معرفی انواع شلوار | 12 مدل زیبا برای انتخاب بهترین مدل شلوار

در این مقاله انواع مدلهای شلوار را همراه عکس ارائه داده‌ایم؛ بهترین مدل شلوار را انتخاب کنيد و از استایل شیک خودتان لذت ببرید!

داستان برمی‌گردد به چند وقت پیش، زمانی که برای خرید شلوار به فروشگاه رفته بودم.  آن‌جا دنیایی از انواع شلوارهای گوناگون بود. از فروشنده برای انتخاب مدل شلوار کمک گرفتم او مدلهای بسیاری معرفی کرد. گیج شده بودم! تا آن زمان اسم این شلوارها به گوشم نرسیده بود! تصمیم گرفتم درباره‌ی تاریخچه شلوار و انواع مدلهای شلوار تحقیق کنم. در این مقاله تاریخچه و تعدادی از مدلهای شلوار را به شما معرفی می‌کنم تا در هنگام خرید یا دوخت شلوار دچار چالش نشوید!

تاریخچه بوجود آمدن شلوار 

اولین شواهد ثبت شده از شلوار، مربوط به 6 قرن قبل از میلاد مسیح در یونان باستان است. در این مدارک سوارکاران ایرانی و شرقی را با پوشش شلوار توصیف کرده اند. تصاویری از مردان،  سوار بر اسب با شلوار نیز بر روی دیوارنگاره ها ثبت شده است. در ابتدا شلوار یکی از اجزای لباس برای سوارنظام شرکت کننده در جنگ محسوب می‌شد. در آن زمان شلوارها به صورت شلوارک راحت و گشاد آماده می‌شد. در قرن 14 کم کم شلوارها تنگ‌تر شد و شکل اندام را گرفت. در قرن 15دهم الگوی شلوارها پیشرفت کرد و بیشتر مشابه زوایای اندام شد، البته شلواری که امروزه ما به تن می‌کنیم در قرن 19 طراحی و تا به امروز با تغییرات اندک، الگوی شلوار به ما رسیده است که تا حالا نیز از این الگوها استفاده می‌شود. در مجموعه هنردوز نیز می‌توانید از الگوی آماده استفاده کنيد. 

شلوار تا سالیان متمادی پوشاک مردانه به حساب می آمد و بانوان از دامن های حجیم برای پوشش اندام خود استفاده میکردند. در قرن نوزدهم زنان نیز هنگام اسب سواری شلوار زیر دامن می‌پوشیدند.  کم کم در اواخر قرن نوزدهم شلوار هم تبدیل به یکی از لباس های زنانه شد و توانستند آزادی بیشتری در حرکت خود داشته باشند، البته برخلاف محبوبیتی که شلوارها پیدا کردند، هنوز تا سال 1970 در مناطق بسیاری،  پوشیدن شلوار برای زنان غیرقانونی بود و زنان مجبور بودند دامن به تن کنند. بعد از دهه‌ی هفتم قرن نوزدهم زنان با آزادی بیشتری لباس می پوشیدند. در ادامه به معرفی انواع شلوار می‌پردازیم:

شلوار کلاسیک یا (Dress pants) 

شلوار کلاسیک _ هنردوز

این نوع شلوار همان اولین و اصلی ترین‌ نوع شلوار است که با پارچه دوخته میشود. انواع فاق بلند و کوتاه، رسمی و نیمه رسمی، راسته و گشاد همگی شامل این گروه میشوند. از این شلوار میتوان برای فرم مدرسه، فرم کارمندی، کت و شلوار رسمی یا مجلسی استفاده کرد.

