تفاوت بین چرخ خیاطی اینترلوک و اورلاک

در هنگام خرید چرخ خیاطی، به تفاوت اینترلوک و اورلاک دقت کنید

چرخ خیاطی اورلوک یا همان چرخ سردوز است، که کاربرد آن برای پاکسازی و محکم کاری لبه‌های پارچه می‌باشد. پارچه‌ها هنگام برش خوردن از ناحیه برش ریش ریش می‌گردند، که باعث جدا شدن تا و پود می‌شود.

در قدیم که چرخ اورلوک هنوز وارد صنعت و هنر خیاطی نشده بود. برای جلوگیری از باز و ریشه شدن لبه پارچه آن را به اندازه نیم سانتی‌متر تا می‌زدند و لبه دوزی می‌کردند. که با ورود چرخ اورلوک به هنر خیاطی تا حدودی زحمت کار خیاطان را کنترل کرد و در عین حال، ظرافت کار نیز چندین برابر افزایش یافت؛ به همین دلیل به چرخ اورلوک گاهی اوقات چرخ پاکدوز نیز گفته می‌شود.

نحوه کار این دستگاه به این صورت است که ابتدا لبه‌های برش خورده ناهموار و ناصاف پارچه که با قیچی برش خورده است را توسط ۲ تیغه فولادی برش داده و سپس لبه دوزی همزمان به صورت اتوماتیک توسط این دستگاه انجام می‌شود.

امروزه این دستگاه پرکاربرد در خیاطی در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی وارد بازار کار شده است. مدل‌های خانگی که سه نخ کوچک هستند. برای پاکدوزی پارچه‌های ظریف به کار می‌روند. این چرخ‌ها دارای انواع: دو نخ، سه نخ، چهار نخ، و پنج نخ می باشند. 

روش نخ کشی؛ هر نوع از دستگاه‌های فوق مخصوص و منحصر به همان دستگاه می‌باشد. همه نمونه‌های فوق دو قلاب در قسمت تحتانی دستگاه دارند. فقط دو نخه ها هستند که دارای یک سوزن و یک قلاب می‌باشند. نمونه‌های پنج نخ، بیشتر کاربرد کارگاهی را دارا می باشند. که دو سوزن و سه قلاب است. مدل‌های مختلف این دستگاه امروزه در اکثر کشورهای دنیا به دلیل قیمت مناسب و نگهداری آسان مرسوم شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برندهای معروف این دستگاه می‌توان به برند جک (Jack) برادر (Brother) و زوجی (ZoJe) اشاره کرد. یکی از اجزای تشکیل دهنده این دستگاه دینام آن است که با سرعت بالا می‌چرخد و نیروی تولید شده توسط یک تسمه پلاستیکی به توپی چرخ انتقال یافته و باعث حرکت و راه‌اندازی دستگاه می‌شود.

نحوه تعویض سوزن‌ها، برای هر مدل نیز مخصوص و منحصر به آن مدل می‌باشد. سه نوع سوزن که کاربرد زیادی برای این چرخ‌ها دارند عبارتند:

۱ _ سوزن‌های ژانومه که برای چرخ‌های اورلوک کوچک استفاده می‌شوند.

۲ _ سوزن DB ؛ یا راسته دوز برای چرخ‌های دو نخ استفاده می شود.

۳ _ سوزن DC ؛ از این نوع سوزن برای مدل‌های کارگاهی استفاده می‌شود. 

 نحوه نصب سوزن ؛ برای همه این چرخ‌ها به این گونه است که شیار سوزن به سمت خود کاربر و قوس نوک سوزن به سمت پشت کار قرار می‌گیرد. تیغه‌های این دستگاه که از جنس فولاد می‌باشند بعد از مدتی کند می‌شوند، که قابلیت تعویض را دارند.

برای روغن کاری این دستگاه‌ها نیز مسیر روغن کاری با علامت اویل (oil) روی دستگاه معمولاً نمایان است. نمونه چرخ‌های چهارنخ و پنج نخ، دارای مخزن روغن هستند و اتوماتیک روغن کاری می‌شوند.  فقط باید چک نمایید که مخزن روغن خالی نباشد، و نیاز به تعویض زود به زود ندارند. معمولاً هر یک الی دو سال یک بار جهت کیفیت کار روغن آنها را باید تعویض کرد، ولی برای مدل‌های خانگی (دونخ، سه نخ)  بسته به میزان ساعت کار، هفته‌ای یک بار روغن کاری کفایت می‌کند.

وزن مدل‌های کوچک این دستگاه بین ۱۸ تا ۲۸ کیلو می‌باشد؛ و مدل‌های بزرگ و کارگاهی بین ۳۸ تا ۴۰ کیلوگرم است. و به علت سنگینی و کارکرد زیاد دارای میز مخصوص بوده و همچنین محفظه‌ای برای نگهداری ضایعات تولید شده از برش دارند، اما برای نمونه‌های خانگی و کوچک این محفظه تعبیه نشده و ضایعات پارچه‌ها به صورت دستی جمع آوری می‌شوند، این چرخ‌ها صدا و لرزش بسیار کمی دارند.

ورودی برق همه مدل‌ها که در بازار موجود هستند، با ولتاژ ۲۲۰ وات، تک فاز، و ۵۰ هرتز خانگی کار می کنند. اما یک نمونه از مدل‌های دو نخ کارگاهی وجود دارد، که برق آن ۱۱۰ وات است، که برای این دستگاه حتماً باید آداپتور یا مبدل برق استفاده شود.

چرخ اینترلوک یا میاندوز، دارای مدل دو نخ و سه نخ می‌باشد. در عین حالی که لبه پارچه را جمع می‌کند، می‌تواند دوخت تزیینی بزند. برای لباس‌های تریکو و پتو و دوخت های تزیینی بسیار کاربردی است.  چرخ اینترلوک یک دستگاه بی‌سیم کارگاهی می‌باشد. طریقه ی نخ کردنش مثل بقیه چرخ‌ها است. از سوزن DC استفاده می‌شود. و در قسمت بالایی دو کوک و فاصله هر کوکش نیم سانتی‌متر می باشد‌.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه عملکرد، تعمیر و نگهداری این چرخ‌ها، میتوانید به پست قبلی مراجعه فرمایید.