5 روش ساده برای رفع مشکل کیفیت دوخت

اکثریت قریب به اتفاق مشکلات کیفیت دوخت را می‌توان به راحتی در خانه با رعایت این نکات حل کرد

 وقتی بر روی کار طراحی و دوخت تمرکز دارید و بسیار متمرکز کار می‌کنید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که کیفیت کار شما را پایین آورده و از سرعت کار شما کاسه شود.

در این مطلب با آموزشکده هنردوز همراه باشید تا به بررسی و حل نکاتی برای جلوگیری از مشکل در کیفیت دوخت و ایرادات رایج در چرخ خیاطی بپردازیم.

مشکلات رایج و راه حل‌های آنها در چرخ خیاطی 

 ۱ _ در صورتی که دوخت‌ها یکسان نبوده و یا نادرست هستند

دلایل؛ بین صفحه‌های کشش، گرد و خاک و یا الیاف جمع شده است که باعث عدم تنظیم نخ می‌شود.

راه حل؛ صفحه‌های کشش را پیاده کرده و خاک و الیاف را تمیز کنید.

۲ _ در رفتن بخیه دوخت

دلایل؛ میل سوزن در ارتفاع نامناسب است. سوزن در جهت ارتفاع نامناسبی حرکت می‌کند. نوک سوزن خم شده و یا نوک سوزن کند شده و یا نوع و شماره سوزن نادرست انتخاب شده است.

راه حل؛ میل سوزن را تنظیم نموده، سوزن را با یک نوع و شماره مناسب تعویض نمایید. 

۳_ نخ سوزن پاره شده است

دلایل؛ شماره سوزن برای شماره نخ نامناسب است. کیفیت سوزن خوب نیست. کيفيت نخ خوب نیست.  روش نخ کردن صحیح نبوده یا نخ سوزن بسیار محکم است.

راه حل؛ با یک شماره نخ مناسب تعویض کنید. از یک سوزن جدید استفاده کنید. کیفیت نخ را بهترکنید. کار پیش‌بر چرخ را تمیز کنید.

۴ _ جلو نرفتن پارچه در زیر چرخ خیاطی

راه حل؛ بررسی پایه چرخ. وارد کردن فشار مناسب هنگام دوخت.

۵ _ شنیدن صدای عجیب از چرخ خیاطی

راه حل؛ دستگاه را متوقف کنید و پای خود را از روی پدال بردارید. پدال چرخ را بررسی کنید. تمیز کردن و روغن کاری چرخ.

 

شناسایی اصول دوخت با ماشین‌های خیاطی 

مشکلات دوخت _ هنردوز

 

پایه چرخ را با اهرم بالابرنده آن بالا ببرید و پارچه را زیر آن بگذارید. ادامه نخ زیر و رو را به طرف پشت نگه دارید. سپس پایه را به آرامی پایین بیاورید. مقدار بیشتری از پارچه را در سمت چپ و مقدار کمتری را در سمت راست چرخ نگه دارید. هرگز پارچه را از طرف عقب از زیر پایه نکشید و از جلو نیز آن را به زیر پایه هدایت نکنید. دوخت باید با سرعت متعادل صورت بگیرد.

پس از اتمام کار پایه را بالا ببرید و اضافه نخ را بچینید. برای به حرکت درآوردن چرخ برقی کافی است با پا بر روی پدال فشار بیاورید. کار کردن با چرخ برقی خیلی آسان است، زیرا دست‌ها کاملاً آزاد هستند و تمام حواس دوزنده به چگونگی اجرای دوخت معطوف است.

در هر چرخ خیاطی یک ماسوره پیچ وجود دارد که نخ را دقیقاً به آن اندازه لازم بر روی ماسوره می‌پیچد. دقت کنید ماسوره صدمه تاب نداشته باشد. در برخی از چرخ‌ها پیچی وجود دارد که پیش از پیچیدن نخ به دور ماسوره می‌توانید این پیچ را شل کنید؛ تا حرکت سوزن متوقف شود. پس از اتمام کار پیچیدن نخ ماسوره را داخل ماکو قرار دهید. نخ ماسوره را به شکاف  ماکو به داخل آن هدایت کنید. نخ را از انتهای شکاف حرکت دهید نخ را به محل اصلی آن هدایت کنید. چند سانتی‌متر از نخ،  در شکاف ماکو بیرون باشد. ماکو را در قابش جا بیندازید. اگر سوزن بشکند یا بخواهید از سوزن‌هایی با قطرهای مختلف استفاده نمایید به ناچار باید آن را تعویض کنید.