 شلوار جین  (Jeans) 

شلوار جین _ هنردوز

شلوار جین در واقع نوعی از شلوار است که با پارچه های نسبتاً ضخیم مثل جین و کتان طراحی و دوخته میشود. اما در عامه ی مردم به شلوارهایی که با پارچه ی جین آبی دوخته شده‌اند اطلاق میشود. شلوارهای جین امروزه انواع مختلفی دارد؛ اما پرطرفدارترین این شلوارها مام استایل یا مام فیت است که در ادامه این دو‌ مدل را معرفی خواهیم کرد

مطلب مشابه:

نحوه اندازه‌گیری شلوار 

شلوار مام استایل (Mom style)

شلوار مام استایل _ هنردوز

یکی از انواع شلوارهای جین است که امروزه به دلیل راحتی، طرفداران زیادی دارد. این نوع شلوار دارای فاق بلند است و در قسمت ران، زانو و دمپا آزادی دارد. فرم کلی شلوار از بالا به سمت دمپا کمی باریک میشود.

برای دریافت دوره‌ شلوار دوزی طلایی هنردوز کلیک کنید 

شلوار مام فیت (Mom fit)

شلوار مام فیت _ هنردوز

این نوع شلوار مشابه شلوار مام استایل از بالا به پایین باریکتر است و اندامی تر محسوب میشود. برای این نوع شلوارها میتوان روی کمر پیلی هم ایجاد کرد. قد شلوار را مطابق با سلیقه و طراحی لباس میتوان کمی کوتاهتر در نظر گرفت. شلوارهای مام استایل و مام فیت مناسب تیپ های کژوال است و میتوان با انواع بلوز، تیشرت، سوئیشرت و کت های غیر رسمی آن را سِت کرد.

شلوار لگ (leggings)

شلوار لگ_ هنردوز

این نوع شلوار کاملاً کیپ تن طراحی میشود به همین دلیل از انواع پارچه های لاکرا برای لگ ها استفاده میشود. پارچه ی شلوار لگ مورد استفاده‌ی ورزشکاران است و باید طوری طراحی شود که در عین راحت بودن احساس خیسی، بعد از تحرک و ورزش را به فرد ندهد. لگ های ورزشی با پارچه های ترکیبی از جنس پنبه و الیاف مصنوعی است که باعث انعطاف پذیری و در عین حال تنفس پذیری پارچه میشود. اگر این نوع شلوار را بخواهید به صورت روزانه یا در خانه استفاده کنید، بهتر است از پارچه های جنس پنبه ای استفاده کنید.

بیلرسوت یا رامپر (Jumpsuits or Rompr or boilersuit)

شلوار بیلرسوت_ هنردوز

تمام این کلمات اشاره به یک لباس سرهمی دارند، لباسی که شلوار و بالاتنه بهم چسبیده است. پس تمام این کلمات برای این نوع لباس صحیح است؛ فقط در برخی جزئیات کوچک با هم تفاوت دارند؛ مثلاً، رامپر برای سرهمی های کودکان استفاده میشود؛ اما اورال و بیلرسوت در ایران برای گستره ی بزرگی از سرهمی های زنانه کاربرد دارد.

شلوار کارگو (Cargo pants)

شلوار کارگو_ هنردوز

این‌ نوع شلوار در ابتدا برای نظامیان طراحی شد؛ اما صنعت مد و فشن از طرح آن برای تیپ های اسپرت و کژوال استفاده کرده است. شلوار کارگو دارای جیب های بزرگ است و با انواع پارچه های کتان دوخته میشود. شلوار کارگو را می‌توان با بلوز، تیشرت، و کراپ ست کرد.

شلوار برمودا

 

شلوار برمودا _ هنردوز

شلوار برمودا در ایران به شلوارهایی که کمی کوتاه است و بلندی آن بین زانو تا مچ پا قرار می‌گیرد معروف است. این مدل شلوارها به زبان انگلیسی با عبارت Capris & Cropped Pants معروف هستند . این مدل شلوار معمولاً راسته ی تنگ است و امروزه طرفداران بسیاری دارد.

