راهنمای کامل شناخت پارچه‌های تور

در این مقاله با انواع تور و چگونگی نحوه عملکرد و طریقه نگهداری، دوخت و اتو کاری این پارچه‌ها آشنا خواهيد شد و به راحتی می‌توانید لباس‌های منحصر بفردی بدوزید.

 

تنوع پارچه‌های توری آنقدر زیاد است که توضیح درباره هر یک غیر ممکن است. در بسیاری از کشورها شاهد تورهای دست بافت سنتی که توسط هنرمندان بافته می‌شود هستیم که هرگز هیچ ماشین صنعتی نمی‌تواند انجام بدهد. با این وجود ماشین آلات بافندگی امروزه آنقدر تکامل یافته است که هزاران گونه تور در استانداردهای عالی بافته و به بازار سرازیر می کنند. در اینجا نکات مفیدی در مورد به کار بردن و دوختن تور بیان می‌شود که کار را این پارچه آسان‌تر می‌کند.  دوختن تور نیاز به صبر و حوصله و اطلاعاتی چند در مورد برش و دوخت آن دارد تا کار به صورت صحیح اجرا شود و نتیجه رضایت‌بخش باشد.  

پارچه‌های توری بافت به سه دسته تقسیم می‌شوند

معرفی تور۱ _ هنردوز

۱) تورهای ساده و کشباف

۲) تورهای دانتل

۳) تورهای گیپور

تورهای ساده و کشباف؛ این نوع تورها قیمت ارزانی دارند. ارزانی آن به دلیل بافت ساده و سریع آن است. در بعضی از آنها اگر سر نخ تور را به دست بگیرید و بکشید تا انتها شکافته می‌شود زیرا که شیوه بافت آن بسیار ساده است. این نوع تورها را برای دامن لباس استفاده می‌کنند. زمینه این پارچه‌ها از گل‌ها و بته‌ها پوشیده شده است و شاید محبوب‌ترین نوع تور باشد. گل‌ها و بته‌های سطح پارچه به صورت برجسته‌تر دیده می‌شوند.

انواع تور طرح دار

 _ هنردوز معرفی تور

۱) زمینه این تورها از گل‌ها و بته‌ها پوشیده شده و کناره آن معمولاً ترکی و صاف است. در این نوع طرح می‌توان مقدار پارچه را مانند پارچه معمولی و حتی گاهی کمتر از متراژ پارچه عادی تهیه کرد. زیرا؛ در پارچه تور راه و بیراه معنی ندارد و اگر طرح گل‌ها اجازه بدهد از هر جهت می‌توان برش لباس را روی آن انجام داد. تمام نکات مربوط به دوخت تور در دوره هنر آفرین بارگزاری شده است. 

۲) پارچه‌های توری بافت حاشیه‌دار؛ در این نوع پارچه گاهی ترکی  به صورت دالبر حاشیه بافته شده است که باید قبل از خرید متراژ آن را به طور دقیق محاسبه کرد زیرا بیشتر مواقع از دالبرها فقط می‌توان برای لب کار(دامن، یقه، آستین) استفاده کرد و باید دقت شود عرض پارچه کفایت کند. پارچه‌های تمام تور معمولاً در عرضهای ۱۱۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر موجود است. تورهای بافت معمولاً در عرضهای بین ۹۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر عرضه می‌شود.  پارچه‌های گیپور که عرض آنها گاهاً از ۳۰ سانتی‌متر شروع و حداکثر تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد.

الیاف پارچه‌های تور

معمولاً الیاف به کار برده شده جهت تهیه پارچه‌های توری و دانتل و غیره از انواع الیاف مصنوعی، نایلون و ترکیبات ریون است. همچنین، در این الیاف به ندرت تورهایی چون نایلون و نخ و یا نخ خالص هم دیده می‌شود.

مراقبت و نگهداری پوشاک تور 

معرفی تور۲ _ هنردوز

انواع تور، دانتل و گیپور را باید به طریقه خشکشویی تمیز کرد. چرا که در غیر این صورت احتمال آب رفتن پارچه و نیز از میان رفتن فرم گل‌ها و بته‌ها خواهد شد. تنها استثنا در این مورد، تورهای تمام نایلونی است که با احتیاط می‌توان اقدام به شستن آن نمود، آنها هم در صورتی که از جهت نوع پارچه آستری اطمینان کامل حاصل کرد اما؛ قانون کلی در این مورد می‌گوید "بهتر از هرگز پارچه‌های تور را با آب نشوید و همواره برای تمیز کردن، آنها را به خشکشویی بسپارید."