بالای سوزن چرخ در یک سمت استوانه و در سمت دیگر صاف است هنگام جا انداختن سوزن توجه کنید. که سمت صاف آن درست در جهت روبروی مسیر نخ قرار گیرد. پس از قرار دادن سوزن در میله مخصوص خود، آن را تا حد امکان به طرف بالا بکشید. تا به خوبی جا بیفتد. سپس پیچ مخصوص سوزن بند را محکم کنید.

دوخت خوب و صحیح از هر نوع چرخ خیاطی با دقت و توجه و پشت کار و تلاش در جهت نگهداری صحیح و سرویس دهی مناسب به چرخ خیاطی به وجود می‌آید. برای سرویس و نگهداری و دوخت خوب چرخ خیاطی باید به سه نقطه مهم توجه نمایید:

 

۱ _ نظافت چرخ

چرخ باید پس از هر بار مصرف نظافت شود و گرد و خاک و غبار از آن زدوده شود. همچنین گرد پارچه دوخته شده یا سردوز شده در مسیر کار پیشبر و اطراف سوزن نیز گرفته شود‌.

۲ _روغن کاری چرخ

از چرخ خیاطی پس از ۲۴ ساعت استفاده، با روغن صاف و شفاف مخصوص چرخ،  روغن کاری شود. توجه نمایید چرخ پس از نظافت و قطع برق آن توسط روغندان روغن کاری شود. روغن نباید به قسمت‌های اتصال برق زده شود و تنها پیچ مهره‌هایی که حرکت می‌کنند؛ نیاز به یک قطره روغن دارند. داخل کمپلیتی که ماکو در آن قرار می‌گیرد نیز یک قطره روغن ریخته شود.

۳ _ عیب یابی و رفع آن

برای اینکه چرخ دوخت خوب و روانی داشته باشد. باید ابتدا، کار با چرخ را خوب بیاموزیم و سپس به کار با چرخ با آن بپردازیم. سعی کنیم نخ کشی چرخ کاملاً صحیح باشد. سوزن چرخ درست جا افتاده باشد، همچنین کشش نخ در زیر و رو به یک اندازه باشد.

 

راه حل مشکلات دوختی 
مشکلات دوخت ۱ _ هنردوز

 

۱ _ حرکت نکردن پارچه زیر چرخ 

برای شروع دوخت؛ پایه چرخ را پایین آورده و سوزن را کمی با دست حرکت بدهید.

۲ _ پاره شدن مکرر نخ

کیفیت پایین نخ. گیر کردن نخ در مسیرحرکت. توپی کشش نخ را چک کنید.

۳ _ شکسته شدن سوزن

پیچ مهار کننده سوزن را چک کنید،  شاید سوزن شل شده باشد. پارچه خیلی ضخیم است؛ مطمئن شوید شماره سوزن با ضخامت پارچه یکی باشد.

۴ _ جمع شدن نخ زیر پارچه

نخ کشی چرخ را از ابتدا شروع کنید و ماسوره را چک کنید؛ شاید نخ اضافه در ماشین ماسوره گیر کرده باشد. پیچ کوچکی که روی ماسوره قرار دارد به شما امکان تنظیم کشش نخ را می‌دهد. تنظیم نبودن ماسوره باعث می‌شود که نخ از کامپلیت آن بیرون افتاده و دوخت با مشکل مواجه شود.

۵ _ تنظیمات دوخت تزیینی کار نمی‌کند

اولین قدم این است که تنظیمات طول و عرض دوخت را بررسی کنید و ابتدا در پارچه‌ای دیگر دوخت تزیینی را تمرین کنید؛  زمانی که از مدل و طول و عرض دوخت تزیینی مطمئن شدید، سپس کار را روی پارچه اصلی  شروع کنید. دفترچه راهنمای چرخ در مورد طول و عرض دوخت مورد نظر را چک کنید.

شما می‌توانيد برای دسترسی به اطلاعات بیشتر آموزشکده هنردوز را در صفحه وب جستجو کنید.