آموزش دوخت دامن لنگی دراپه

در این مقاله آموزش طراحی و دوخت دامن لنگی دارپه را یاد میگیرید و می‌توانید با حرکت طبق نقشه راه دامن لنگی دراپه برای لباس‌های مجلسی بدوزید و زیبایی لباس‌های خود را چند برابر جلوه بدهید.

دامن لنگی مدل دارپه

از الگوی اولیه دامن تنگ، قسمت جلو به طور کامل و پشت دامن تنگ را کپی کنید. 

دامن لنگی ۱ _ هنردوز

قد دامن را به اندازه دلخواه در نظر بگیرید که در اینجا ۶۰ سانتی‌متر است. ابتدا خط لبه‌ دامن لنگی رویی و زیرین را رسم کنید. از نقطه تقاطع خط لبه دامن و خط مرکزی ۱۰ سانتی‌متر روی خط مرکزی علامت بگذارید و نقطه M نامگذاری کنید. نوک ساسون طرف راست را با خط افقی مشخص کنيد. خطوط منحنی دامن لنگی را طبق تصویر رسم کنید. این دو خط هلالی لبه دامن لنگی یکدیگر را در روی خط مرکزی قطع می‌کنند(نقطهM). برای رسم خطوط پیلیهای دراپه پهنای ساسون طرف سمت راست را اندازه بگیرید. در این جا ۲ سانتی‌متر است. سپس،  ساسون را  ۲ سانتی‌متر جلوتر منتقل کنید و از این نقطه، خط دراپه را تا نقطه‌ای که روی خط مرکزی علامت گذارده‌اید رسم  کنید. این خط اوازمان را شماره ۱ نامگذاری کنید و ساسون دامن را به این ترتیب به خط دراپه منتقل کنید. 

از خط ساسون روی خط کمر ۲ سانتی‌متر به طرف چپ اندازه بگیرید و علامت بگذارید. از نقطه تقاطع خط لبه پایین دامن و خط درز پهلو ۶ سانتی‌متر به طرف بالا اندازه بگیرید(نقطهN). دومین خط اوازمان دراپه را از نقطه سوم(S) روی خط کمر تا نقطه‌ای که روی خط درز پهلو تعیین کرده‌اید رسم کنید. این خط را شماره ۲ بنامید. روی خط افقی که در قسمت پایین رسم کرده‌اید را اندازه بگیرید(خط زرد) و این خط را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و خط دارپه سوم را رسم کنید و این خط را شماره ۳ بنامید. 

دامن لنگی ۲ _ هنردوز

از الگوی رویی و زیرین دامن لنگی کپی کنید. خطوط هلالی لبه دامن را طبق الگو برش بزنید و جدا کنید. خطوط اوازمان ها را باز کنید و بین فاصله‌های ایجاد شده را هر کدام ۴ تا ۵ سانتی‌متر گشادی(اوازمان) برای پیل‌های دارپه بدهید و سپس، پیلی‌ها را تا کنید و خط کمر را اصلاح نمایید و مجدد خطوط را رسم کنید. ساسون را در قسمت زیرین الگو بدوزید تا خطوط هر دو دامن بر روی هم منطبق شوند. خط مرکزی جلو را روی دامن زیرین قرار دهید و قسمت هاشور زده، زیر دامن رویی لنگی قرار می‌گیرد. 

 دامن لنگی مناسب چه افرادی نیست؟

این مدل دامن برای افراد کوتاه قد و چاق مناسب نمی باشد. 

جمع بندی 

سعی کردیم تمام نکات مربوط به طراحی و دوخت دامن لنگی را برای هنرجویان عزیز آموزش دهیم. امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد. برای شرکت در دوره‌های آنلاین خیاطی و کسب مهارت‌های تکنیکال الگوسازی، دوره آموزش خیاطی از صفر تا صد را مشاهده کنید. 

مدل‌های زیبای دامن لنگی دراپه 

دامن لنگی ۶ _ هنردوز

دامن لنگی زاویه دار 

دامن لنگی ۵ _ هنردوز

دامن لنگی والن دار

دامن لنگی ۳ _ هنردوز

دامن لنگی دراپه در خط پهلو