جور کردن درز برش‌ها روی بعضی از انواع تور به دلیل دارا بودن طرح‌های خاص مستلزم دقت و حوصله زیاد است پس در موقع خرید به نقشه و طرح آن توجه کنید اگر نقش گل‌ها و بته‌ها روی پارچه در مقیاس وسیع انجام نشده است؛ توجه داشته باشید که متراژ بیشتری بخرید زیرا برای جور کردن تکه‌ها نیاز به مقدار بیشتری پارچه می باشد.

 طریقه آستر دوزی تور

در روش اول ابتدا، تور را روی پارچه ساتن قرار داده و تمام سطح تور را به ساتن کوک بزنید و سپس مانند یک پارچه واحد عمل کنید.  در این حالت جا درزها اصلاً دیده نمی‌شود. در این گونه عملکرد بافت تور از بین می‌رود زیرا زمانی که تور با پارچه ساتن یا تافته و غیره دوبله می‌شود،  ظرافت و اُفت آن از دست می‌رود.

در روش دوم به این شکل است که ابتدا، الگو را روی آستر گذاشته، برش بزنید، دوخته و پرو کنید و سپس، آستر را به طور کامل آماده کنید؛ حتی سجاف یقه را دوخته و پایین دامن را آماده کنید. زیپ را هم به آستری دوخته ولی آستین‌ها را متصل نکنید. جنس آستر بهتر است از ساتن یا ریون باشد. سپس، پارچه را روی آستر کشیده و بدوزید. قسمت‌های گشادی و ساسون‌های تور را با قیچی کوچک، ظریف بریده و سپس دو تکه را مقابل هم گذارده و کوک بزنید. سپس، در پشت آن یک لایه تور ظریف همرنگ پارچه قرار داده و با دقت محل مورد نظر را توسط نخ همرنگ لطیف دوختی ظریف با دست انجام دهید. طرح و نقشه پارچه را باید طوری قرار دهید که یک تکه به نظر برسد و نوع دوخت پس دوزی ریز باشد. هرگز به طور مستقیم زیپ به تور دوخته نمی‌شود مگر آنکه پارچه تور با آستر دوبله شده باشد. اگر لباس تور یک لا و فاقد آستر باشد، سجاف پنهانی داخلی و برای باز و بستن کردن لباس از قزن یا دکمه‌های قابلمه‌ای ظریف پلاستیکی همرنگ پارچه استفاده کنید.

  روش دوخت تور، گیپور و دانتل

از آنجا که پارچه‌های توری بافت بسیار متنوع است دوخت آن نیز به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. روش دوخت بستگی به نوع تور، طرح بافت، مدل‌های انتخابی و نحوه پوشیدن آن دارد. در مورد بعضی از انواع تور ‌که آمیخته به متریال هستند، شیوه دوخت با دست تنها روش صحیح می‌باشد. اگر پارچه تور از نوع عادی است، درزها را می‌توان به طور معمول با چرخ دوخت. اگر تور انتخابی دارای سوراخ‌هایی درشت  و فاصله وسیع در بین گل‌ها و بته‌ها است و تور را بدون آستر خواسته باشید. ابتدا، باید تور را با تور ساده و نازک بافت آستر دوبله کرد و در واقع فواصل خالی تور طرح‌دار را با تور لطیف پر کرد. دقت شود درجه بخیه‌های چرخ باشد تا دوخت ظریف‌تر انجام پذیرد و هم می‌توان این نوع تور را با آستر دوبله کرد.

طریقه اتو کشی پارچه‌های تور

حرارت اتو را مناسب با جنس تور دانتل یا گیپور تنظیم کنید از پارچه رو اتویی خشک استفاده کنید و اتو را با ملایمت روی آن بکشید تا برجستگی‌ها همچنان ثابت بمانند.

جمع بندی 

در این مقاله تمام نکات مربوط به تور ذکر شد. باید بدانید هر پارچه چه ویژگی منحصر به فردی دارد تا بتوانید راحتتر آن را آماده‌ی برش و دوخت کنید. با دیدن آموزشهای دوره فول فشن هنرآفرین تمام نکات مربوط به نگهداری و دوخت مدل‌های زیبا با تور را به طور اختصاصی آموزش خواهید دهید و می‌توانید در گروه‌های رفع اشکال عضو شوید.