصل بهار

در این مقاله با بهترین پارچه برای فصل بهار آشنا می‌شوید و با انتخاب صحیح جنس پارچه می‌توانید، زيباترين مانتو را برای فصل بهار بدوزید.

بهترین پارچه فصل بهار:

با ورود فصل بهار، رنگ‌ها و جنس پارچه‌های مورد نیاز برای طراحی و دوخت لباس تغییر می‌کند. برای ایجاد یک لباس معمولأ از پارچه‌های روشن و رنگ‌های ملایم بیشتری استفاده می‌شود. پارچه‌های بهاره از جمله محبوب‌ترین پارچه‌ها در فصل بهار می‌باشند. این پارچه‌ها دارای ویژگی‌های فراوانی هستند که آنها را برای استفاده در این فصل مناسب می‌کند.

ویژگی‌های پارچه‌های بهاره چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم پارچه‌های بهاره نرمی و لطافت آنها است. این پارچه‌ها از الیاف طبیعی با ترکیبی مانند پنبه، کتان و ابریشم ساخته می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های پارچه‌های بهاره جذب رطوبت پوست است. در فصل بهار، دما معمولاً در حال افزایش است که به همین دلیل تعرق بالا می‌رود. پارچه‌های بهاره، رطوبت را از بدن جذب کرده و احساس سبکی و خنک بودن را به بدن می‌دهند. علاوه بر این، پارچه‌های بهاره دارای وزن سبک و ضخامت متوسط و گاهی نازک هستند. نازکی و داشتن رنگ روشن پارچه‌های بهاره باعث می‌شود که نور خورشید و گرما در پارچه ذخیره نشود.

دلایل استفاده از پارچه‌های نازک در فصل بهار

لباس بهاره _ هنردوز

 راحتی و آزادی 

پارچه‌های سبک معمولاً ایستایی شیکی دارند و برای استفاده در فصل بهار و تابستان، می‌توانند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشند. این پارچه‌ها لطیف و نرم هستند و هنگام فعالیت، احساس راحتی و آزادی در حرکت بدست می‌آید. 

 تنفس پوست

در فصل بهار و تابستان به خاطر فعالیت و بالا رفتن دمای بدن و در نتیجه سوخت و ساز متابولیکی، بدن عرق میکند. پوشیدن لباسهایی متناسب با فصل بهار به جذب رطوبت بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود هوا در لباس جریان داشته باشد و به پوست اجازه می‌دهد تا تنفس کند. این به معنی کاهش احساس گرما و تعریق است.

 سبکی و شیکی

 پاییز و زمستان معمولاً فصلی است که لباس‌های سنگین و ضخیم استفاده می‌شود و گاهی به خاطر ضخامت پارچه زیبایی اندام تا حدودی مخفی می‌شود. برخلاف آن، در فصل بهار، می‌توانید از پارچه‌های سبک استفاده کنید که به لباس شما ظاهری زیبا و شیک می‌بخشند. این پارچه‌ها معمولاً دارای رنگ‌های روشن‌تر و طرح‌های شادتری هستند که با فصل بهار هماهنگی خوبی دارند.

نکات شستشوی پارچه‌های بهاره 

ابتدا برچسب طریقه شستشوی پارچه را مطالعه کنید. برچسب شستشو، حاوی توصیه‌های خاصی برای نوع پارچه و شستشوی آن است. پارچه‌ها را بر اساس رنگ و نوع جنس جدا کنید. پارچه‌های رنگی را برای اولین بار جداگانه شسته و از ترکیب آنها با پارچه‌های سفید هنگام شستشو خودداری کنید.  زیرا بعضی از پارچه‌ها رنگ پس می‌دهند. برخی از پارچه‌ها به حرارت حساس هستند و به سرعت چروک می‌شوند، لذا اگر پارچه از نوع حساس به حرارت است، از آب سرد استفاده کنید و از حالت خشک کن استفاده نکنید. اگر نیاز به اتو کردن پارچه دارید، درجه حرارت اتو را بر اساس نوع پارچه تنظیم کنید.

معرفی انواع پارچه‌های بهاره

ابروبادی

 پارچه ابر و بادی مناسب فصل بهار و تابستان است. این پارچه بسیار نرم، سبک و خنک است و از ریزش و ایستایی خوبی برخوردار می‌باشد. از ویژگی‌های شاخص پارچه‌های ابر وبادی می توان به تنوع رنگ و ضد حساسیت بودن آن اشاره داشت. این پارچه با شستشو چروک نمیشود و نیازی به اتو کاری مکرر ندارد. پارچه ابر و بادی مناسب دوخت انواع شلوار، مانتو و شومیز می‌باشد.

