راهنمای خرید پارچه دامنی؛ بهترین پارچه برای دامن

در این مقاله با راهنمای خرید پارچه دامنی و نحوه انتخاب بهترین پارچه برای دامن خود آشنا خواهید شد

دامن‌ها بخشی از پوشش خانم ها هستند که به زیبایی و زیبا شدن استایل آنها کمک می‌کنند. گاهی دامن را با بلوز می‌پوشند و گاهی دامن را با وصل به قسمت بالاتنه باعث به وجود آمدن لباسی زیبا خواهد شد. اولین دامن‌ها مربوط به ۳۶۰۰ سال پیش در کشور ارمنستان است که از جنس حصیر ساخته بودند.

جالب است بدانید ابتدا مردان دامن می‌پوشیدند! در مصر مردها، پارچه‌ای ساده شبیه به دامن لنگی دور خود می‌پیچیدند!  این دامن‌ها از جنس کتان بودند. که در آن زمان کشت می‌شد. کتان الیافی مانند پنبه است. جنسی بسیار سبک و خنک دارد. در آن زمان زنان هم از همین جنس، لباس‌های بلند و سفیدی می‌پوشیدند. دامنها پیش نیاز لباسهای مجلسی می باشند که گاه با دنباله‌های زیبا، دامن‌ها بسیار فاخر جلوه می‌دهند. 

دامن‌ها؛ دارای سه حالت می‌باشند. کوتاه، میدی و ماکسی و نسبت به نوع کاربرد آنها در زمان و مکان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. دامن ها، از نظر مدل به سه دسته تقسیم می‌شوند: راستا، کلوش، خمره‌ای، که در این مطلب، آموزشکده هنروز شما را با انواع پارچه‌های دامنی، مدل و چگونگی کاربرد آنها آشنا می‌سازد.

‌ بهترین جنس پارچه؛  انواع کرپ ها گزینه مناسبی برای دوخت دامن می‌باشند. کرپ‌ها پارچه‌هایی هستند که از آهار و ایستایی خوبی برخوردارند. کرپ‌ها؛  دارای انواع مختلف رنگ می‌باشند که هر یک از آنها ویژگی خاص خود را دارند که آنها را از سایر مدل‌ها جدا می‌سازد. ‌این نوع پارچه جز دسته‌ پارچه‌های تار و پودی محسوب می‌شوند که به شدت ریشه می‌شوند. برای ایستایی و زیبایی بهتر دامن‌هایی که از جنس کرپ دوخت شده‌اند را با آستردوزی پوشش میدهند. انواع کرپ‌ها عبارتند از: کرپ باربی، کرپ ژورژت، کرپ خاویار و کرپ حریر است.

پارچه جین: این پارچه از کتان خالص است و مقداری اندام خانم‌ها را درشت‌تر نشان می‌دهد. معمولاً از چین دادن این جنس دامن‌ها خودداری می‌کنند و به صورت راسته طراحی می‌شود. در قسمت بالای آن  داشتن کمری و جیب به آن استایل زیبایی می‌دهد.

پارچه حریر: حریر دارای چند می باشد. حریر ساده، حریر گلدار، حریر ژورژت، از این پارچه‌ها هم می‌توان برای دوختن دامن استفاده کرد. و برای این پارچه‌ها باید آستر در نظر گرفت. آسترها باعث تقویت ایستایی حریر می شوند. حریرها بسیار نرم و لطیف می‌باشند و برای دامن ریزش بسیار زیبایی دارند و در لباس‌های شب و مجلسی بسیار استفاده می‌شوند.

پارچه ساتن: ساتن‌ها، پارچه‌هایی براق از الیاف مصنوعی می‌باشند و دارای انواع متفاوتی هستند. گاهی از این ساتن‌ها برای استفاده بالاتنه و انواع باکس‌های عروس استفاده می‌شود و گاهی نیز از انواع دیگر آن برای دوخت دامن کاربرد زیادی دارند. 

پارچه ریون: این پارچه‌ها از الیاف مصنوعی درست می‌شوند. حالت کشسانی دارند جز پارچه‌های تار و پودی محسوب نمی‌شوند، ریشه نمی‌شوند، در مصارف زیادی از جمله دوخت لباس‌ها، بالاتنه‌ها، دامن‌ها و گاهاً شلوارها و لگ‌های ورزشی استفاده می‌شوند. دارای رنگ های گسترده‌ای هستند. جنس بسیار نرم و لطیفی دارند که داری ریزش زیادی است. برای الگوکشی این پارچه باید از  فرمول جداگانه و طبق محاسبات خاصی استفاده کرد.

