آموزش دوخت شومیز با تکنیک‌های منحنی

در این مقاله طراحی و دوخت شومیز را با الگو و تمام جزئیات آموزشی یاد میگیرید و با نزدیک شدن به فصل بهار می‌توانید، شومیزهای زیبایی بدوزید.

شومیز یکی از اقلام پوشاک است و معمولا به صورت جلو باز و دکمه دار استفاده می‌شود. شومیزها، جز لباس‌های غیر رسمی محسوب می‌شوند و طرح و مدل آنها بستگی به خلاقیت یک خیاط دارد. این لباس‌ها از جنس کتان، پنبه و یا ابریشم تهیه می‌شوند. همچنين، به خاطر داشتن جنس سبک و جذب رطوبت بدن در فصل بهار و تابستان گزینه مناسبی هستند و به خاطر راحتی و سبکی این لباس‌ها،  برای استفاده روزمره نیز کاربرد فراوانی دارند.

رسم الگوی بالاتنه شومیز 

الگو شومیز  _ هنردوز

در آموزش خیاطی از ابتدا، الگوی بالاتنه را رسم کنید. از قسمت انتهای سرشانه یک سانتی متر کم کنید و تا قسمت کارور صفر کنید. هنگام طراحی این قسمت سعی کنید خط طراحی تا پایین‌تر از کارور نباشد، زیرا باعث تنگی در ناحیه کارور خواهد شد. به دلیل اینکه این مدل یقه قایقی، نسبتا باز است، به مقدار ۱/۵ سانتی‌متر به مقدار پنس سرشانه اضافه کنید. برای طراحی یقه قایقی از خط مرکزی(cf) یک الی دو سانتی‌متر پایین بیایید و به خط پنس در قسمت سرشانه وصل کنید. از کارور در قسمت حلقه ۴ سانتی‌متر پایین بیایید و این خط را تا خط (cf) ادامه دهید. 

توجه کنید: قبل از اینکه الگو را قیچی کنید، ابتدا پنس سرشانه را ببندید و سپس خط کنفورماسیون را قیچی کنید. خطوط یقه و کارور را مجدد طراحی کنید و بعد اقدام به قیچی الگو کنید.

الگو شومیز ۱ _ هنردوز

در قسمت پشت الگو نیز از انتهای سرشانه به اندازه سرشانه جلو از خط سرشانه کم کنید و تا خط کارور صفر کنید. طول سرشانه جلو را با متر اندازه بزنید و سرشانه پشت را به همان اندازه در نظر بگیرید(خط AB). نصف فاصله خط AB را از خط مرکزی پشت پایین و یقه پشت را طراحی کنید. از وسط گودی گردن،  پنسی به اندازه هفت میلی‌متر بگیرید. مقاله مرتبط: معرفی بهترین پارچه برای فصل بهار

رسم الگوی آستین شومیز 

آستین شومیز ۱ _ هنردوز

در الگوی آستین، در قسمت جلو به اندازه خط 'O'P (در بالاتنه جلو) و در قسمت پشت به اندازه خط OP (در بالاتنه پشت) را از خط مرکزی علامت بزنید و فاصله بین 'PP را به هم وصل کنید. از خط مرکزی آستین یک سانتی‌متر پنس بگیرید. این کار، باعث می‌شود آستین روی دست لقی نداشته باشد. در قسمت پایین آستین به هر دو طرف ۵ سانتی‌متر اضافه کنید و به نقاط زیر بغل وصل کنید. برای ایجاد فضای بیشتر خط مرکزی آستین را از پایین قیچی کنید. خطوط مستقیمی از نقاط 'OO تا پایین رسم کنید تا فضای بیشتری ایجاد شود.

الگو آستین شومیز  _ هنردوز

کادر اصلی الگو را برش بزنید و ۱۰ سانتی‌متر از قد آستین کوتاه کنید. از نقاط 'PP الگو را جدا کنید. پنس روی بازو را ببندید و به مقدار دلخواه پایین آستین را اوازمان دهید. از روی خط مرکزی آستین(روی خط آرنج) ۵ سانتی‌متر بالا و ۵ سانتی‌متر پایین علامت بزنید. نقاط موازنه حلقه پشت و جلو را بین نقاط مشخص شده علامت گذاری کنید و مطابق شکل طراحی کنید. از قسمت پایین آستین ۵ سانتی‌متر پاکتی آستین جدا کنید(رنگ مشکی.)