لنین (Lenin)

مانتو لنین  _ هنردوز

پارچه لنین از الیاف طبیعی گیاه کتان بافته شده است. این پارچه در صنعت طراحی و دوخت کاربرد زیادی دارد که باعث شده بهترین انتخاب برای دوخت لباس‌های فصل بهار و تابستان بشمار آید. پارچه لنین در برابر انواع لکه‌ها مقاوم نمی‌باشد و به راحتی شسته می‌شود. لباسهایی که با پارچه لنین دوخته می‌شوند، معمولا طول عمر بیشتری دارند. علاوه بر این، به جذب رطوبت بدن کمک می‌کنند و باعث تنفس پوست در فصل بهار و تابستان می‌شوند. پارچه لنین مناسب دوخت انواع لباسهایی مانند: شومیزها، پیراهن ها، تونیک ها، شلوارها و لباس‌های بچه‌گانه است. همچنین، این پارچه به خاطر ظاهر ساده و طبیعی‌اش باعث استایل زیبا و شیک می‌شود.

اسکودا (Skoda)

مانتو اسکودا _ هنردوز

پارچه اسکودا یک نوع پارچه با ترکیبی از الیاف طبیعی(پنبه، کتان) و الیاف مصنوعی(پلی‌استر) است. این پارچه بسیار نرم و لطیف است. به دلیل مزیت‌هایی مانند: مقاومت در برابر چروک، استحکام و راحتی در پوشش و همچنین، مقرون به صرفه بودن، طراحان لباس توجه خاصی به آن دارند. علاوه بر این، نیازی به اتوی مکرر ندارد و گزینه مناسبی برای دوخت انواع لباس‌های بهاره و تابستانه است.

لیوسل (Lyocell)

اصلی‌ترین ماده اولیه استفاده شده در تولید پارچه لیوسل، سلولز چوب یا الیاف گیاهی دیگر می‌باشد. از ویژگی‌های این پارچه می توان به ماندگاری رنگ، نرمی و جذب رطوبت اشاره داشت. با توجه به اینکه لیوسل از درختان استخراج می‌شود و قابلیت تجزیه پذیری به طبیعت را دارا است، مورد توجه طراحان و فعال مد قرار دارد. برای شستشوی این پارچه از آب ولرم استفاده می‌شود. همچنین، این پارچه برای تهیه لباس‌های راحتی، پیراهن های مجلسی و پوشاک کودکان استفاده میشود و گزینه مناسبی برای پوشاک فصل بهار و تابستان است.

کتان (Cotton)

لباس کتان _ هنردوز

پارچه کتان، نوعی پارچه با الیاف طبیعی پنبه و کتان است. این پارچه به دلیل خواص فروانی که دارد در مورد طراحی و دوخت لباس بسیار محبوب است. بافت پارچه کتان نسبتا سبک است و جریان هوا به راحتی از آن عبور می‌کند. علاوه بر این، پارچه کتان رطوبت را از بدن جذب می‌کند و نقش بسزایی در خنکی و کاهش دمای بدن دارد. پارچه کتان به خاطر داشتن الیاف طبیعی در برابر شستشو مقاومت کمتری دارد و نیاز به اتو کاری با دمای متناسب دارد. این پارچه برای افرادی که پوست حساس دارند و طرفدار لباس‌های شیک و زیبا هستند مناسب است.

شانتون (Shanton)

پارچه شانتون از الیاف پلی استر تشکیل شده است. این پارچه جز پارچه‌های تار وپودی محسوب می‌شود و بعد از برش بهتر است با چرخ، لبه دوزی شود. دارای ضخامت سبک و تنوع بسیار بالا است و به دو صورت ساده و طرحدار در بازار موجود می‌باشد. شانتون به راحتی شسته می‌شود و نیازی به اتو کاری با حرارت بالا ندارد. پارچه شانتون دارای کیفیت متفاوتی است و بسته به نوع مدل لباس می توانید، از ترکیب ساده و طرحدار استفاده کنید. این پارچه ضد حساسیت است و به کاهش دمای بدن کمک می‌کند. با پارچه شانتون می‌توانید مدل‌های زیادی مانند: انواع مانتو های زیبا، شلوار ، کت کوتور و شومیز بدوزید.

جمع بندی 

در این مقاله سعی کردیم به معرفی پارچه‌های متناسب با فصل بهار و تابستان بپردازیم، پارچه‌های بهاره با ویژگی‌هایی مانند لطافت، جذب رطوبت بدن، ایستایی زیبا، سبکی و راحتی در حرکت، انتخابی مناسب برای استفاده در این فصول می‌باشند. البته ناگفته نماند، فراگیری آموزش خیاطی، داشتن الگوی بدون نقص و کسب مهارت‌های الگوسازی،  پیش نیاز ایجاد یک لباس زیبا است. آموزشکده هنردوز با پشتیبانی قوی شما را تا ایجاد لباس‌های زیبا و حرفه‌ای همراهی می‌کند.