نکات و ترفندهای خیاطی بدون ضایعات

با ۱۰ نکته طلایی و ترفند تکنیکی ، دوخت خیاطی را بدون هیچ گونه ضایعاتی به اتمام برسانید

هنر خیاطی جز یکی از بهترین و شیرین‌ترین شغل‌های دنیا است که با خلاقیت می‌توان تصویرهای ذهنی خود را با تبحر بر روی یک بوم پارچه‌ای که غالباً با عرض ۱۵۰  در نهایت طول بی‌نهایت طراحی کرد و به عرصه ظهور رساند. زایده هنر ذهن و خلق آثار توسط دست خیاطان گاه بپوشاندن و زیبا زیباتر جلوه دادن بدن عریان انسان‌هایی فرم می‌دهد که همیشه در برابر عناصر چهارگانه طبیعت (آب، آتش، باد ،خاک) می بایست ایستادگی کنند. لیکن دوخت سریع و آسان و دسترسی به راه‌های میانبر و خیاطی بدون ضایعات همیشه در ذهن همه بوده است. شاید کسانی که هنوز وارد دنیای شیرین دوخت و دوز نشده اند دوست دارند کار خیاطی انجام بدهند اما به سبکی نوین و بدون ضایعات که بتوانند در عرض مدت کوتاهی ره استادی را پیموده و به نتیجه دلخواه برسند.  در این مقاله  آموزشکده هنردوز شما را با ۱۰ نکته طلایی و ترفند تکنیکی خیاطی بدون ضایعات آشنا می‌کند شاید برای پیمودن این مسیر گره گشا باشد.

تمیز کردن چرخ خیاطی 

روغن کاری چرخ خیاطی _هنردوز

 

چرخ‌ها هم مثل ماشین هستند و کار با آنها مانند رانندگی است. برای اینکه ماشین درست حرکت کند و بتواند شما را به مقصد برساند باید به موقع به آن رسیدگی کنید لذا همیشه در پایان کار چرخ را روغن کاری کنید و حداقل دو ساعت از آن استفاده نکنید. قسمت کارپیش بر آن را از قسمت پایین صفحه کار باز کنید و با فرچه یا قلم مو کرک هایی که در آن ناحیه جمع شدن را تمیز کنید.

سازماندهی زباله های خیاطی 

سازماندهی زباله های خیاطی _هنردوز

 

توصیه می‌شود در کنار چرخ خیاطی روی صفحه میز کار یک عدد سطل زباله کوچکی که با نایلون کاور کرده‌اید بگذارید و در آخر دوخت با دقت و حوصله با ابزار نخ چین هر دوختی را که تمام شده است ابتدا و انتهای اضافه نخ را بچینید. این کار باعث می‌شود که اطراف شما شلوغ نشود و شما با سهولت بیشتری کار انجام دهيد. در زیر چرخ اورلاک (چرخ سردوز) یک عدد کیسه زباله قرار دهید به شکلی که مازاد پارچه برش خورده مستقیم وارد کیسه شود و از ریختن بر روی میز کار جلوگیری شود.

مرتب کردن نخ ها و سوزن‌ها 

جعبه نخ ها و سوزن‌ها _هنردوز
 

غالباً برای دوخت و دوز انواع پارچه‌ها با جنس و رنگ‌های مختلف نیاز به طیف عظیمی از نخ‌ها و سوزن‌ها دارید و این امر باعث می‌شود به مرور تعداد قرقره‌ها زیاد شود. برای این کار از جعبه های مخصوص قرقره‌ها استفاده کنید. می‌توانید برای جلوگیری از به هم ریختگی و باز شدن قرقره‌ها سر هر نخ را با کمی چسب نواری محکم کنید یا اینکه شیار کوچکی در بالای قرقره ایجاد کنید و نخ را درون شیار درگیر سازید. در نظر داشته باشید برای سازماندهی سوزن‌ها می‌توانید از یک عدد آهنربا استفاده کنید و آن را درون جعبه سوزن‌ها بگذارید به این شکل نیروی مغناطیسی باعث جذب سوزن ها و جلو گیری از پراکنده شدن آنها خواهد شد.

