آشنایی با 11نکته کلیدی طراحی و دوخت لباس عروس

در این مقاله با معرفی لباس عروس، با انواع و چگونگی طراحی و دوخت لباس عروس آشنا خواهید شد و می‌توانید با استفاده از نکات کلیدی گفته شده طبق دستورالعمل، زیباترین لباس عروس را خودتان بدوزید!

لباس عروس،  یکی از مهم‌ترین و زیباترین لباس در شب عروسی است. انتخاب لباس عروس متناسب با اندام، نقش این زیبایی را در ذهن پررنگ‌تر می‌کند و سهم بزرگی در ایجاد ظاهری شیک و جذاب برای شما دارد. برای داشتن این ظاهر زیبا، به نکات کلیدی درباره طراحی و دوخت لباس عروس باید توجه داشت که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم. با آموزشکده هنروز همراه باشید. 

معرفی لباس عروس 

 این لباس، معمولاً به رنگ سفید و دارای دامن بلند می‌باشد و از پارچه‌های مخصوص دوخته شده و با مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی و زیورآلات تزیین شده است. سبک طراحی و دوخت لباس عروس، بستگی به سلایق فردی هر عروس دارد.

لباس عروس در عصر جدید 

لباس عروس کیت مدلیتون  _ هنردوز لباس عروس کیت مدلیتون 

با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سلیقه‌های مردم، طراحی لباس عروس تا حد زیادی ساده‌تر شده است و به سمت استفاده از سبک‌های اروپایی پیش می‌رود. یکی از دلایلی که توانسته طراحی این لباس را به سبکی ساده تبدیل کند؛ لباس ساده و جذاب عروس سلطنتی انگلستان، کیت مدلیتون است که بسیاری او را به دلیل تاثیرگذاری لباس‌هایش ملکه مُد در جهان می‌خوانند. کیت اندام مستطیل شکل و کمر بارید دارد که این نکته باعث شده است حالت ساعت شنی به خوبی در لباس عروس او مشهود باشد. لباس عروسی کیت، لباسی پوشیده و لاکچری بود؛ اما به دلیل سادگی و جذابیتی که داشت،  توانست مورد توجه فعالان و طراحان مُد قرار گیرد و بازتاب رسانه‌ای‌ داشته باشد. شاید یکی از دلایل اصلی جذابیت این لباس به خاطر پوشیدگی این لباس باشد.

جنس پارچه لباس عروس 

برای دوخت اسکلت لباس عروس، ساتن، اصلی‌ترین پارچه محسوب می‌شود. ساتن نوعی پارچه ضخیم ساده است. به خاطر سنگین بودنش استقامت و ایستادگی خوبی برای فنردوزی دارد و پارچه‌هایی مانند: دانتل، گیپور (با گلهای سه بعدي)، تور، حریر و ابریشم به ترتیب برای آراستن سطح خارجی لباس عروس استفاده می‌شوند.

نکات کلیدی در طراحی و دوخت لباس عروس 

لباس عروس در ترکیه _ هنردوز

کت واک لباس عروس _ ترکیه_ 2023

۱) تعیین تاریخ عروسی: با توجه به تاریخ عروسیتان تقریباً ۶ ماه قبل، آموزش‌های مربوط به دوخت لباس عروس را دریافت کنید‌.

۲) راهنمای خیاطی: از استاد آموزشتان یا خیاطان حرفه‌ای برای انتخاب مدل لباستان کمک بگیرید.

۳) ویژگی لباس: ویژگی لباستان را در نظر بگیرید که مناسب فصل، سبک عروسی یا آداب و رسوم شما باشد. لباسی پوشیده؟ باز؟ دنباله‌دار یا دارای دامن ساده باشد. همه این موارد قبل از خرید پارچه باید مشخص شود؛ زیرا نقش بسزایی در میزان مصرف پارچه دارد.

۴) خرید پارچه: پس از تصمیم گیری و گذراندن مراحل قبل، نوبت به انتخاب و خرید پارچه می‌رسد. با توجه به مدل لباس و بودجه شما برای خرید پارچه اقدام کنید. در هنگام خرید، متراژ پارچه را کمی بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده تهیه کنید؛ شاید در حین انجام کار تصمیمتان عوض شد و به تغییر مدل در یقه و آستین تمایل داشتید. با این کار در روند طراحی و دوخت با مشکل کمبود پارچه مواجه نخواهید شد و بدون نگرانی به برنامه‌ریزی خود ادامه می‌دهید.

۵) اندازه‌گیری: اندازه‌گیری صحیح از اندامتان را ثبت کنید سپس نسبت به الگوکشی اقدام کنید. با محاسبات دقیق ریاضی اندازه‌های طولی و عرضی خودتان را در الگو رسم کنید. 

۶) لقی گیری: بعد از تمام شدن رسم الگو، ابتدا اشکالات اندامی را روی الگو رفع کنید و سپس لقی گیری‌های مربوط به مدل را لحاظ کنید. در ادامه، مدل نهایی خود را بر روی الگو طراحی کنید.

۷) آزمون و خطا: در این مرحله، پارچه پاترون تهیه کنید و طبق الگو برش بزنید. تمام ساسون‌ها، لقی‌ها و برش‌ها را در پاترون اجرا کنید. بعد از تمام شدن دوخت، آن را پرو کنید و اگر اشکالی یا لقی در پاترون وجود داشت آن را اصلاح کنید.

۸) برش پارچه: ابتدا پارچه اصلی را اتو بزنید و سپس لایه بچسبانید؛ بعد روی میز برش پهن کنید و الگوی پاترون (بالاتنه) را روی پارچه اصلی گذاشته و با رعایت میزان زاپاس برش بزنید.

۹) باکس بالاتنه: درزها را به هم دوخته و فنرهای در نظر گرفته شده را روی خطوط عمودی و افقی لباس بدوزید. بعد از دوخت نهایی باکس بالاتنه، آن را پرو کنید و از محکم کاری دوخت در ابتدا و انتهای فنرها مطمئن شوید.

۱۰) برش دامن: پس از آماده کردن باکس به سراغ برش دامن رفته و مدل نهایی خود را با رعایت اصول راستاگیری، برش بزنید و به بالاتنه وصل کنید.

۱۱) تزیینات: بعد از اینکه دوخت لباس به طور کامل تمام شد، نوبت به اپلیکه دوزی (دوخت موتیفهای سه بعدی گیپور) و تزیینات می‌رسد که یکی از جذاب‌ترین و شیرین‌ترین قسمت‌های دوخت لباس عروس است. با توجه به سلیقه خودتان و وسایل موجود در خرازی‌ها، تمام آنچه که در ذهنتان برای یک شب باشکوه ترسیم کرده‌اید را به عرصه ظهور برسانید.

جمع بندی 

لباس عروس، یکی از مهم‌ترین و زیباترین لباس، در شب عروسی است. انتخاب درست در طراحی و دوخت این لباس نقش بسزایی در زیبایی آن دارد. این لباس معمولاً با رنگ سفید و دارای دامن بلند است و با پیشرفت تکنولوژی و گرایش سلیقه های مردم، طراحی این لباس ساده و به سبک اروپایی پیش می‌رود. برای موفق شدن در طراحی و دوخت لباس عروس، نکات کلیدی در این مقاله بیان شده است که امیدواریم با توجه به این نکات، بتوانید لباسی زیبا و متناسب با اندام خود بدوزید و شبی خاص و خاطره انگیز داشته باشید.