10 اشتباه وحشتناک در خیاطی | چگونه از این اشتباهات جلوگیری کنیم؟

در این مقاله با اشتباهات وحشتناک در خیاطی و راهکارهایی برای جلوگیری از آنها آشنا خواهید شد

برای موفقیت در مسیر هنر خیاطی و کسب مهارت‌هایی در این حرفه نیاز است در جاده موفقیت به درستی حرکت کنید. به علامت‌ها و تابلوهایی که در این مسیر راهنمای شما هستند دقت کنید، مسیر آموزش خیاطی از ابتدا تا رسیدن به درآمد؛ دارای پستی‌ها و بلندی‌هایی می‌باشد. اگر با دقت به این آموزش‌ها بنگرید و ظرافت کافی و تمرکز بالا و تمرین و تکرار داشته باشید و از همه مهم‌تر اینکه  از اشتباهات رایج در خیاطی پرهیز کنيد، خیاطی یکی از بی‌نظیرترین شغل‌های دنیا است که می‌توانید نام برند خود را در ذهن‌ها حک کنید.

 در اینجا به بررسی و تحلیل پرتکرارترین اشتباهات خیاطی می‌پردازیم تا بتوان با فاصله گرفتن از این نکات به سرعت به اهداف ایده آل خود برسید؛ این اشتباهات عبارتند از:

نداشتن مهارت کافی در اندازه‌گیری

اشتباهات خیاطی ۴ _ هنردوز

 

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار خیاطی اندازه‌گیری صحیح و اصولی می‌باشد. برای اینکه از اندازه‌گیری خود مطمئن باشید ابتدا مدل خود را انتخاب کنید. بر اساس مدل منتخب خود لیست اندام‌هایی که در این مدل باید محاسبه شوند را بنویسید و شروع به اندازه‌گیری کنید، بعد از گرفتن هر اندازه آن را در دفتر خود ثبت کنید. توجه داشته باشید که متر در مسیر اندازه‌گیری تا خوردگی نداشته باشد.

 نداشتن الگو

اشتباهات خیاطی ۱۰ _ هنردوز

 

یکی از رایج‌ترین اشتباهات خیاطی نداشتن الگو است. می‌توان گفت الگو، نقشه و مسیر اصلی هدایتگر دوخت و دوز می‌باشد. در طراحی الگو به صورت شخصی سازی می‌توان تمام ایرادات اندامی را در الگو لحاظ کنید و با خیالی راحت و فقط با در نظر گرفتن میزان زاپاس، پارچه را برش بزنید.

 در نظر نگرفتن میزان آبرفت پارچه

اشتباهات خیاطی ۹ _ هنردوز

 

جالب است بدانید بعضی از پارچه‌ها دارای آبرفت می‌باشند، و با شناختی که از جنس پارچه از طریق آموزش کسب می‌کنید. لازم است، مقداری پارچه اضافه‌تر خریداری کنید. پارچه را قبل از برش بشویید و سپس اتو بزنید و کار خود را شروع کنید تا از اشتباه رایج در خیاطی جلوگیری کنید.

 مشخص نکردن جاد دکمه

اشتباهات خیاطی ۱۲ _ هنردوز

 

بعد از اتمام کار دوخت لباس و پروگیری و اطمینان پیدا کردن از دوخت درست سجاف، بدون کشیدگی و تاب خوردگی حالا نوبت به مشخص کردن جا دکمه خواهد رسید. برای این منظور به خاطر اینکه از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود بهتر است، لباس را تن فرد مورد نظر پوشیده، سجاف‌ها را روی هم گذاشته و جا دکمه را با صابون خیاطی مشخص کنید. توجه داشته باشید، داشتن جادکمه وسط دو سینه و روی خط آکاردمان و روی شکم یکی از مهم‌ترین استراتژیک‌، در مشخص کردن جا دکمه است.

