نحوه اندازه‌گیری و طراحی الگوی شلوار

در این مقاله شما با اندازه‌گیری و طراحی الگوی شلوار آشنا می شوید و به راحتی می توانید مدل متناسب با اندام خود را پیدا کنید و از طراحی و دوخت آن لذت ببرید

شلوار یکی از اقلام پوشاک است که تمام انسان‌ها برای پوشاندن بدن خود و در امان ماندن از سرما و گرما استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید برای خود شلوار تهیه کنید یا اینکه بتوانید در طراحی و دوخت تبحر پیدا کنید و وارد عرصه کسب و کار تولید شلوار شوید با دقت به نکات زیر توجه کنید. شلوارها دارای مدل‌ها و جنس‌های مختلفی هستند که در این خصوص آموزشکده هنردوز شما را با نحوه اندازه‌گیری شلوار و راهنمایی کامل برای طراحی بهترین الگو کمک می‌کند.

 

اندازه‌گیری شلوار _ هنردوز

غالباً شلوارها بر حسب اندازه قد از گودی کمر تا زمین از قسمت پهلو اندازه‌گیری می‌شوند و بر اساس نوع کاربرد آن به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شوند برای اینکه بتوانیم شلوار را شخصی دوزی کنیم باید دوخت شلوار را آموزش ببینیم و به طور مستقیم از روی اندام  فرد یا مانکن سایز، اندازه‌گیری می‌کنیم. 

موارد مورد نیا الگو کشی شلوار

۱ _ اندازه قد شلوار 

۲ _ دور کمر

۳ _ دور باسن 

۴ _ دور ران 

۵ _ فاصله کمر تا صندلی (بلندی باسن ) 

۶ _ دور زانو 

۷ _ آنفورشور 

دور کمر :  ابتدا نخ کرسله (نخ راهنما) را دور کمر می‌بندیم دقیقا همان نقطه ای که فرد به آن اشاره دارد و تمایل دارد که کمر شلوارش آنجا باشد. سپس متر را دور کمر حلقه کرده و به صورت چسبان اندازه می گیریم. 

قد شلوار : فاصله بین دور کمر تا هر جایی که فرد دوست دارد قد شلوار محسوب می شود اندازه ممکن است تا قوزک پا یا زمین یا تا جایی که پاشنه کفش را در برمی گیرد باشد. برای اندازه‌گیری دقیق تر به فرد بگویید که مطابق عکس به حالت پهلو به سمت باشد. 

دور باسن : متر را به حالت دایره از پشت باسن بزرگ به سمت جلو حلقه کرده و به صورت اریب به سمت شکم اندازه می گیریم حالت اریب متر به خاطر نگه داشتن فضای شکم در شلوار می‌باشد تمام نکات  تخصصی در دوره آموزش شلوار در آموزشکده هنردوز توسط استاد الهام نیا تدریس شده است.

دور ران : دور ران را دو بار اندازه می‌گیریم به صورت اینکه یک پا را جلو آورده و از ناحیه برجستگی ران اندازه گرفته و در مرحله بعد زمانیکه مطابق عکس ایستاده

بلندی باسن : فاصله بین کمر با وسط برآمدگی باسن را بلندی باسن می گویند برای اندازه‌گیری دقیق به دو صورت ایستاده و نشسته اندازه‌گیری انجام می شود. ابتدا از فرد بخواهید بر روی صندلی بنشید و بدن خود را در زاويه ۹۰ درجه نگه دارد سپس از خط دور کمر تا صندلی را اندازه بگیرید به اندازه بلندی باسن قد نشیمنگاه هم گفته می شود.  

دور زانو : متر را دور زانو حلقه کنید و اندازه دقیق آن را یاداشت کنید. اگر تمایل دارید، که شلوار در ناحیه زانو آزاد باشد از فرد بخواهید زانوی خود را خم کند.

آنفورشور : متر را در کمر جلو نگهدارید از فاق جلو به سمت پشت حرکت کنید و تا قسمت انتهای فاق پشت در خط کمر ادامه دهید. اندازه‌گیری آنفورشور بسیار حائز اهمیت است. این اندازه‌ها در الگو کنترل می‌شود واز کشیدگی شلوار در زمان نشستن جلوگیری می کند.

دور قوزک (مچ پا) : اندازه گیری و میزان آزادی این قسمت کاملا به نظر فرد بستگی دارد موقع اندازه‌گیری حتما از فرد بخواهید که  شلوار در ناحیه مچ چقدر آزاد باشد گاهی جذب بودن یا کلوش بودن این ناحیه مدل شلوار را کاملا عوض می کند.

شلوار فری سایز مدل بازاری _ هنر دوز

 

در اینجا با رسم الگو شلوار مدل فری سایز تجاری، مدلی بسیار راحت و جذاب با تدریس استاد فاطمه الهام نیا مدرس دانشگاه با رائه تمام نکات ارائه می گردد.

اندازه های مورد نیاز الگو کشی و طراحی مدل 

قد قاق (بلندي فاق) _ گشادی فاق (۸_۶ سانتیمتر به صورت ثابت) برای تمام سایز _ دور باسن _ برای این مدل نیازی به اندازه دور کمر نداریم زیرا قسمت پشت شلوار کش می خورد. همانطور که میدانید شلوارها دارای سایز بندی هستند این سایزها از small شروع می شوند و تا سایز xxxLarge ادامه دارند. اگر یک شلوار فری سایز باشد می‌تواند سه سایز را پوشش دهد به طور مثال اگر شلوار سایز ۴۴  دوخته شود شما می‌توانید برای سایزهای ۴_۴۴_۴۲_  استفاده کنید برای اینکه بتوانید شلواری بدوزید که سه سایز را بتواند پوشش دهد چه باید کرد؟؟

قسمت جلوی شلوار را با سایز کوچکتر (به طور مثال ۳۸) برمی‌داریم برای اینکه به تن فرد حالت خوش فرم و استایل بهتری داشته باشد و برای قسمت پشت از سایز بزرگتر استفاده می کنيم (به طور مثال ۴۰) زیرا پشت شلوار استایل آزاد تر و زیباتر داشته باشد و با دوختن کشی  که به کمر پشت دوخته می شود می توان آزادی مد نظر را بدست آوریم و حتی سایز کوچکتر هم (به طور مثال ۳۶) می تواند به راحتی استفاده کند و تن پوش خوب و راحتی داشته باشند.