چیدمان الگو 

چیدمان الگو_هنردوز

 

هنگام برش زدن پارچه الگوها را بر روی پارچه جابجا کنید. و با استراتژی خاص تنظیم کنید. سعی کنید طوری الگوها را در کنار هم قرار دهید که بتوان از لابلای آنها ‌تکه‌های پهنی از پارچه به دست آورید. که غالباً برای سجاف یقه و جیب‌ها کارایی فراوانی دارند. الگوها را با تکه سنگ‌هایی روی پارچه به صورت ثابت نگه دارید،  حتی الامکان از سوزن ته گرد برای ثابت کردن الگو بر روی پارچه استفاده نکنید. زیرا باعث پاره شدن الگو و نخ کش شدن پارچه می‌شود نقاط کلیدی موازنه را با قیچی چرت بزنید. اضافه برش پارچه‌ها را در قفسه‌ای مرتب نگه دارید به احتمال زیاد از همین تکه برش ها بتوانید در پروژه‌های بعدی طرح‌های متفاوت و بزرگتری خلق کنید.

دوخت تمیز و اصولی 

نکات و ترفند ها _ هنردوز

 

در نظر داشته باشید برای خروجی کار تمیز و حرفه‌ای باید تمرین زیاد داشته باشید. تمرین تنها واژه‌ای است که کار شما را در برندسازی یاری می‌دهد. خروجی کار تمیز و بدون نقص شما را به قله موفقیت می‌رساند. توجه داشته باشید در شروع کار با چرخ تند حرکت نکنید. تمام جوانب را بسنجید، بعد روی پدال چرخ فشار دهید. اگر در ابتدا پارچه شما در زیر کارپیش بر  جمع شود امکان کشیدگی تار پارچه و از بین رفتن حالت گل‌های پارچه زیاد می‌شود. مخصوصاً اگر پارچه حریر باشد برای اینکه دوخت تمیز و با فاصله یکسان از لبه پارچه داشته باشید. می‌توانید با تنظیم پایه از لبه پارچه، استفاده کنید. اگر زمان چرخ زدن دید کافی برای حرکت در خط مستقیم ندارید، می‌توانید از یک نخ قرقره کمک بگیرید، یک سر نخ را زیر پایه چرخ بگذارید و آن را الگوی حرکت خود از لبه پارچه قرار دهید، به این شکل دوخت شما در مسیر مستقیم حرکت می کند.

فضای مناسب 

فضای مناسب _هنردوز

 

برای خلق هنر و زیباتر شدن کار از فضای مناسب و مخصوص کار مثل یک اتاق کوچک یا کارگاه استفاده کنید. برای کارگاه خود نورپردازی کافی داشته باشید. سعی کنید محیط کارگاه را شاد نگه دارید. میتوانید از گل‌ها و گیاهان استفاده کنید. هنگام کار موسیقی گوش دهید، و طراحی و برش خود را به صبح موکول کنید. از ورزش‌های ناحیه گردن و کتف غافل نباشید. در نظر داشته باشید به محض احساس خستگی دست از کار بکشید. به این موضوع یقین داشته باشید زمانی که خسته‌اید هرگز خروجی کار به صورت تمیز و دلخواه نخواهد شد.

نظم و ترتيب را رعایت کنید

یک  باکس کوچک روی میز کار خود نزدیک چرخ قرار دهید و در آن:

متر (اندازه گیری دقیق و چک کردن میزان سایز دوخت)

صابون خیاطی (علامت زدن دقیق نقاط موازنه،و کشیدن طرح احتمالی در تغییر مسیر دوخت)

قیچی (گرفتن اضافه پارچه ها در گوشه دوخت بلیتی یقه وآستین، چرت زدن زاویه ها)

نخ چین (چیدن اضافه نخ در در ابتدا و انتهای دوخت)

نخ و سوزن (کوک کردن و ثابت نگه داشتن دو یا چند لایه پارچه بهم) 

 رولت خیاطی (کپی الگو بر روی پارچه برای مشخص کردن طول و عرض ساسون) بگذارید.

در دسترس بودن این ابزارها به شما کمک می‌کند تا ضایعات کار شما کمرنگ تر شود و کار شما سریعتر پیش رود.

تسریع در دوخت

پارچه هایی مثل پرلون، حریر و پلی استر که بسیار ظریف و نازک هستند به راحتی در کار پیش بر چرخ فرو می‌روند. برای سهولت و سرعت در دوخت می‌توان از یک کاغذ در زیر پارچه استفاده کرد. از این طریق شما با خیال راحت می توانید کار کنید ودر آخر به راحتی می‌توانید کاغذ را از زیر دوخت جدا کنید و از تميز بودن کار خود لذت ببرید. پارچه هایی که از قسمت طول کشسانی دارند، هم از این قاعده مستثنی نیستند.