پارچه پشمی: از این پارچه‌ها نیز برای انواع دامنها استفاده می شود. کاربرد خوبی برای روزهای سرد سال دارند. به خاطر الیاف طبیعی بدن را در حالت تعادل نگه می‌دارند. طراحان علاقه زیادی به طراحی این مدل دامنها با قد میدی دارند و گاهی هم به صورت دامن پیلی دار دوخته می‌شود. 

 

دامن کلوش

دامن کلوش: این مدل‌ها به دلیل ساده و راحت بودن دوخت و برش آن و نشان دادن قد بلند مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلوش‌ها دارای سه دسته هستند : ربع کلوش، نیم کلوش و تمام کلوش که در هر کدام مقدار پارچه مصرفی متفاوت است. بهتر است برای این مدل دامن‌ها پارچه‌ای انتخاب کنید که دارای ریزش باشد. پارچه‌های ساتن و حریر برای این مدل بسیار مناسب هستند. 

 

دامن لنگی ۳ _ هنردوز

دامن لنگی: این دامن روی یک دوم الگو طراحی می‌شود. معمولاً به صورت کوتاه و یا بلند طراحی می‌شود. در سال‌های اخیر برای طراحی لباس‌های مجلسی از این دامن زیبا به شکل‌های زیادی استفاده می‌شود. از قسمت پایین کار در الگو یک پنس به صورت افقی بسته می‌شود که این کار باعث میشود لایه زیرین لقی پیدا نکند و بیرون زدگی نداشته باشد.  این مدل دامن‌ها دارای استایل بسیار زیبا و شیکی هستند و در مهمانی ها جلوه بسیار زیبایی دارند.

دامن خمره‌ای: همانطور که از اسمش پیداست شبیه به خمره است. این دامن از قسمت پایین کمی تنگ‌تر می‌باشد و معمولاً با بلوزهای یقه‌دار پوشیده می‌شود. برای کسانی که باسن نسبتاً کوچکی دارند توصیه می‌شود. 

دامن‌های ترک: این دامن‌ها بسیار زیبا جذاب و کاربردی هستند. برای خلق و طراحی یک مدل زیبا به هر میزان که علاقه داشته باشید می توان به تعداد برش ترک‌ها اضافه کنید. به این صورت که : دور کمر را بر آن عدد تقسیم کرده و عدد بدست آمده را در کمر الگو علامت بزنید. می‌توان برای طراحی این دامن از دو یا چند رنگ پارچه استفاده نمود.

 

دامن چین دار _ هنردوز

دامن گشاد (چین‌دار) : این نوع دامن برای افراد لاغر و قد بلند توصیه می‌شود. زیرا؛  به اندام حجم داده و چاق و کوتاه نشان می‌دهد. این دامن‌ها دارای لایه های عمودی است که حاصل چین‌ها می‌باشد و برای افراد لاغر که کمی مشکل قد دارند مناسب است. لاغری این افراد نباید در ناحیه ساق پا مشخص باشد می‌توان قد دامن را بلند گرفت.

 

دامن فون: این دامن اگر کوتاه و بالای زانو باشد قد را کوتاه و چاق نشان می‌دهد و برعکس آن اگر بلند باشد خاصیت پوشانندگی بر چاقی دارد و فرد را متناسب نشان می‌دهد. برای کسانی که باسن بزرگ دارند مناسب است. می‌توان با اضافه کردن میزان اوازمان به صورت گشادتر طراحی نمود. هر چه گشادتر باشد به خاطر حجمی که ایجاد می‌کند کوتاه‌تر و چاق‌تر نشان می‌دهد.

 

دامن تنگ ساده: اساسی‌ترین فرم دامن است که در دوره آموزش خیاطی از ابتدا توسط استاد الهام نیا تدریس شده است. هر کسی می‌تواند با هر فرم بدنی و اشکال اندامی این دامن را بپوشد. با توجه به اینکه باید الگو طوری طراحی شود که افراد شکم‌دار، شکمشان معلوم و در چشم نباشد. از آنجا که کمترین تاثیر مثبت یا منفی را دارد چه افراد لاغر و چه افراد چاق می‌توانند استفاده کنند.

 

دامن ماهی: این نوع دامن ها از پایه اصلی و اولیه الگو به دست می‌آیند، که با تغییراتی در الگو به دامن بسیار زیبایی تبدیل می‌شوند. می‌توان برای این مدل دنباله طراحی کرد. این مدل در طراحی و دوخت لباس مجلسی و عروس کاربرد زیادی دارد.