آموزش صفر تا صد فنردوزی در خیاطی

در این مقاله صفر تا صد فنردوزی در خیاطی را یاد میگیرید و می‌توانید با استفاده از این آموزش، لباس‌های زیبایی بدوزید و درآمد کسب کنید.

برای طراحی و دوخت یک لباس تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود تا آن لباس ایستایی مناسبی داشته باشد و نتیجه کار مطابق سلیقه مشتری بدست آید. يکی از اين تکنیک‌ها کمک گرفتن از فنر در لباس است. در مقاله امروز هنردوز قصد داریم به معرفی و چگونگی فنر دوزی در لباس بپردازیم.

فنر دوزی لباس چیست؟ 

فنردوزی  _ هنردوز

فنر، نوار پلاستیکی یا سیم تسمه‌ای نازکی است که به درزهای لباس، کاپ سینه، قسمت زیر سینه، درز پشت بالاتنه و دور یقه‌ برای ایستایی لباس یا سه بعدی جلوه دادن آن دوخته می‌شود. طرح فنردوزی خلاقانه و منحصر به فرد، لباس را بیانگر مهارت و ایده پردازی شما می‌کند. همچنین، فنردوزی، لباس را به عنوان تزیینی جذاب در مدل‌های شب، عقد و عروسی جلوه می دهد و آنها را به عنوان یک اثر هنری درخشان برای شما تبدیل می‌کند. فنرها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱) فنر حصیری 

۲) فنر استخوانی 

۳) فنر فلزی

فنر حصیری 

فنردوزی تاپلکس  _ هنردوز

فنر حصیری نوار پلاستیکی به پهنای ۶ ، ۸ و ۱۲ میلیمتر است. سطح فنر مشبک می‌باشد که اصطلاحاً به آن فنر حصیری گفته می‌شود. این فنر قابل انعطاف است ، می‌توانید با قیچی به اندازه دلخواه از کل متراژ فنر جدا کنید. فنر ۸ میل کاربرد فراوانی در دوخت لباس شب و تاپلکس دارد. معمولاً این فنرها بر روی درز پهلو، زیر سینه، روی شکم و دور یقه به صورت عمودی و افقی دوخته می‌شوند. تعداد قطعات مصرفی فنر در هر لباس بستگی به نوع مدل و میزان چاقی در شکم و پهلوی فرد دارد. تمام نکات تخصصی مربوط به فنردوزی در دوره آموزشی تاپلکس فشن بارگزاری شده است.

طریقه دوخت فنر حصیری 

ابتدا پارچه بالاتنه را با لایه حریر پوشش دهید. پس از اتمام برش پارچه، درزها را بدوزید و جای کاپ سینه را مشخص کنید و سپس اتو بزنید. طول مسیرهایی را که برای فنردوزی مشخص کرده‌اید را با متر اندازه بگیرید و به مقدار نیاز فنر را با قیچی جدا کنید. ابتدا و انتهای فنر را با شمع بسوزانید سپس با پارچه کاور کنید تا هنگام پوشیدن لباس احساس راحتی داشته باشید.

فنر استخوانی

فنردوزی لباس عروس  _ هنردوز

فنر استخوانی از جنس پلاستیک فشرده است و مقاومت بیشتری در برابر فنر حصیری دارد. از این نوع فنر برای دوخت لباس‌ عروس و باکس‌هایی که دارای دامن سنگین هستند استفاده می‌شوند. به علاوه، از این فنر در تولیدات لباس زیر نیز استفاده می‌شود.

طریقه دوخت فنر استخوانی 

ابتدا پارچه مورد نظر را لایه بزنید و پس از اتمام کار برش و دوخت، لباس را با دمای مناسب اتو بزنید. نوار اریب را به اندازه طول برش و به عرض پهنای فنر با در نظر گرفتن زاپاس دوخت آماده کنید و سپس نوار اریب را بروی محل های مورد نظر لباس بدوزید. فنر استخوانی را به اندازه مورد نظر منهای نیم سانت جدا کنید و با سوهان هر دو طرف آن را به حالت گرد در بیاورید و با حرارت دادن به فنر آن را به شکل قالب تن در بیاورید و از داخل لیفه رد کنید.

فنر فلزی 

فنر فلزی، که از ورقه‌های نازک فلزی به‌ عرض نیم سانتی‌متر تشکیل شده است، این فنر با قیچی جدا نمی‌شود و برای جداسازی آن، از سیم چین استفاده می‌شود و عموما در زیرسازی دامن عروس(ژپون) استفاده می‌شود.

طریقه دوخت فنر فلزی

ابتدا دامن مخصوص زیر ساز لباس عروس را برش بزنید و سپس بدوزید. قد دامن را به فاصله‌های ۲۵ سانتی‌متری تقسیم بندی کنید. روی خطوط مشخص شده در عرض دامن نوار اریب قرار دهید و با پایه زیپ دوزی، با دوخت نیش هر دو طرف نوار اریب را بدوزید. ابتدای فنر را چسب شیشه‌ای بزنید تا در مسیر رد شدن باعث پارگی پارچه نشود. بعد از رد شدن فنر در انتهای کار، فنر را ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر روی هم گذاشته دو لایه فنر را با چسب روی هم محکم کنید. اضافه فنر را با سیم چین بچینید و با دست، فنر را در محل لیفه مرتب کنید.

نتیجه گیری 

فنردوزی لباس یک تکنیک هنری است که به جز پشتیبانی و تزیین لباس‌های شب و عروس، مهارت و ایده پردازی شما را به نمایش می‌گذارد و جذابیت استثنایی به لباس می‌بخشد و کار شما را از دیگران متمایز می‌کند. فاکتورهایی دیگر که می‌تواند در تکنیک فنردوزی به شما کمک کند و لباس را از دیگر کارها متمایز کند. کسب مهارت الگوسازی و پیاده کردن فنون تکنیکال دوخت است که آموزشکده هنردوز با افتخار شما را تا رسیدن به اهداف خود یاری می‌دهد.