نکات کلیدی در سایزبندی لباس زنانه به همراه جدول

سایز بندی لباس و انتخاب سایز مناسب یکی از پردغدغه ترین مسائل برای خریداران، صاحبان مشاغل مرتبط با پوشاک و خیاطان است. در این مقاله برای شما راهنمای سایز بندی لباس زنانه را ارائه خواهیم کرد.

سایزبندی لباس و انتخاب سایز مناسب یکی از پردغدغه ترین مسائل برای خریداران، صاحبان مشاغل مرتبط با پوشاک و خیاطان است.
من فاطمه الهام نیا هستم مترجم کتاب های خیاطی و مدرس دانشگاه و موسس مجموعه آموزشی هنردوز، میخواهم در این مقاله شما را با روش های اندازه گیری سه سایز مهم و اصلی بدن، دور سینه، دور کمر، و دور باسن برای مشخص کردن سایز انواع مانتو، پیراهن و شلوار زنانه آشنا کنم. در همین راستا راهنمایی های لازم برای انتخاب بهترین سایز لباس زنانه نیز به شما عزیزان ارائه خواهد شد.
 اگر با هنر خیاطی آشنا باشید و کمی آموزش خیاطی دیده باشید حتماً با اندازه گیری اندام آشنایی دارید. همانطور که متدهای مختلفی برای رسم‌ الگوی خیاطی وجود دارد،  روش های  اندازه گیری هم در برخی موارد  اختلاف هایی با یکدیگر دارند. متد آموزشی مجموعه ی هنردوز مولر است، شما میتوانید با دانلود و نصب اپلیکیشن محاسبه گر مولر، به صورت رایگان با روش اندازه گیری این متد آشنا شوید. برای دانلود اپلیکیشن هنردوز کلیک کنید. 

آموزش اندازه گیری برای به دست آوردن سایز

مهم ترین اندازه ای که در آموزش خیاطی، باید برای داشتن سایز لباس زنانه داشته باشید، اندازه ی دور سینه است. برای اندازه‌گیری دور سینه، باید متر را دور سینه ی شخص بگیرید، طوری که متر حول یک محور افقی و موازی با زمین باشد و از نوک سینه یا برجسته ترین قسمت سینه رد شود. برای این کار بهتر است از کمک یک شخص دیگر هم استفاده کنید. در آموزش خیاطی، اندازه گیری دور سینه میتواند سایز شما را مشخص کند، زیرا اکثر جدول های سایزبندی زنان براساس اندازه ی دور سینه ارائه میشوند.
 
 
 
 
در آموزش خیاطی، بعد از اندازه ی دور سینه، اندازه ی دور کمر نیز از اندازه های اصلی لباس های زنانه محسوب میشود. متر را در گود ترین قسمت کمر، دور کمر فرد بپیچید و اندازه ی دور کمر را مشخص کنید.
 
 
اندازه ی دور باسن همراه با اندازه ی دور کمر مشخص کننده ی سایز شلوار زنانه هستند، بنابراین در آموزش خیاطی، از اندازه های اصلی به شمار میرود. برای اندازه گیری دور باسن متر باید حول محور افقی و موازی با زمین دور تا دور بدن  باشد، بطوریکه دقیقاً از برجسته ترین قسمت باسن رد شده و اندازه ی دور باسن گرفته شود. برای این کار بهتر است از یک شخص دیگر کمک بگیرید تا بتوانید اندازه ی دقیق دور باسن محاسبه کنید.
 
 
 
همانطور که قبلاً گفته شد، در آموزش خیاطی، روش های اندازه گیری اندام در متدهای مختلف کمی با هم تفاوت دارد، لیکن اصول اندازه گیری دور سینه، کمر و باسن به همین طریقی است که در این مقاله آموزش داده شده است. شما با یادگیری این سه اندازه به راحتی میتوانید سایز خود را مشخص کنید.
 

راهنمای جدول سایز بندی

جدول سایزبندی _ هنردوز

 
همانطور که در آموزش خیاطی و طراحی دوخت روش های متفاوتی برای اندازه‌گیری و ترسیم الگو وجود دارد، جدول های سایزبندی مختلفی هم برای تولید البسه وجود دارد. این تفاوت را ممکن است بعد از خرید یک پیراهن ساده از فروشگاه های مختلف متوجه شده باشید. لباس ها یا براساس نمادهایی مانند s ، m، l ، xl ، xxl و یا براساس اعدادی از 36 تا 56 سایزبندی شده باشند. اما اینکه سایز s ، چه اندازه ای میباشد را جدول سایزبندی تولیدکننده ی لباس مشخص میکند. به طور مثال ممکن است دور سینه ی ۹۶ در یک جدول در محدوده ی سایز s، باشد، ولی در جدولی دیگر سایز m محسوب شود. از این رو ارائه ی جدول سایزبندی از طرف تولیدی یا فروشگاه لباس آنلاین به مشتری لازم و ضروری می‌باشد.
اگر شما خود تولیدکننده هستید، موظفید از یک جدول سایزبندی استاندارد برای تولید لباس استفاده کنید و این جدول را  در اختیار مشتریان و خریداران آنلاین خود قرار دهید.
در طراحی دوخت انتخاب سایز مناسب اندام ممکن است اندکی چالش برانگیز باشد، اما با آموزش های کوتاهی که در این مقاله ارائه شد و همچین فیلم های اندازه گیری که در اپلیکیشن محاسبه گر مولر  موجود است، میتوانید ببینید، به راحتی قادر خواهید بود سایز مناسب خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید جدول سایزبندی تولیدی ها با هم متفاوت است، پس بهتر است قبل از خرید حتماً جدول یا راهنمای سایز لباس را از فروشنده بخواهید، تا بدون مشکل لباس مناسب خود را خریداری کنید.