تنظیم نکردن دوخت چرخ

اشتباهات خیاطی ۳ _ هنردوز

 

در صورتی که دوخت چرخ و میزان کشش نخ مناسب نوع پارچه نباشد، شما در مسیر دوخت، دچار مشکلاتی از قبیل اتلاف وقت خواهید شد و این امر به خستگی و کاهش تمرکز  در کار منجر می‌گردد.

 آماده نکردن ابزارهای خیاطی در دسترس

اشتباهات خیاطی ۱۱ _ هنردوز

 

برای رسم الگو، برش پارچه و دوختن آن نیاز است، ابزارهای مخصوصی از قبیل متر، قیچی، مل، مداد، مداد پاک کن، رولت، نخ و سوزن در دسترس داشته باشید تا، نیاز کار شما برطرف شود و به سرعت و تمرکز کار کمک کند.

 عدم آگاهی در انتخاب صحیح نخ و سوزن

اشتباهات خیاطی ۵ _ هنردوز

 

یکی از عوامل اصلی اشتباهات رایج در خیاطی،  انتخاب نادرست نخ و سوزن می‌باشد. برای دوخت انواع پارچه‌ها، نخ و سوزن‌های مخصوصی وجود دارد. برای دوخت پارچه‌های ضخیم لازم است از سوزن‌های شماره ۱۶ تا ۱۸ با نخ‌های کمی ضخیم‌تر استفاده شود. این شماره سوزن‌ها برای دوخت پارچه‌های ظریف مناسب نیستند. شما می‌توانید برای دوخت اغلب پارچه‌ها از نخ‌های چند منظوره پلی استر استفاده کنید.

عدم شناسایی کیفیت پارچه

اشتباهات خیاطی ۱ _ هنردوز

 

برای برش و دوخت هر پارچه باید رفتار مورد نظر شما در رابطه با آن پارچه متفاوت باشد. آگاهی لازم در مورد چگونگی برش آن پارچه را داشته باشيد، برش و دوخت پارچه‌های مخمل بسیار رمز آلود و پرنکته می‌باشد و در عین حالی که‌ این نکات رمزگشایی شد کار با این پارچه بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود.

 عدم آموزش کافی و شرکت در دوره‌های آموزشی

اشتباهات خیاطی ۲ _ هنردوز

 

در ابتدا، طراحی دوخت و خلق یک مدل جدید کاری آسان و راحت به نظر می‌رسد. اما زمانی که شروع به کار می‌کنید متوجه می‌شوید، این مسیر نیاز به کسب مهارت‌های لازم دارد. برای جلوگیری از اشتباهات رایج در خیاطی می توان با شرکت کردن در دوره‌های آموزشی و کسب تجربیات از اساتید برتر خیاطی، همچون استاد فاطمه الهام نیا به راحتی به این مهارت‌ها دسترسی داشته باشید.

 انتخاب نکردن پشتیبان برای بروز مشکلات احتمالی و آپدیت اطلاعات

اشتباهات خیاطی ۷ _ هنردوز

به دلیل نوع کیفیت و طیف گسترده ی پارچه‌ها و چگونگی برش و دوخت هر یک به سبکی نوین و پیشرفت تکنولوژی جدید دوخت؛ و ورود ابزارها و متریال‌های خاص در جهت پیشبرد اهداف خیاطی؛ توصیه به داشتن یک پشتیبان همیشگی یکی از هدف‌های جلوگیری از اشتباه رایج در خیاطی می‌باشد، که به این منظور آموزشکده هنردوز این مشکل را مرتفع نموده و برای هر هنرآموز در این رشته کادر پشتیبان در نظر گرفته است.

 

اشتباهات خیاطی ۸ _ هنردوز

نتیجه گیری 

اگر با دقت و تمرکز بالا به این نکات ذکر شده توجه داشته باشید، به راحتی می‌توانید در مسیر موفقیت خود، گام‌های بلندی بردارید و از لذت خیاطی درتمام دوره‌ها بهره‌مند شوید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خودتان را برای ما بنویسید.