راهنمای کامل شناخت انواع پارچه‌های حریر

پارچه‌ی حریر انواع مختلفی از جمله کرپ حریر، حریر کریشه، حریر ژورژت، حریر نخ، حریر ژاکارد، حریر کریستال، حریر ساتن، حریر سیلک، حریر لمه، حریر پرده ای، حریر ارگانزا، در این مقاله با انواع حریر و خصوصیات آنها آشنا خواهید شد.

نام حریر تداعی کننده ی نرمی، لطافت، ظرافت، سبکی و زیبایی ناب است. پارچه های حریر تمامی این خصوصیات را دارا می باشند. به جرأت میتوان گفت حریر جزء پارچه ی پرمصرف در دنیای بزرگ مد و فشن است و از آن برای اهداف بیشماری استفاده میکنند. لباس های مجلسی و عروس مدرن، کلاسیک، سلطنتی و گران قیمت بسیاری از دیرباز تا کنون با حریر طراحی و به فروش رسیده است.

در این مقاله ابتدا به بررسی خصوصیات و ویژگی های پارچه حریر و معرفی انواع آن می پردازیم. سپس نکات مربوط به خیاطی، برش و دوخت آن را مفصل بیان خواهیم کرد.

پارچه ی حریر پارچه ای سبک، لطیف، نازک و نیمه شفاف است. عامه ی مردم حریر را به نام های ململ و موسلین نیز می شناسند. در انگلیسی به پارچه ی حریر chiffon fabric می‌گویند. حریرها هم با الیاف طبیعی مثل پنبه و ابریشم و هم با الیاف مصنوعی پلی استر تولید میشوند. طبعاً حریرهایی که با الیاف طبیعی تولید میشوند لطیف تر و گران قیمت تر هستند و برای ایام گرم سال مناسب تر می باشند. آنچه در انتخاب این پارچه رایج است و فروش بیشتری دارد. حریر با الیاف مصنوعی است.

انواع پارچه حریر

 

۱ _ کرپ حریر

این پارچه در واقع پارچه ی کرپ با گرم پایینتر است، به همین دلیل سبک و لطیف تر از کرپ هایی مثل کرپ باربی است و حریر به حساب می آید. نیازی به آستری ندارد. کرپ حریر کاربرد زیادی در دوخت انواع شومیز و مانتو دارد و از پارچه های پرفروش است. مدل شومیز کرپ حریر در این پست ملاحظه میکنید.

 

۲ _ حریر کریشه

حریر کریشه بسیار لطیف و سبک است و در عین حال لیز نیست. همین ویژگی آن، دلیل مناسبی برای تولید انواع شال و روسری نیز می باشد. حریر کریشه در انواع ساده و طرحدار موجود است. برای دوخت شومیز یا انواع لباس باید همراه با آستری دوخته شود.

 

۳ _ حریر ژورژت

حریر ژورژت در مقایسه با کرپ حریر نازکتر و لطیف تر است. از این نوع حریر میتوان برای انواع لباس، شومیز و شال و روسری استفاده کرد. حریر ژورژت نیز در انواع ساده و طرحدار در بازار وجود دارد. 

 

۴ _ حریر نخ

حریر نخ با الیاف پنبه ای، نازک و خنک مناسب فصل تابستان و گرما است به دلیل دارا بودن الیاف پنبه این نوع پارچه آبرفت هم دارد. پس قبل از برش باید حتماً آبکشی شود. این پارچه مناسب شومیز، مانتو، روسری و شال است.

 

۵ _  حریر ژاکارد

حریر ژاکارد از نوع حریرهای مجلسی و زیباست، طرح های آن براق و دلفریب است. با این پارچه میتوانید انواع شومیز و مانتوهای خاص و لاکچری را بدوزید. این نوع حریر نیز به دلیل نرمی و سبکی مناسب فصل گرم سال است. 

 

۶ _ حریر ساتن

این پارچه نازک تر از ساتن است و براقیت خاص و زیبایی دارد. نرم و لَخت است و همین ویژگی آن سبب شده مناسب برای دوخت انواع پیراهن های مجلسی، و لباس های عروس باشد.

 

۷ _ حریر سیلک

پارچه ای که در ایران به عنوان حریر سیلک شناخته میشود با پارچه ی حریر سیلک در خارج از ایران فرق دارد. در خارج از ایران silk chiffon پارچه ی حریری است که با الیاف ابریشم بافته شده و بسیار گران قیمت است. از این پارچه اشخاص پولدار استفاده میکنند و برای تولید لباس عروس و پیراهن های مجلسی لاکچری مناسب است.

 

۸ _ حریر سیلک در ایران

پارچه ای بسیار لَخت و ریزش دار است. این پارچه تفاوت هایی با حریر ساتن دارد. یکی از تفاوت ها ضخامت آنها می باشد. حریر سیلک نازکتر و بسیار لیز است و دوختن آن دشوارتر و پرزحمت تر است. برای دوخت حریر سیلک بهتر است قطعات الگو را کوک بزنید، بعد چرخ کنید تا دقیق دوخته شود. حریر سیلک را با نام ساتن سیلک هم شناخته شده است. ساتن سیلک یک طرف براق و یک طرف مات دارد. اما دو طرف حریر سیلک براق است. حریر سیلک نیز در دو مدل ساده و طرحدار در بازار موجود است.

