آموزش کار با چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ و معرفی تجهیزات چرخ خیاطی

در اين مقاله با تجهیزات چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ و نحوه‌ی نخ کردن سوزن، و شروع به دوخت و همچنین روغنکاری، بطور کامل آشنا خواهید شد. با توجه به اینکه چرخهای خانگی مشابه هم هستند، میتوانید از اطلاعات این مقاله برای دیگر چرخ ها بهره بگیرید. 

یادگیری کار با چرخ خیاطی لازمه ی آموزش هنر خیاطی است. تمام کسانی که خیاطی را یاد میگیرند در وهله‌ی اول با چرخ خیاطی آشنا شده و دوخت های ساده را تمرین می‌کنند. وکم کم بعد از مدتی میتوانند با سرعت بالایی دوخت بزنند. در این مقاله با قسمت های مختلف چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ و نحوه ی نخ کردن سوزن و شروع دوخت  و همچنین روغنکاری را خواهید آموخت. با توجه به اینکه چرخهای خانگی مشابه هم هستند میتوانید از اطلاعات این مقاله برای دیگر چرخ ها هم بهره بگیرید. 

قابلیتهای چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲

چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ محبوب خیاطان بسیاری است. این چرخ دارای پایه‌ی فلزی و گردونه ی تنظیم ژتون است.  قابلیت گلدوزی، دوخت های تزیینی و جادکمه زنی را دارد. قاب ماکوی چرخ ژانومه فلزی است. از این رو کیفیت بالایی دارد و عمر کار چرخ را بالا می‌برد. ضامن ماکو را میتوان به سمت بیرون کشید و به راحتی ماسوره را در آن جای داد.

در چرخ خیاطی ۸۰۲ ، به راحتی میتوان کشش نخ را تنظیم کرد و دوختی زیبا ارائه داد. محبوبیت زیاد این چرخ، به دلیل داشتن موتور قوی، بدنه فلزی و همچنین اجزای داخلی چرخ فلزی است. (بسیاری از سازندگان چرخهای خیاطی برای سبک کردن وزن چرخ خیاطی از پلاستیک استفاده می کنند) تنوع بالای ژتونها، عرض زیگزاگ بالا [۷ میلی متر] ظاهر ساده و زیبا ویژگی‌هایی است که کمتر چرخ خیاطی همه را باهم می‌باشد. در طی سالیان دراز همچنان چرخ ژانومه ۸۰۲ از بهترین چرخ خیاطی های خانگی به شمار می رود.

 

قسمتهاي مختلف ژانومه ۸۰۲ و راه اندازی، دوخت ساده ی آن

پر کردن ماسوره ژانومه ۸۰۲

برای پر کردن ماسوره، ابتدا سیم‌ پدال را به چرخ و سپس دوشاخه را به پریز وصل کنید. ماسوره را در ماسوره پیچ قرار داده و اهرم ماسوره پیچ را به سمت راست بچرخانید (عکس۱)، نخ را از راهنماهای موجود در بالای چرخ عبور داده (عکس۲) و چند دور  نخ دور ماسوره بپیچید و پدال را فشار دهید. نخ با سرعت بالایی روی ماسوره پیچیده میشود. حال ماسوره با نخ پیچیده شده آماده‌ی استفاده است. ماسوره پیج را حتما به حالت اولیه برگردانید.

 

نحوه کار با چرخ خیاطی

عکس 1

 

عکس 2

 

ماسوره را داخل ماکو گذاشته،(عکس 3). نخ را از مسیر داخل ماکو عبور دهید به این صورت که ابتدا از شیار (عکس۴) و سپس از فنر (عکس۵) و سپس ماکو را به صورت (عکس۶) در دست نگه دارید و در محفظه ماکو (عکس۷)  جای دهید. (عکس۸)

عکس 3

 

عکس 4

 

عکس 5

 

عکس 6

 

عکس 6

 

عکس 7

 

عکس 8

 

نخ کردن سوزن چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲

۱. سوزن مناسب با پارچه را انتخاب کنید، به شماره روی سوزن چرخ خیاطی دقت کنید. از شماره ۱۱ تا ۱۶ میتوانید بهره بگیرید. هرچه پارچه ضخیم‌تر باشد سوزن شماره بالاتر استفاده کنید. هر موقع سوزن، پارچه را نخ کش کرد سریعا سوزن را تعویض نمایید. سوزن چرخهای خانگی به اختصار HA نامگذاری میشوند و شماره سوزن ها در پایین نوشته شده است که‌ در (عکس ۹) سوزن شماره ۱۴ میباشد.

۲. شناسایی پشت و روی سوزن، پشت سوزن چرخهای خانگی و ژانومه تخت است. (عکس۱۰) و روی آنها گرد می‌باشد. (عکس۱۱) پس مانند (عکس۱۱) سوزن را نگه دارید. بطوریکه گردی سوزن روبروی شما و سمت تخت سوزن به طرف چرخ خیاطی قرار بگیرد.