نگهداری و استفاده صحیح از اتو

نگهداری از اتو_هنردوز
 

در هنر خیاطی اتو یکی از وسایلی است که به طور مداوم از آن استفاده می‌شود بعد از هر دوختی همان درز را از چند جهت باید اتو زد، لیکن نگهداری از آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.  اگر از اتوی خانگی استفاده می  کنید بعد از هر بار استفاده از اتو آن را در درجه صفر در حالت آماده به کار قرار دهید. اتوها خیلی زود دچار رسوب و افت کیفیت عملکرد خواهند شد. در نظر داشته باشید برای جلوگیری از این موضوع از آب جوشیده شده سرد یا بدون املاح استفاده کنید و مخزن آب آن را تا حدخط راهنما پر کنید. اتو را محکم روی پارچه نکشید، حداقل یک سانت و نیم از سطح پارچه بالا نگه دارید اگر از نوع پارچه‌ای استفاده می‌کنید که باید اتو را مستقیم بر روی پارچه بگذارید می‌توان از یک تکه  پارچه از جنس نخی  کمک بگیرید و  روی پارچه اصلی بگذارید  و اتو را به حالت بزار و بردار انجام دهيد. درجه حرارت اتو برای استفاده جنس پارچه ها متفاوت می باشد. هرگز فراموش نکنید که بعد از اتوی گرم از اتوی سرد استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خط اتوی شما به صورت ثابت بر روی پارچه بماند.

ورزش کردن

_هنردوز ورزش خیاطان
 

سلامتی خیاطان از لحاظ فیزیکی بسیار حائز اهمیت است. ورزش همیشه برای تمام افراد مفید است، اما برای خیاطان که کار آنها به صورت نشسته است بسیار مهم تر است. سلامتی خیاط می‌تواند به افزایش انعطاف پذیری و قدرت جسمانی او کمک کند و از صدمات ناشی از کار در حالت نشسته جلو گیری کند آموزشکده هنردوز با معرفی برخی از تمرینات ورزشی به شما کمک‌ خواهد کردتا از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید.

حرکات کششی؛ ابتدا دستها را  به پشت سر برده و در ناحیه گردن قفل کنید حالا آرنج ها را به سمت عقب هل دهید به طوریکه احساس کنید فرم بدن شما مثل خط کش مستقیم و محکم شده است.  حالا به مدت ۱۰ ثانیه نگهدارید در این زمان دم و بازدم عمیق بکشید و اجاز بدهید اکسيژن به تمام نواحی ریه برسد تا با رسیدن اکسيژن کافی به قلب ضربان قلب شما تنظیم شود.  این حرکت باعث میشود احساس خستگی از بدن شما خارج شود.

تقویت عضله گردن؛ سر خود را به چهار جهت اصلی خم کنید و در هر حرکت ۱۰ ثانیه صبر کنید این کار باعث میشه عضلات گردن و سرشانه تقویت شده واز  گرفتگی و دیسک گردن در آينده در امان بمانید.

ورزش پیلاتس؛ تمرینات ورزش پیلاتس باعث افزایش قدرت تعادل بدن و تقویت تمام عضلات  گردن کمر و پاها و ماهیچه‌ها می‌شود و از گرفتگی عضلانی جلو گیری می‌کند این ورزش بسیار مفید  می باشد و امروزه بسیاری از پزشکان ارتوپد برای بیمارانی که در ناحیه کمر و پاها دچار ضعف و گرفتگی هستند توصیه می کنند.

پیاده روی؛ راه رفتن در شرایطی که ۲۰ دقیقه ضربان قلب را بالا نگه دار یکی از سالم ترین و کم هزینه ترین ورزش ها میباشید. در پیاده روی تمام عضلات بدن در گیر فعالیت می باشد، راه رفتن و دم وبازدم عمیق و تمرکز ب روی شانه ها و پاها و زانوها به کاهش ضعف و گرفتگی در این ناحیه ها نفش بسزایی دارد.

سلامتی و موقعیت روز افزون شما دوستداران و سخت کوشان عرصه طراحی و دوخت لباس در جامعه امروزی نهایت آرزوی تیم سخت کوش و پر توان آموزشکده هنردز می باشد.