شناخت انواع پارچه؛ راهنمای کامل برای انتخاب بهترین پارچه

در این مقاله با انواع پارچه و نکاتی که باید در انتخاب بهترین پارچه برای لباس خود رعایت کنید. آشنا خواهید شد

اولین گام برای دوخت لباس و تصمیم گیری برای مدل آن انتخاب پارچه می‌باشد. وقتی برای خرید پارچه به فروشگاه می‌رویم ابتدا با یک نگاه کلی تمام مغازه را برانداز می‌کنیم سپس به رنگ‌ها خیره می‌شویم و در انتخاب رنگ‌های گرم و شاید سرد اندکی تعلل می‌نماییم اما در نهایت چیزی که ما را به تصمیم نهایی سوق می‌دهد جنس پارچه می‌باشد. انتخاب جنس پارچه در هنگام خرید بسیار حائز اهمیت است طوری باید این خرید صورت گیرد که طرح چشمگیر پارچه ما را از مدل انتخابی و اندام خویش غافل نسازد.  صدها نوع پارچه مختلف در بازار هستند که ما می‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم اما اساسی‌ترین خصوصیت یک پارچه ابتدا جنس و بافت پارچه سپس رنگ و نقوش آن می‌باشد.  اگر ما به درستی فاکتورهای ذکر شده را رعایت کنیم خروجی کار، بسیار تمیز و دلچسب خواهد بود در اینجا آموزشکده هنردوز شما را به طور کامل با شناخت انواع پارچه و چگونگی کاربرد آنها آشنا می‌سازد.

 

پارچه‌های نخی

 

پارچه‌های نخی؛ که از الیاف پنبه بافته می‌شوند یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه در جهان به شمار می‌روند این پارچه‌ها محکم‌اند کار کردن با آنها ساده است و می‌توانیم آنها را با ماشین لباسشویی و در درجه حرارت بالا بشوییم در نظر داشته باشید که این پارچه‌ها به راحتی چروک می‌شوند پس بنابراین بعد از هر شست و شو باید مرتب اتو شوند گاهی این پارچه‌ها دارای آبرفت می‌باشند. برای زمان برش بهتر است قبل از هر اقدامی آنها را ۲۰ دقیقه در آب با دمای ۳۰ درجه خیسانده و هنگام خرید حدود ۲۰ سانتی‌متر اضافه‌تر برای متراژ پارچه خود انتخاب کنید. این پارچه‌ها گاهی رنگ پس می‌دهند و بهتر است برای اولین بار وقتی شسته می‌شوند از بقیه لباس‌ها و پارچه‌ها جدا باشند. موقع پهن کردن روی طناب کاملاً آن را صاف کنید و بدون چروک روی طناب پهن کنید زیرا ممکن است پارچه به همان شکل خشک شود و ممکن است اتوکاری دقیق  بخواهد و نیاز باشد زمان زیادی برای این کار صرف کنید. اما پارچه‌های مخلوط پنبه و پلی استر دارای خواص مشابه پارچه‌های نخی هستند با این تفاوت که کمتر چروک می‌شوند.

کتان یا لنین؛ پارچه‌های کتان یا لنین از الیاف گیاه کتان بافته شده‌اند و از پارچه‌های نخی محکم‌تر هستند هرچند که میزان چروک پذیری کتان از پارچه‌های نخی بیشتر است اما بافت و جنس طبیعی این پارچه‌ها برای مدل‌های تابستانه لباس‌های رگالی بسیار مناسب می‌باشد. همانطور که ملاحظه می‌کنید چندی پیش این پارچه‌ها به صورت عمده تولید و پخش شدند و مورد استقبال خیاطان و طراحان لباس قرار گرفتند. این لباس‌ها استایلی بسیار زیبا و ترند دارند و برای فصل تابستان بسیار مناسب می‌باشند لنین‌ها به دو صورت طرح‌دار و ساده در بازار موجود هستند و به دو شکل الیاف نخ پنبه طبیعی و ترکیب نخ پنبه و پلی استر موجود می‌باشند.

 

پارچه‌های ظریف؛ ابریشم، و حریر و پارچه‌هایی که از پلی استر با درصد بالایی برخوردار هستند، برخی از پارچه‌های گلدار قدیمی ظرافت و زیبایی خاصی برای تولید پوشاک دارند. درصورت استفاده از این نوع پارچه‌ها فراموش نکنید که باید توجه و مراقبت بیشتری از آنها داشته باشید. این پارچه‌ها استحکام زیادی ندارند. حرارت اتو به آنها آسیب می‌رساند اگر از پارچه حریر استفاده می‌کنید قبل از استفاده،  آن را ۲۰ دقیقه در مایع نرم کننده لباس بخیسانید تا هم الکتریسیته آن برطرف شود و هم لکه‌های احتمالی آن پاک شوند و هم اینکه به راحتی بتوانید آن را برش بزنید.

