راهنمای کامل طراحی و دوخت سوتین به روش آسان

در اين مقاله با راهنمایی کامل؛ طراحی و دوخت سوتین را یاد میگیرید و با حرکت طبق نقشه راه می‌توانید سوتين های زیبایی بدوزید و از ایجاد طرحهای جدید لذت ببرید.

سوتین: یکی از پوشاک مورد نیاز خانم‌ها است. پوشیدن سوتین برای خانم‌ها فواید زیادی دارد. این لباس کمک می‌کند به اندام‌های فوقانی صدمه وارد نشود و مانع شل شدن سینه و راحتی حرکت در فعالیت‌های روزانه باشد.

فواید پوشیدن سوتین چیست؟ 

 سوتین می‌تواند ظاهر زیباتری ایجاد کند. نکته دیگری که درباره اهمیت سوتین می‌توان به آن اشاره کرد: کمک به حفظ ساختار شانه‌ها است. دوختن سوتین بسیار ساده اما؛ دارای نکات ظریفی است که آموزشکده هنردوز در مقالهٔ امروز خود تصمیم دارد یک مدل سوتین زیبا و کاربردی را با بیان نکات آموزشی ارائه دهد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اندازه های مورد نیاز برای رسم الگوی سوتین 

اندازه دور آکاردمان(زیر سینه) = ۸۰ سانتی‌متر 

سایز آکاردمان(یک دهم سايز سوتین) = ۸ سانتی‌متر 

 

مراحل رسم الگوی سوتین 

دوخت سوتین ۱ _ هنردوز

برای ترسیم الگوی سوتین در ابتدا یک مربع به اندازه دو برابر قد آکاردان به اضافه یک و نیم سانت رسم کنید. قد آکاردمان را در عدد ۲ ضرب کنید سپس به اندازه ی ۱/۵ سانتی‌متر به عدد بدست آمده اضافه کنید. به طور مثال: ۱۷/۵=۱/۵+۱۶=۲×۸

دوخت سوتین ۲ _ هنردوز

مربعی به اندازه هفدونیم سانتی‌متر رسم کنید سپس قطر مربع را طبق شکل مشخص و به حروف B و A نامگذاری کنید. از نقطه A به اندازه ۳ سانتی‌متر علامت بزنید(نقطه C) سپس طبق تصویر خطوط هلالی تا یک دوم ضلع مربع رسم کنید. از نقطه C در عمق قطر به میزان ۸ سانتی‌متر علامت بزنید تا نقطه D بدست بیاید سپس از نقطه C به میزان ۳ سانتی‌متر به طرفین علامت بزنید و نقاط را طبق تصویر به هم وصل کنید. از دو ضلع و طرفین مربع کادر اصلی سوتین به اندازه یک سانتی‌متر وارد کادر الگو شده و قسمت‌های هاشور زده را از الگو جدا کنید. 

دوخت سوتین ۳ _ هنردوز

در ادامه مبحث آموزش پس از جدا کردن قسمت های هاشور زده، نقطه H در قسمت بالای سوتین قرار می‌گیرد که کش مهار کننده سوتین در قسمت سرشانه به این نقطه دوخته می‌شود و گوشه سمت راست کاپ را F نامگذاری کنید. 

رسم الگوی زیر سینه سوتین

دوخت سوتین ۴ _ هنردوز

از نقطه E در طول کاغذ الگو به میزان ۱۵ سانتی‌متر علامت بزنید سپس در عرض کادر از نقطه E به میزان ۲ سانتی‌متر علامت بزنید و به این ترتیب نقطه 'F بدست می‌آید. برای دریافت تمام نکات دوخت سوتین به دوره آموزش آنلاین دوخت لباس زیر تخصصی مراجعه کنید.

 

دوخت سوتین ۵ _ هنردوز

طبق تصویر نقطه F را روی نقطه 'F قرار دهید و هلال کاپ زیر سینه را طراحی کنید.  

دوخت سوتین ۶ _ هنردوز

قسمت‌های هاشور زده را از الگو جدا کنید. از نقطه G به اندازه یک دوم زیرسینه علامت بزنید و به کادر الگو اضافه کنید. 

مراحل دوخت سوتین 

۱) کاپ سوتین را به صورت چهار لایه برش بزنید و هر دو عدد از کاپها را با هم بدوزید و با نوار اریب پاکدوزی کنید چنانچه، از پارچه گیپور حاشیه دار برای این منظور استفاده می‌کنید، می‌توانید با یک لایه آستر یا تور ساده هم رنگ پشت کار را پوشش دهید.

۲) قسمت زیر سینه را روی دولای بسته قرار دهید و برش بزنید. 

۳) در انتهای کار برای نگه داشتن سوتین دور کمر از قزن قفلی استفاده کنید.

سخن پایانی 

درنهايت، با یک تکه پارچه و چند تا حرکت ساده توانستید یک سوتین زیبا طراحی کنید با کمی تغییر و خلاقیت در الگو، می‌توانید مدل‌های منحصر بفردی خلق کنید و از ایجاد این طرحهای زیبا لذت ببرید. امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد.