راهنمای کامل 7 مدل زیبا برای تزیینات مانتو

در این مقاله با انواع تزیینات مانتو، متریال و چگونگی دوخت آنها آشنا می‌شوید و به راحتی می‌توانید با استفاده از پولک و منجوق یا اپلیکه دوزی مانتوی زیبا و جذاب بدوزید.

تزیینات مانتو چیست: تزیینات روی مانتو؛ یعنی هنر آراستن سطح خارجی پارچه با کمک گرفتن از نخ و سوزن و متریالی مانند: منجوق، ملیله، قیطان دوزی، اپلیکه دوزی و ...

مانتوهایی که برای مراسم خاص و مهمانی‌ها استفاده می‌شود، معمولاً با دوخت ملیله و منجوق در قسمت سرآستین یقه و بالاتنه تزیین می‌شوند. مانتوهای اسپرت را می‌توان با قیطان دوزی و سوزن دوزی تزیین کرد. در بعضی از مدل‌ها می توان با ترکیب چند رنگ، پارچه در قسمت‌های مختلف، از جمله جیب‌ها و سرآسین‌ها و یقه‌ مانتو رو تزیین کرد.

 در اینجا به معرفی و دوخت انواع تزیینات روی سطح خارجی مانتو می‌پردازیم، با آموزشکده هنردوز همراه باشید.

انواع تزیینات مانتو

۱) منجوق دوزی 

۲) دوخت ملیله

۳) اپلیکه دوزی 

۴) قیطان دوزی 

۵) یراق دوزی 

۶) دوخت مهره‌های چوبی

۷) ابریشم دوزی

دوخت منجوق

منجوق دوزی  _ هنردوز

منجوق: مهره‌های ریز رنگی از جنس شیشه یا مواد پلاستیکی هستند. دوخت منجوق به روش ساقه دوزی انجام می‌شود. پس از کشیدن طرح روی مانتو ۴ الی ۵ عدد منجوق را داخل سوزن کرده و به حالت اریب به سمت راست،  داخل کار نمایید و بعد با کمی فاصله از سمت چپ دوخت، بیرون بیاورید.

دوخت ملیله

روش دوخت ملیله به شکل ساقه دوزی است؛  بعد از اینکه ملیله را داخل سوزن کردید روی پارچه بخوابانید و با کمی فاصله از آن (ملیله)، کمی مایل به راست سوزن را داخل پارچه کرده و از سمت چپ دوخت با مقداری فاصله بیرون بیاورید.

اپلیکه دوزی

مانتو اپلیکه دوزی  _ هنردوز

اپلیکه دوزی همان تکه دوزی می‌باشد روش دوخت اپلیکه به چند صورت است.

۱) طرح را روی پارچه‌های ترمه یا ساده پیاده کرده و پشت آن را لایی بچسبانید (می‌توان از موتیف های پارچه گیپور نیز استفاده کرد). با دو میلی‌متر اضافه درز تکه‌ها را چیده و روی مانتو با کوک متصل کنید. با درجه ریز زیگزاگ چرخ یا با دوخت دندان موشی دور تا دور آن را دوخته تا به لباس وصل شود.

۲) اگر دوخت اپلیکه روی پارچه‌های ضخیم انجام می‌شود؛ بعد از دوخت تکه‌های تزیینی به روش گفته شده، می‌توانید زیر تکه‌های دوخته شده ( پارچه اصلی) را خالی کنید تا در لباس خیلی ضخیم نشود.

قیطان دوزی

مانتو قیطان دوزی _ هنردوز

قیطان دوزی به دوخت نوعی نخ ضخیم به نام قیطان بر روی مانتو که معمولاً طرحی را نمایان می کند؛ قیطان دوزی می‌گویند.

برای دوخت قیطان ابتدا طرح را روی مانتو پیاده از محل شروع دوخت سر قیطان را داخل درز کار محکم کنید. سپس با نخ و سوزن همرنگ، قیطان را روی طرح از پشت پارچه به سمت روی آن با بست‌های نزدیک به هم بر روی لباس بدوزید.

یراق دوزی

مانتو یراق دوزی ۱ _ هنردوز

به نوارهای طلایی یا نقره‌ای با نقش های مختلف که به عرض های مختلف ۱ تا ۴ سانتی‌متر ساخته و در بازار موجود است گفته می‌شود.

یراق در لباس به وسیله بست‌های ریزی به لباس متصل می‌شود. از یراق بیشتر در لبه آستین، لبه پایین مانتو، کناره‌های چاک مانتو، دور جیب، دور یقه و روی برش‌ها استفاده می‌شود.

دوخت مهره‌های چوبی

مهره‌های چوبی دارای انواع طرح‌های مختلف است. مهره ها را به چند روش می‌توان به لباس دوخت.

۱) ابتدا سوزن را از پارچه عبور داده، مهره را داخل سوزن کرده و سوزن را دوباره در پارچه فرو کنید. انتهای نخ را در پشت پارچه محکم کنید..

۲) مهره‌ها را مانند دکمه روی لباس بدوزید.

۳) بعد از گلدوزی روی مانتو در بعضی از قسمت‌ها مهره دوخته می‌شود.

۴) می‌توان سه یا عددی فرد، از مهره‌ها را داخل سوزن کرده و سوزن را داخل جای اول، داخل پارچه کنید. این کار باعث دایره شدن مهره‌ها می‌شود.

ابریشم دوزی

مانتو ابریشم دوزی ۱ _ هنردوز

دوخت‌های مشخص با نخ ابریشم بر روی طرح را ابریشم دوزی می‌گویند.

دوخت ابریشم دوزی عبارتند از:

۱) دوخت توپر 

۲) ساقه دوزی

برای ساقه دوزی بخیه روی خطوط طرح زده می‌شود که از وسط بخیه قبلی، بخیه بعدی شروع می‌شود و جهت و سمت نخ دوخت در سراسرکار در مسیر یک خط است.

جمع بندی

تزیینات لباس؛ یعنی هنر آراستن سطح خارجی پارچه با کمک گرفتن از نخ و سوزن و متریالی مانند پولک و منجوق و ‌سنگهای تزیینی می‌باشد. برای استفاده از متریال باید به نوع و جنس پارچه توجه داشته باشیم که در مقاله به روش دوخت و معرفی انواع تزیینات پرداختیم امیدوارم از این آموزش استفاده لازم را ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خیاطی آموزشکده هنردوز را در صفحه مرورگر جستجو کنید.

منتظر نظرات خوب شما در مجموعه هنردوز هستیم.