شلوار دمپاگشاد (Bootcut pants)

شلوار دمپاگشاد _ هنردوز

شلواری که در همه ی جای دنیا از شرق تا غرب، بین‌ زنان و مردان و حتی کودکان و نوجوانان جذابیت خاصی دارد شلوار دمپاگشاد است. این شلوار روی باسن و ران تنگ و چسبان است و از زانو به پایین حالت قیفی شکل دارد و گشاد میشود. انواع شلوارهای پارچه ای، کتان و جین دمپاگشاد امروزه نیز تولید میشود.

نکته ی جالبی در نامگذاری این مدل شلوار وجود دارد؛ قسمت دمپا تا زانوی شلوار بوت کاتِ طراحی شده است، به این دلیل گشادتر طراحی کرده اند که فضای لازم برای پوشیدن پوتین و چکمه های ساق بلند در زیر شلوار وجود داشته باشد. اما آنقدر این مدل در نظر استفاده کنندگان و مردم جذاب به نظر آمد است که تبدیل به یک شلوار معمولی شد و همیشه و همه جا و در همه‌ی فصل ها از آن استفاده می کنند.

شلوار پلازا (Palazzo pants)

شلوار پالازا _ هنردوز

شلوار palazzo با نام های پالازا یا پلازا یا پلاتزا در ایران شناخته میشود. یک نوع شلوار گشاد و راحت است که برخی از مدل های آن مجلسی و برخی اسپورت به حساب می آید. میتوان آن را با انواع کراپ، تاپ ها و تیشرت ها سِت کرد. شلوار پلازا یک تفاوت کوچک با شلوار بگ دارد. شلوار بگ به نوعی یک شلوار راسته ی گشاد است؛ اما پلازا از آن گشادتر و دارای چین و پیلی روی کمر یا زانو می باشد و به صورت عامیانه ممکن است هر دو نام را برای هر دو مدل استفاده شود.

 شلوار سندبادی (Sinbad pants or Harem pants)

شلوار دراپه_ هنردوز

شلوارهایی مثل سندبادی، دراپه و خمره ای و مشابه آنها جزء شلوارهای فانتزی محسوب میشود. خواستگاه این‌مدل شلوار، خاور میانه است و مردم آن قرن‌ها از انواع شلوارهای سندبادی استفاده میکردند. امروز تا غرب جهان از این مدل شلوارها با نام های مختلف استفاده میکنند و جزء فشن مُد محسوب میشود. این‌نوع شلوارها  معمولاً با برش مستقیم روی پارچه طراحی و دوخته میشوند.

شلوار بگ (bag pants)

شلوار بگ_ هنردوز

شلوار بگ یک شلوار گشاد است که با پارچه‌های ضخیم‌ مثل، جین و کتان طراحی و دوخته می‌شود. از قسمت کمر تا پایین شلوار به صورت راسته است. مناسب استایل اسپرت می باشد. با کفش کتانی و شومیز بسیار زیبا و جذاب است. برخلاف شلوار برمودا قد شلوار بلند است و روی کفش را پوشش می دهد. در قسمت ران و زانو دارای زاپ است.

جمع بندی

براساس اتفاقی که چندی پیش برایم پیش آمد تصمیم گرفتم به دنیای شلوار ها سفر کنم و تاریخچه و مدل‌های انواع شلوار را بررسی کنم و این تجربیات را با شما به اشتراک بگذارم. تمدن شلوار بر می‌گردد به ۶ قرن قبل از میلاد مسیح که در طول مسیر و رسیدن به زمان حال دستخوش تغییرات فراوانی شده است سپس به معرفی مدل‌های گوناگون شلوار همراه با عکس پرداختیم. امیدوارم مطالب این مقاله برای شما مفيد بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

در پایان خواهشی از شما داشتم. اگر دوستانتان در زمینه انتخاب مدل شلوار نیاز به کمک دارند لطفا این مقاله را برایشان ارسال کنید.

منتظر نظرات خوب شما در مجموعه هنردوز هستیم. لطفا به ما بگویید چه آموزشی نیاز دارید تا به آن بپردازیم.