11 ترفند خیاطی، روش هایی برای کارایی بیشتر خیاطی

دراین مقاله با ترفندهای خیاطی و روش هایی برای کارایی بیشتر در خیاطی آشنا خواهید شد

 

ترفندهای خیاطی در آموزش خیاطی به مجموعه ریزه کاریها که قلق کارهایی گفته میشود که هر خیاط در حین کار ممکنه برایش ایراداتی بوجود بیاید که با دانستن آنها میتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

 وقتی زانفیکس اشتباها روی لباس می‌چسبد

یکی از بدترین حالتهایی که ممکن‌ است برای هر خیاطی پیش بیاید این است که، اشتباها زانفیکس را به روی لباس بچسباند و نداند که چگونه میتواند زانفیکس را از روی لباس پاک کند.

در این ترفند شما میتوانید تا حد زیادی و یا کاملا زانفیکس را از روی لباس پاک کنید. برای پاک کردن زانفیکس باید اتو را با فاصله از لباس قرار داده و به لباس حرارت دهید تا زانفیکس نرم شود و یک پارچه از جنس خودش بردارید و روی آن بکشید تا زانفیکس پاک شود. البته لازم به ذکر است از همین ترفند می توانید برای چسباندن پارچه های سوراخدار طراحی شده برای چسباندن روی لباس یا پارچه استفاده کنید بدین ترتیب که زانفیکس متری و یک تکه  هم اندازه پارچه سوراخ دار انتخاب کرده و روی جایی از لباس که میخواهید طرحدار شود قرار دهید بعد به ترتیب پارچه سوراخدار و پارچه بزرگ نخی را قرار دهید سپس بدون حرکت اتوی بخار را روی پارچه رویی که نخی هست بکشید و تا داغ است پارچه رویی نخی را سریع با نیرو بکشید بدین ترتیب فقط پارچه طرحدار سوراخ دار خیلی تمیز بدون زانفیکس و چسب اضافه روی لباس میچسبد.

 وقتی پارچه چرم میدوزیم و زیر چرخ رد نمیشد 

دوخت پارچه های چرم چه چرم طبیعی چه چرم مصنوعی همیشه چالش برانگیز بوده، بخصوص دوخت پارچه های چرم طبیعی بسیار پر نکته هستند که در دوره کاپشن و چرم یک کت چرم طبیعی را بطور کامل از استاد الهام نیا یاد میگیرید صفر تا صد بدوزید. دوخت چرم بطور صنعتی با چرخهای مخصوص چرمدوزی انجام میشود؛ اما اگر میخواهید پارچه چرمتان را با چرخ راسته دوز یا خانگی بدوزید میتوانید با روغن مخصوص چرم محل دوخت را کمی روغن بزنید و یا روی محل و راه دوخت کمی آرد بپاشید، میبینید که خیلی راحت دوخته میشود؛ البته از پایه های مخصوص پلاستیکی و غلتکدار هم میتوانید استفاده کنید.

وقتی پارچه کشی میدوزید و زیر چرخ جا می اندازد

پارچه های کشی را میتوانید ۱ _ با پایه مخصوص و سوزن مخصوص بدوزید یا اینکه دور پایه چرخ را چسب بزنید ۲ _ از سوزن ۱۱یا سوزن ته آبی استفاده کنید ۳ _ از نخ سردوز یا تراویرا در ماسوره استفاده کنید ۴ _ از کاغذ حین دوخت در زیر کار استفاده کنید.

اگر در حین کارسوزن داخل پارچه شکست

بدترین اتفاقی که ممکن است در هنگام شکستن سوزن اتفاق بیوفتد این است که پارچه سوراخ شود پس زمانی که سوزنتان شکست آرامش خود را حفظ کنید. چرخ خیاطی را خاموش کنید و چرخ را بالا بزنید نخ را از داخل ماسوره قطع کنید و ماسوره را بیرون بیاورید و به آرامی دسته را حرکت بدهید تا کم کم پارچه بیرون بیاید و سوزن از داخل پارچه بیرون بیاید.

وقتی جای کاربن روی لباس باقی میماند

بطور حتم بدترین حالت غیر قابل پیش‌بینی در خیاطی است. توصیه ما اینست که حتی الامکان از کاربن استفاده نکنید و وقتی این مشکل پیش آمد ابتدا رهکارهای پیشنهادی را روی تکه پارچه دیگری امتحان کنید. اگر در این امتحان موفق شدید سپس روی لباس با احتیاط اجرا کنید٫ مثلا تافت مو  به آن نقطه بزنید و بلافاصله با محلول آب گرم و مایع بشویید.

 وقتی جای خودکار روی لباس باقی میماند

باز هم توصیه ما عدم استفاده از خودکار است و در صورت پیش آمدن با محلول شیر و الکل تمیز کنید.

وقتی ما لباسی میخواهیم بدوزیم که ترکیبی از کت، تاپ و دامن است

برای دوخت همچین لباسی نیاز به چند الگوی متفاوت ولی رولت شده از الگوی اولیه می باشد. برای تهیه همزمان چند الگو از الگوی اولیه برای صرف وقت کمتر میتوان هنگام رسم الگو همزمان چند کاغذ الگو و کاربنهای بزرگ لابلای کاغذهای الگو قرار داد که در اینصورت چندین الگو خواهید داشت.

جلوگیری از جمع شدن ابتدا و انتهای دوخت ساسون

در آموزش خیاطی برای اینکه سر و ته ساسون لباس کاملا تمیز و یکدست باشد. برای دوخت ساسون کمر پیراهن دوخت ساسون را از وسط ساسون شروع کنید و دوخت رو با درجه ریز دوخت تا انتها و چند سانت بعد از آن ادامه دهید. بدون اجرای رفت و برگشت.

 ترفند کج شدن یقه های برگرد حین دوخت

گاها پیش می آیدکه یقه های برگرد مثل آرشال در یکطرف غیر قرینه می شوند برای جلوگیری از این مشکل دوخت لبه بیرونی یقه را از وسط یقه شروع کنید سپس لباس را به طرف رو برگردانید و طرف دیگر را مثل قسمت قبل بدوزید. 

 ترفند منع بالا و پایین شدن تکه های برش لباس

در آموزش خیاطی برای اینکه پنلهای برش شده لباس دقیقا هم اندازه هم باشند. ابتدا باید سرکجی پارچه را قيچي کنید. قواره پارچه مورد نظر را ترکی روی ترکی از عرض تا زده و دو طرف ترکی پارچه را با دستها بالا گرفته و پیچ بوجود اومده را با حرکت مقطعی پارچه زیر دستانتان برطرف کنید.

 جلوگیری از لیز خوردن لایی زیر پارچه برش شده

برای اینکه لایی زیر پارچه آماده برش لیز نخورد، ابتدا مثل پارچه باید سرکجی لایی رو برطرف کرد سپس  حتما لایی طوری تا و آماده برش شود که چسب لایی و زبری لایی در قسمت روی پارچه باشد به این شکل لایی جذب پارچه میشود.