 

پارچه دانتل _ هنردوز

 

تور، دانتل، گیپور؛ در پارچه‌های توری و گیپور نخ‌ها به الگوی خاصی در هم بافته شده‌اند این پارچه‌ها معمولاً برای لباس‌های مجلسی شب و عروس استفاده می‌شوند و گاهی نیز برای تزیینات به کار می‌روند بهتر است این نوع پارچه‌ها را با قیچی تیز و کوچک ببرید تا طرح تور صدمه نبیند گاهی روی سطح این پارچه‌ها با سوزن تنبور و با سنگها و نگین های قیمتی پوشانده شده برای قیچی کردن این تورها و گیپورها ابتدا باید سنگ‌ها و نگین‌های در مسیر قیچی را با جسم سختی بشکنیم تا بتوانیم به راحتی آنها را قیچی کنیم البته اگر شیرازه این سنگ‌ها پیوسته است و با شکستن آنها باعث می‌شود که بقیه نگین‌ها از هم باز شوند. به شکل دیگری باید آنها را برش بزنیم که استاد الهام‌نیا در دوره‌های آموزشی شب و عروس به طور کامل و مفصل آموزش داده اند

 

پارچه ضخیم  _ هنردوز

 

پارچه‌های ضخیم؛ این پارچه‌ها استحکام بیشتری نسبت به پارچه‌های نخ پنبه‌ای دارند پارچه‌هایی مثل جین، فوتر، برزنت، جوال، پارچه‌های شمعی، کرپ، پارچه‌های چرم، اين پارچه‌ها از الیاف طبیعی حیوان بافته شده‌اند گزینه مناسبی برای دوخت کت و پالتو می‌باشند.

 

پارچه حوله‌ای  _ هنردوز

 

پارچه‌های نمدی و حوله‌ای؛ پارچه‌های نمدی پارچه‌هایی هستند که از الیاف پشم حیوانات به طور دستی یا ماشینی ساخته می‌شوند.   این پارچه‌ها ریش نمی‌شوند و مثل پارچه‌های  تار و پودی کشسانی ندارند و به راحتی بریده می شوند. برای خیاطی و دوخت لباس، کمتر از این پارچه‌ها استفاده می‌شوند معمولاً این پارچه‌ها برای ساختن اپلیکه و تکه دوزی روی لباس استفاده می‌شوند. پارچه‌های حوله‌ای مشابه پارچه‌های نمدی هستند تفاوتی که با پارچه‌های نمدی دارند این است که دارای کرک می‌باشند و نمی‌توان اتو را به طور مستقیم روی آن کشید باعث خوابیده شدن کرک‌ها می‌شود. باید برای اتو کردن آن یک پارچه نازک روی اصل کار گذاشته و از فاصله یک سانتی‌متری آن را اتو بزنیم. اگر به سطح پارچه‌های کرک دار مثل مخمل دست بکشید متوجه می شوید پرزهای سطح پارچه به یک جهت خوابیده می شوند که در هنگام برش باید به نکاتی درباره برش و اتو کردن مخمل توجه داشته باشید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله معرفی مخمل ها مراجعه فرمایید

رنگ‌های پارچه‌ها: اگر بخواهیم به صورت ساده و روان بر اساس کتاب تئوری رنگ‌ها، آنها را آنالیز کنیم رنگ‌ها اساسا از نظر ماهیت به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

رنگ‌های فام‌دار (کروماتیک) : دارای رنگدانه و این گونه رنگ‌ها دارای ماهیت رنگی هستند بدین معنی که می‌توانیم نامی از یک رنگ را به این گروه اطلاق نماییم.

رنگ‌های بی فام (آکروماتیک) : فاقد رنگدانه و این گونه رنگ‌ها دارای ماهیت رنگی نیستند مثل سیاه و سفید و خاکستری و مابین این دو، اگر ما بخواهیم این مبحث را به طور ساده و روان و به زبان عامیانه بیان کنیم به رنگ‌هایی که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند و با خیره شدن در آنها می‌توان رنگ‌های دیگر را تشخیص داد. رنگ‌های کروماتیک می‌گویند به طور مثال رنگ فیروزه‌ای که دارای رنگ سبزی مایل به آبی است. در ادامه شما با معنی چند رنگ آشنا می شوید که می توان به شما در جهت انتخاب بهتر کمک کند.

زرد = خوشحال کننده 

زرد روشن = خوشحال کننده _ آرامش بخش

زرد مایل به سبز = بشاش

سبز = تازه کننده، آرامش بخش

سبز مایل به آبي = خنک، بی جنبش

آبي = با وقار، متفکر

بنفش = فریبا، دلکش

قرمز = مهیج، شوق آور

سیاه = پرابهت، مضطرب کننده 

سفید = زیبا ترین

نقش، از یکی از خصوصیات پارچه است پارچه‌ها بر اساس نوع طرح و ساختار نقوش به چهار گروه تقسیم می‌شوند

 پارچه‌های راهراه: این پارچه‌ها دارای راه‌های عمودی یا افقی به طور منظم با فاصله یکسان می‌باشند.

 

 پارچه‌های چهارخانه: پارچه‌های چهارخانه معمولاً از تقاطع خطوط عمودی و افقی ایجاد می‌گردند که عموماً در پارچه‌های پشمی به وفور یافت می‌شود

 

پارچه‌های گلدار: به مجموعه‌ای از گل و شاخ و برگ گفته می‌شود که البته می‌تواند طرح‌های مختلف هندسی نیز را در بر بگیرد و این خطوط و ریتم الگو در طول و عرض تکرار شده است. 

 

نقوش خالدار: با تماشای یک پارچه خالدار شاید به نظر برسد که نقطه‌ها یا خالهای پارچه به طور تصادفی روی زمین طراحی شده‌اند اما اگر کمی با دقت به آنها نگاه می‌کنیم شبیه به یک صفحه شطرنج می‌ماند که گاه شکل مربع و گاه شکل لوزی را به ما می‌دهند.