 

۹ _  حریر ارگانزا

حریر ارگانزا نوعی حریر شفاف در طرح ساده و گلدار است. حریر ارگانزا ایستایی خوبی دارد و میتوان از آن برای تولید انواع لباس مجلسی و گل های پارچه ای استفاده کرد. از این پارچه برای نگه داشتن حجم دامن های مجلسی و عروس نیز استفاده میشود. حریر ارگانزا بهتر است با آب گرم شسته شود و برای دوختی تمیزتر از سوزن ظریف استفاده کنید. 

 

۱۰ _  حریر سیدان

حریر سیدان معروف ترین‌ حریر مورد استفاده در انواع لباس، مانتو، شومیز و لباس عروس است. ضخامت و حجم حریر سیدان از حریر ارگانزا بیشتر است. همچنین در مقایسه با حریر ارگانزا ظاهری مات تر دارد. از حریر سیدان برای زیرساز دامن های پفی و زیرساز پارچه های حریر نرم استفاده میشود. حریر سیدان در رنگبندی های مختف در بازار موجود است.

نحوه صحیح برش پارچه های حریر

بعد از شناخت حریر باید بدانید به چه صورت آن را برای برش و دوخت آماده سازید. ابتدا قبل از هرکاری بهتر است حریر را شسته و در محلول نرم کننده ی پارچه به مدت یک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نگه دارید. این کار باعث میشود هم کثیفی های احتمالی پارچه تمیز شوند و هنگام اتوکشی لکه روی پارچه ایجاد نشود و هم الکتریسیته ساکن پارچه از بین برود. با این کار، در زمان برش و دوخت، گرد و غبار سطح میز یا زمین روی پارچه جمع نمیشود و شما راحت‌تر پارچه را تا زده و آماده ی برش میکنید. 

در بعضی آموزش های خیاطی گفته میشود حریر را روی کاغذ پهن کنید و همراه با کاغذ برش بزنید ولی ممکن است برخی از خیاطان با این روش راحت نباشند. برخی روی میز ساده حریر را برش میزنند و برخی دیگر حریر را روی فرش یا پتو پهن میکنند. این روش ها فرقی ندارند، با هرکدام که راحت‌تر باشید میتوانید انجام دهید. اما به شرطی که بتوانید پارچه را روی سطح مورد نظر ثابت نگه دارید. حریر ها چون نازک و لغزنده هستند خیلی سریع حالت اولیه ای که روی میز پهن شده را از دست میدهند. برای این کار بهتر است حریر را یک‌لا پهن کنید و اگر برش روی میز خواهد بود با چسب های کاغذی دور تا دور پارچه را روی میز ثابت کنید؛ اگر پارچه را روی فرش یا پتو پهن کرده باشید بهتر است لب های پارچه را با وزنه یا سوزن خیاطی روی پتو ثابت کنید. با این روش حریر دیگر تکان نمیخورد و راحت میتوانید الگو ها را روی پارچه نگهدارید.

برای ثابت نگه داشتن الگو روی پارچه ی حریر باید از وزنه استفاده کنید؛ چون سوزن ممکن است باعث ایجاد سوراخ روی پارچه شود. مشکل بعدی این است که روی حریر نمیتوان خطوط الگو را رسم کرد، برای برطرف کردن آن باید تمام زاپاس درزها را به یک‌اندازه در نظر بگیرید و برش بزنید تا هنگام دوخت دچار مشکل نشوید.

 

دوخت ژور _ هنردوز

بهترین روش دوخت حریر

بعد از برش نوبت دوخت است. بهتر است از گیره های مخصوص خیاطی برای ثابت نگه داشتن قطعات روی هم استفاده کنید. حریرها را بخاطر شفافیت و نازک بودن پارچه به روش درز فرانسوی دوخته میشوند. با این کار درزها همزمان با دوخت، تمیزدوزی نیز میشوند. سوزن های نازک سرآبی برای چرخ های خانگی و سوزن شماره ۱۱ برای چرخ های صنعتی استفاده کنید تا هم پروسه ی دوخت راحتتری داشته باشید و هم محل دوخت روی پارچه سوراخ نشود. برای تمیزدوزی لب دامن یا لباس های حریر از دوخت ژور استفاده کنید. این روش،  ظریف ترین‌  و مناسب ترین دوخت را برای حریر به ارمغان می آورد. برای آموزش بیشتر می توانید به مقاله آشنایی با انواع سوزن ها و کاربرد آنها مراجعه کنید.

اتوکشی حریر

بعد از دوخت حریر، باید نکات مربوط به اتوکشی حریر را نیز بدانید. ابتدا باید از جنس پارچه اطلاع داشته باشید. اینکه پارچه دارای الیاف طبیعی است یا الیاف مصنوعی می‌باشد. حرارت اتو ممکن است باعث تخریب الیاف و سوختن پارچه شود. بهتر است قبل از اتو کاری، یک بار روی تکه پارچه ی اضافی اتو بزنید تا خیالتان از درجه حرارت اتو راحت باشد. برای اتو کردن درزها میتوانید از اتوی بدون بخار به روش بزار و بردار استفاده کنید، برای باز کردن چروک های حریر ، وجود اتو بخار لازم و ضروری است. با بخار اتو میتوانید چین و چروک ها را به سادگی باز کنید.

در این مقاله با پارچه های حریر و ویژگی و انواع آن آشنا شدید. باید بدانید هر پارچه چه ویژگی منحصر به فردی دارد تا بتوانید راحتتر آن را آماده ی برش و دوخت کنید. تمام نکات مربوط به برش و دوخت حریر در این مقاله ذکر شده است. امیدواریم با دیدن آموزش های مربوط به دوخت پیراهن،  شومیزهایی زیبا با پارچه ی حریر بدوزید و لذت ببرید.