عکس 10

 

عکس 11

۳. اهرم مشکی رنگ را بچرخانید و سوزن را داخل میله قرار می‌دهید.  (عکس ۱۲)

عکس 12

۴. نخ را از مسیرهای مشخص شده عبور دهید. (عکس۱۳) 

عکس 13

۵. توپی را بچرخانید تا شیطانک بالا آماده  (عکس ۱۴)،  نخ را از سمت چپ قاب شیطانک به سمت راست بالا آورده و از شیطانک عبور دهید. سپس از شیارهای موجود رد کرده و سوزن را نخ‌ کنید. نخ را کمی بیرون کشیده و توپک را بچرخانید تا سوزن داخل صفحه ی دوخت رفته و سر نخ  ماکو را بیرون بکشد. (عکس ۱۵)  حال هم سوزن نخ شده و هم نخ زیر به بیرون آمده و چرخ آماده‌ی دوخت است. 

عکس 14

 

عکس 15

اگر چرخ حرکت نکرد دو علت را بررسی کنید. اول : ماسوره پیچ را به حالت اولیه برگردانده، باید در حالت (عکس ۱۶) قرار بگیرد و یا اینکه کارپیش بر پایین باشد. دکمه کارپیش بر مطابق (عکس ۱۷) باید در حالت up (بالا بودن) باشد.

عکس 16

 

عکس 17

 

شروع دوخت با ژانومه ۸۰۱

برای شروع دوخت،  یک قطعه پارچه زیر پایه قرار دهید. مطابق (عکس ۱۸) دایره داخلی را بچرخانید تا در حالت off قرار گیرد و درب جا ژتونی باز شود ژتون صفر را درمحل ژتون قرار دهید، دقت کنید تا کامل جا بیوفتد و تا انتها پایین برود. (عکس ۱۹)

 

عکس 18

 

کار با چرخ خیاطی _ هنردوز

عکس 19

 

اگر می‌خواهید دوختهای تزئینی با چرخ خیاطی بزنید میتوانید ژتونهای متفاوت را داخل جاژتونی بگذارید و با تنظیم بلندی طرح و فاصله بخیه ها با ژتونها، دوختهای تزئینی انجام دهید حالت تنظیم در (عکس۲۰) برای اکثر ژتونهای چرخهای ژانومه ۸۰۲ مناسب است.

 

عکس 20

 

طول بخیه های دوخت با توپی (عکس 21) تنظیم می‌شود درجه دوخت معمولا ۲_۲/۵است. و درجه زیگزاگ با اهرم (عکس 22) تنظیم می‌شود، که از صفر تا ۷ میلی متر در چرخ های ژانومه قابلیت تنظیم دارد. اکثر چرخهای خانگی تا ۵ میلی متر دارند. که مزیت در گلدوزی محسوب میشود.

 

عکس 21

 

عکس 22

 

درجه ی کشش نخ باید متناسب با جنس پارچه مشخص شود. در موقع عبور دادن نخ از مسیر کاملا دقت کنید. نخ دقیقا از بین دو پولک بزرگ عبور کند. (عکس۲۳) اگر نخ چرخ خیاطی شما تنظیم نمی‌شود. پرز داخل این دوپولک پر شده و باید تمیز شود.

بعد از این تنظیمات، با پایه ی اصلی شروع به دوخت کنید.

عکس 23

 

روغنکاری چرخ خیاطی 

اهمیت روغنکاری، چرخهای خیاطی برای حفظ کیفیت دوخت و همچنین افزایش طول عمر چرخ لازم است. اگر مرتب با چرخ خیاطی کار میکنید، روغنکاری هفتگی لازم است. لیکن اگر گاها از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید،  قبل از هر بار استفاده چرخ را روغنکاری کنید. یک یا دو قطره روغن مخصوص چرخ خیاطی که تقریبا سفید رنگ است به قسمت‌های فلزی که با هم اصطکاک دارند بزنید. (روغن زرد استفاده نکنید) برای روغن کاری چرخ طبق شکل، محل هایی که مشخص شده، حفره‌های روی چرخ خیاطی،  کارپیش بر چرخ خیاطی، جاماکویی و اهرمهای فلزی عکس(۲۵.۲۶.۲۷.۲۸) را روغن کاری کنید.

 

عکس 25

 

عکس 26

 

عکس 27

 

عکس 28

 

یادگیری صحیح نخ کشی و راه اندازی اولیه چرخ از اصول مهم دوخت است، اگر نخ از محل های تعبیه شده‌ی خود،  عبور نکند یا کشش نخ رو و زیر مناسب نباشد، نمیتوان دوخت تمیزی با چرخ خیاطی ارائه داد. چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ ، یک چرخ حرفه‌ای خانگی است که اکثر خیاطان از آن استفاده میکنند. ویژگی های منحصر به فرد آن مثل مزیت دوخت جادکمه، دوخت زیگزاگ و طول عمر بالای قطعات آن سبب شده محبوبیت بسیاری داشته باشد.

توصیه می‌شود مراحل راه اندازی و روغن کاری چرخ را با دقت انجام دهید،  تا در طول دوخت دچار مشکل نشوید. راهنمای کامل استفاده از این چرخ را میتوانید در دوره آموزش خیاطی از ابتدای هنردوز مشاهده نمایید. با شرکت در این دوره مهارت های لازم کار با چرخ خیاطی ژانومه، چرخ راسته جک f8 ، و چرخ سردوز و کار با اتو را به طور کامل فرا خواهید گرفت.