راهنمای کامل 6 دوخت پایه برای طراحی و دوخت لباس

در این مقاله انواع دوخت های پایه خیاطی را یاد میگیرند و می‌توانید با استفاده از این دوختها لباس‌های زیبا طراحی کنید و از ایجاد طرحهای خود لذت ببرید.

دوخت های اولیه خیاطی الفبای هنر خیاطی هستند که در طراحی و دوخت و ایجاد مدل‌های منحصر به فرد لباس نقش بسزایی دارند. این دوخت‌ها به اتصال پارچه کمک می‌کنند. دوخت‌ها به دو صورت دستی و با استفاده از چرخ خیاطی انجام می‌شود. این مقاله به معرفی و مزایای دوخت های اولیه خیاطی می‌پردازد.

انواع دوخت های اولیه

دوخت کوک شل

این نوع کوک جهت علامت گذاری خطوط الگو بر روی پارچه و رد گذاری به صورت قرینه روی لباس به کار می‌رود. برای اجرای کوک شل به این ترتیب عمل کنید. سوزن را روی دولای پارچه فرو ببرید و دو شلال پشت هم بزنید و سوزن را بکشید در موقع کشیدن نخ باید دقت شود که حلقه‌ای از نخ در انتها باقی بماند. در پایان کار دو تکه را از هم باز کنید سپس کوک‌ها را قیچی کنید.

دوخته راسته

معمولا در آموزش خیاطی از ابتدا،  بیشتر درزهای لباس با دوخت راسته انجام می‌شود.  در این دوخت باید فاصله بخیه دوخت از لبه در تمام طول درز یکسان و مساوی باشد. برای دوام بیشتر دوخت ابتدا و انتهای آن را دو بار چرخ کنید.

دوخت زیگزاگ و پس دوزی

دوخت زیگزاگ  _ هنردوز

این نوع دوخت برای اتصال یک تکه روی قسمت دیگر استفاده می‌شود. زیگزاگ از چپ به راست دوخته می‌شود. در هر بار دوخت سوزن را در ضخامت چند تار از پارچه فرو ببرید و خارج سازید. دقت کنید که نخ محکم کشیده نشود.

دوخت درزهای منحنی و شکسته

از درزهای منحنی در قسمت‌های مختلف لباس مانند: وصل یقه‌ها، دوخت یقه ب . ب و برش‌های عمودی استفاده می‌شود. دوخت درز منحنی را باید با دقت و به آرامی انجام دهید. به طوری که فاصله بخیه دوخت از لبه درز در تمام طول درز یکسان باشد با استفاده از سرعت کم چرخ، منحنی را بدوزید. برای کنترل بهتر، دوخت طول بخیه را به اندازه ۱/۵ الی ۲ میلی‌متر تنظیم کنید.

درزهای گوشه دار

دوخت زاویه دار _ هنردوز

یک طرف درز را تا گوشه چرخ کنید. سوزن را در پارچه نگه دارید. پایه را بلند کنید و درز را بچرخانید. پارچه را به جهت دیگر حرکت دهید و طرف دیگرش را چرخ کنید. از گوشه درز ، یک مثلث بچینید و یا چرت بزنید سپس آن را به رو برگردانید. توجه داشته باشید که درزهای گوشه دار در نقطه‌ای که زاویه تشکیل می‌دهند به استحکام بیشتری نیاز دارند. طول بخیه مناسب برای دوخت درز گوشه‌دار ۱ تا ۱/۵ میلی‌متر است.

رگه دوزی

رگه دوزی _ هنردوز

از این دوخت برای تزیین قسمتی از لباس استفاده می‌شود، بدین صورت که قسمتی را که می‌خواهید رگه دوزی کنید، تا کرده و با فاصله یک میلیمتر از لبه چرخ کنید.

دوخت مغزی پارچه 

مغزی دوزی _ هنردوز

درز مغزی دار به دو صورت دوخته می‌شود:

۱) مغزی دار ساده

۲) مغزی دار برجسته

دوخت درز مغزی دار ساده

از پارچه مورد نظر مغزی به عرض ۲ سانتی‌متر و با طول کافی جدا کنید(مغزی باید روی اریب پارچه برش بخورد) آن را از عرض و از روی پارچه تا کرده و اتو کنید. نوار را بین دو درز قرار دهید. خط درز را می‌توانید از نوار اریب آماده نیز استفاده کنید.

دوخت درز مغزی دار برجسته 

این درز را مانند دوخت درز مغزی دار ساده بدوزید اما؛ پس از اینکه نوار اریب را از عرض تا کردید بین نوار اریب، قیطان یا نخ پرک با ضخامت مناسب قرار دهید سپس آن را کوک بزنید تا قیطان به طور ثابت در میانش قرار بگیرد. نوار آماده را در میان دو لایه درز بگذارید. می‌توانید از قیطان‌های آماده نیز استفاده کنید. تمام نکات مربوط به دوخت قیطان دوزی لباس در دوره آموزش آفلاین کت کوتور به طور کامل آموزش داده شده است.