متدهای خیاطی را بشناسید! راحت‌ترین متد خیاطی را انتخاب کنید

معرفی انواع متدهای خیاطی برای هر سلیقه و پروژه‌ای؛ شما می‌توانید بهترین متد را انتخاب کنید و برای خود لباس‌هایی زیبا بدوزید

انواع متدهای خیاطی کدامند؟

امروزه با پیشرفت ارتباطات، هنر خیاطی نیز نسبت به دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. طوری که انتقال اطلاعات در این زمینه به صورت فراگیر و بین المللی شده است.

 در حال حاضر رایج‌ترین متدها در سراسر دنیا را می‌توان به هفت دسته تقسیم بندی نمود که شامل:

۱ _ متد متریک

۲ _ متد مولر

۳ _ متد گرلاوین

۴ _ متد فرانسوی 

۵ _ متد ایتالیایی

۶ _ ایرانی 

۷ _ متد ABM

خروجی کار با متدهای ذکر شده همگی یک نتیجه را شامل می‌گردد، که منظور همان دوخت لباس راحت و زیبا است. در این مطلب به بررسی و چگونگی این متدها می‌پردازیم

متد متریک

 

 متد متریک

همانطور که از نام آن پیداست می‌توان به این نتیجه رسید که دقیق‌ترین روش خیاطی و در عین حال پیچیده‌ترین است. اساس کار این متد مبنی بر اندازه‌گیری‌های دقیق تمام اجزای بدن فرد همراه با محاسبات دقیق می‌باشد. کاربرد این شیوه برای تولیدی‌ها بیشتر است، اکثر لباس و پوشاک که در بازار و بوتیک‌ها عرضه می‌شوند طبق روش متریک و از روی الگوهای حاضر شده از قبل دوخته شده‌اند. که گاه دچار مشکلاتی نیز می‌باشند.

 

متد مولر _ هنردوز

 

 متد مولر

این متد بابیش از یک قرن سابقه یکی از رایج‌ترین متدهای خیاطی در جهان و مخصوصاً ایران عزیزمان است. مخترع این متد فردی آلمانی به نام مایکل مولر است. با اختراع متد مولر پیشرفت عظیمی در صنعت مد به وقوع پیوست. در این متد اندازه‌گیری چهار قسمت عمده بدن را شامل می‌شود. 

۱ _ اندازه‌گیری قد تمام

 ۲ _ دورسینه

۳ _ دور کمر 

۴ _ دور باسن 

در اندازه‌گیری قد باید باید فرد به صورت کاملاً قائمه چسبیده به دیوار و خط دید در راستای افق به گونه‌ای که حالت خمیدگی گردن یا قوز کمر نداشته باشد. سپس اندازه‌گیری را شروع کنید. در اندازه‌گیری دور سینه متر نواری از زیر بغل‌ها و از برجسته‌ترین نقاط سینه عبور دهید و اندازه را ثبت نمایید.

اندازه‌گیری دور باسن نیز همانند دور سینه از برجسته‌ترین قسمت باسن اندازه‌گیری می‌گردد. برای اندازه‌گیری دور کمر متر به دور کمر حلقه شده و از روی ناف عبور نماید.

سایر قسمت‌ها نیز بر اساس محاسبات دقیق ریاضی به دست می‌آید. این متد خیاطی به علت اندازه‌گیری و محاسبات دقیق نیاز به پروگیری ندارد که به همین دلیل کاربرد زیادی در این حرفه دارد.

 

متد گرلاوین _ هنردوز

 

متد گرلاوین

یکی از تکنیک‌های قدیمی هنر خیاطی مربوط به دوران مادربزرگ‌ها می‌باشد که تاریخ دقیقی نمی‌توان برای آن در نظر داشت. بعضی از پیشکسوتان هنر خیاطی بر این باورند که متد گرلاوین با ورود چرخ خیاطی به بازار دچار تحول شگرف و چشمگیر شده و امروز نیز همچنان پیشتاز است.

اصل اساسی در این متد، اندازه‌گیری می‌باشد که به صورت دقیق و جز به جز انجام می‌شود به عنوان مثال: برای قسمت بالاتنه،  اندازه‌گیری دقیقی از دور سینه، بلندی سینه، دور گردن، کارور پشت، کارور جلو، سرشانه، سرشانه تا آرنج، آرنج تا مچ، قد آستین، دور بازو، و غیره

برای اندازه‌گیر پایین تنه کار کمی راحت‌تر است و شامل: قدباسن، دور باسن، ارتفاع باسن و دور کمر می‌باشد. در این متد چون اندازه‌گیری دقیق و جز به جز صورت می گیرد، خیاطان معمولاً از این متد برای دوخت لباس‌های خاص استفاده می‌کنند.

 

متد فرانسوی _ هنردوز

 

متد فرانسوی

مخترع متد فرانسوی فردی به نام نیکولاس آپر بود که توانست روش خیاطی به سبک فرانسوی را اختراع کند که تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک بسیار به متد گرلاوین نزدیک می‌باشد و اندازه‌های مشتری در این روش با دقت گرفته می‌شود. در این متد لباس به پرو نیاز دارد اما؛ نتیجه کار شما بسیار زیبا و خوش استایل است.

 

متد ایتالیایی _ هنردوز

 

 متد ایتالیایی

در این متد نیازی به تهیه الگو نیست، برش مستقیماً روی پارچه انجام می‌شود. برش پارچه بر اساس الگویابی مبنی بر سایزبندی است به همین دلیل می‌توان گفت: ساده‌ترین متد برای خیاطی می‌باشد. ولی همین سادگی باعث نقاط ضعف آن نیز شده است.

 

متد ایرانی _ هنردوز

 

 متد ایرانی

همانطور که در مباحث بالا ذکر شد خیاطی دارای متدهای فراوانی است. این متد ها در کشورهای مختلف و بسته به اندام افراد و لحاظ کردن اشکالات اندامی متفاوت است. شما به عنوان کارشناس طراحی و دوخت باید مشکلات رایج اندام‌های ایرانی را بشناسید و الگویی متناسب با این اندام‌ها و اقلیم طراحی کنید. در حال حاضر با تلفیق این متدها و تناسب با اندام‌های این مرز و بوم، ترکیبی از تمام متدها به سبکی خاص، متدی به اسم ایرانی اختراع شده است که با تلفیقی از چند مدل ساخته شده است.

 

متد۲ _ هنردوز

 

متد ABM 

این متد آمریکایی می‌باشد و اساس کار آن سایز بندی‌های طراحی شده از قبل است. به عنوان مثال: اگر اندام استاندارد برای یک فرد از لحاظ وزن ۶۵ کیلوگرم و قد ۱۶۸ کیلوگرم در نظر گرفته شود، سایز لباس ۴۲ انتخاب می‌شود در حالی که ممکن است همه اندام‌ها یکسان نباشند. ولی چون اساس کار آن یک استاندارد ثابت دارد روش کار با این متد بسیار آسان است و در تولیدی‌های عمده کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل از این روش به عنوان یک متد تجاری یاد می‌شود.

هنرجویان گرامی که قصد یادگیری حرفه خیاطی را دارند می‌توانند جهت کسب اطلاعات و استفاده از راهنمایی‌های ارزشمند استاد الهام‌نیا به سایت هنروز مراجعه نمایند.