 آموزش شلوار ۱ _ هنردوز

برای شروع رسم کادر، ابتدا یک کادر مستطیل شکل به عرض یک چهارم اندازه  دور باسن سایز کوچکتر  (به طور مثال سایز ۳۸) و قد شلوار دلخواه رسم می کنیم.

 

آموزش شلوار  ۳ _ هنر دوز

از نقطه A به میزان قد فاق سایز بزرگتر ( به طور مثال ۴۰) را پایین آمده و خطی در عرض کادر رسم می کنیم. فرمول بدست آوردن قد فاق برابر است با اندازه یک چهارم سایز بزرگتر. توجه داشته باشید در طراحی الگو شلوار مناسب سایزهای بزرگ قد فاق نباید از ۲۹ _۳۰ سانتیمتر بیشتر باشد.

 

 آموزش شلوار ۲ _ هنر دوز

از نقطه B به اندازه ۸ _۶ سانتیمتر خارج می شویم و'B نامگذاری می کنیم (اعداد ۸ _۶ سانتیمتر ثابت می باشد) از گوشه کادر سمت بالا از نقطه C به اندازه یک سانتیمتر داخل کادر را علامت میزنیم و نقطه D می نامید سپس یک سوم خط CB را پیدا کرده و نقطه D را به 'B وصل می کنیم طوریکه از نقطه یک سوم CB بگذرد به این ترتیب طراحی فاق به اتمام می‌رسد. 

آموزش شلوار ۴_ هنردوز

 

از نقطه E در قسمت پایین شلوار به اندازه ۴۵ سانتیمتر در طول الگو بالا رفته و نقطه خط زانو را مشخص می کنیم و خطی در عرض کادر رسم می کنیم خط F ،، از خط F به میزان دلخواه (۲ _ ۱ سانت) داخل رفته و خط داخل فاق را از نقطه 'B رسم می کنیم و تا پایین شلوار در قسمت دمپا ادامه می دهیم. از قسمت سمت چپ الگو از نقطه A به اندازه ۲سانت در عرض وارد کادر می شویم و خطی به نقطه خط زانو رسم می‌کنیم در واقع از میزان کمر جلو تنگ کردیم و این به خوش فرم کردن شلوار بسیار کمک می کند. در این مرحله طراحی الگو قسمت جلوی شلوار تمام شد  حالا قسمت های علامت زده رو از الگو جدا می کنیم.

برای رسم الگوی قسمت پشت شلوار یک کادر جدا گانه رسم می‌کنیم اگر به خاطر داشته‌  باشید در قسمت بالا گفته شد برای قسمت پشت شلوار از یک چهارم دور باسن سایز بزرگتر استفاده می‌کنیم، بخاطر اینکه فرد احساس راحتی بیشتر و خوش استایل بهتری داشته باشد و مهم تر از آن تا ۳ سایز بتوانند از آن استفاده کنند. در آموزشکده هنر دوز دوره  آموزش شلوار دوزی بسیار قدرتمندی توسط استاد فاطمه الهام‌نیا تدریس و بارگزاری شده که به یقین و اطمینان خاطر فراوانی خدمت شما عرض می کنم جز بی نظیر و قدرتمند ترین دوره شلوار دوزی با معرفی و دوخت انواع شلوارها از صفر تا صد با پشتیبانی دائمی می باشد.

 آموزش شلوار ۵_ هنردوز

در ابتدا برای شروع رسم الگوی پشت شلوار یک مستطیل به عرض یک چهارم دور باسن سایز بزرگتر (به طور مثال  ۴۰) به اضافه ۲/۵ سانت که عدد ثابت می باشد برای شلوارها ی فری سایز.

 آموزش شلوار  ۷- هنردوز

خط بلندی فاق و زانو را از الگوی جلو کپی می کنیم. از نقطه B به میزان دو برابر اندازه فاق جلو از الگو خارج می‌شویم (به طور مثال اگر برای الگو جلو ۶ سانت خارج شدید برای الگو پشت می شود ۱۲ سانت) سپس از نقطه C به اندازه ۳ سانتیمتر داخل کادر رفته و نقطه G نامگذاری می شود از نقطه G به مقدار ۴ _۳ بالا رفته و به خط اریب پهلو وصل می کنیم  حالا در قسمت بالای کمر تا دمپا شلوار حالت فاق را طبق تصویر آموزشی رسم کنید.

آموزش شلوار۶ _ هنر دوز

در آخرین مرحله سجاف برای کش پشت شلوار طبق تصویر در نظر بگیرید و قسمت جلوی شلوار را هم مثل همیشه زیپ و کمری بدوزید شما می‌توانید با این الگو بهترین مدل‌ها را طراحی کنید و از تنوع انواع شلوار در رگال خود لذت ببرید و چه بسا به تولید انبوه برسید و جز کارآفرین های برتر باشید

از شما ممنونم که تا آخر این آموزش در کنار آموزشکده   هنر دوز بودید امیدوارم این آموزش در جهت طراحی و دوختی راحت و شیک به شما کمک کرده باشد.