تفاوت لباس شب با لباس مجلسی | راهکار انتخاب درست!

در این مقاله با معرفی لباس شب، با انواع آن آشنا خواهید شد و با دانستن تفاوت لباس شب و مجلسی می‌توانيد مدل متناسب با استایل خود را انتخاب کنید و از دوختن اين لباس‌ها لذت ببرید!

این لباس مجلسی ساده است، باید یک لباس شبِ شیک بپوشی!

این جمله‌ای است که قبل از عروسی‌ها از دوستانم می‌شنوم؛ مگر لباس شب با بقیه لباس‌ها چه فرقی دارد؟ اگر شما هم مثل من نمی‌دانید لباس شب چه خصوصیاتی دارد و با بقیه لباس‌ها چه فرقی دارد، این مقاله را بخوانید تا از سردرگمی نجات پیدا کنید.

لباس شب چیست؟

لباس شب نوعی پوشاک بسیار زیبا است. این نوع لباس‌های رویاپردازانه و زیبا، از پارچه‌های گرانقیمت و مرغوب هستند که در زمان گذشته تنها برای شخصیت‌های اشرافی دوخته می‌شدند!

مخترع لباس شب

اوت کوتور _ هنردوز

چارلز فردریک ورث اولين طراح لباس شب است. او درسال ۱۸۲۵ میلادی در انگستان به دنیا آمد. لباسهایی که چارلز فردریک می دوخت به اسم اوت‌کوتور هستند. اوت‌کوتور؛ یعنی لباسهای فاخر که با دست دوخته می‌شوند و اندازه گیری آنها به صورت شخصی است و در سطح بالایی از نظر مدل و زیبایی قرار دارند. این لباس‌ها دارای زیر سازی متناسب با مدل خود بودند و برای مراسم و مهمانی‌های رسمی استفاده می‌شدند. پارچه‌های فاخری که او برای دوخت انواع لباس شب استفاده می‌کرد تا کنون و با پیشرفت تکنولوژی در هنر طراحی و دوخت، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پارچه‌ها عبارتند از:

پارچه‌های طبیعی ابریشم لوکس

پارچه‌های دستبافت سنگدوزی شده 

پارچه های کشمیر مرغوب و فاخر 

پارچه‌های دستبافت مخصوص لباس عروس و...

نگاهی تازه به دنیای لباس 

گاهی لازم است سبک لباس پوشیدنمان را عوض کنیم، لازم است که تغییراتی در روح و روان ایجاد کنیم، این همان مسئله‌ای هست که باید برای متفاوت بودن کمی تغییر کرد. نکته دیگری که به این تغییر کمک می‌کند پیروی از مُد است.

مُد چیست 

مُد یک رویداد جدید است که در سالهای اخیر خیلی از انسانها را درگیر خود کرده است و هر سال با تغييراتی بر اساس آخرین تصميمات کمپانی مد و طراحان فعال در زمینه خیاطی رخ می‌دهد که ظاهر بسیاری از افراد را دگرگون می‌کند؛ یا می‌توان به طور ساده گفت: اتفاقی که توسط بخشی از مردم جامعه پذيرفته می‌شود. به طور کلی هر جا صحبت از زیبا شناختی باشد، مُد هم در آنجا حضور دارد؛ اما گاهی برای انتخاب مُد نیازی به تحقیق و جستجو نیست، شاید گاهی بخواهید لباس سنتی، گاهی مدرن، گاهی ساده و راحت بپوشید.

لباس شب و مجلسی 

لباس شب ۱ _ هنردوز

لباس شب: لباس شب را می‌توانید برای تمام مهمانی‌های شب و خانوادگی استفاده کنید. این لباس‌ها بسیار زیبا و جذاب هستند و از دو قسمت بالاتنه و دامن بهم چسبیده،  تشکیل شده‌اند. این لباس‌ها معمولاً بلند طراحی می‌شوند؛ یعنی اینکه تا انتهای پاشنه کفش را در بر می‌گیرند و دارای زیرساز متناسب با مدل و فنر دوزی نرم در قسمت شکم و باسن برای فرم دهی به بدن و پوشش اشکالات اندامی می‌باشند. در قسمت یقه و آستین طبق مُد حرکت‌ می کنند. گاهی بدون آستین و یقه، گاهی دارای هر دو... 

لباس مجلسی: در برابر لباس شب، لباس مجلسی در مراسم‌های بیشتری کاربرد دارد. این مدل لباس، ابتدا به صورت بلند طراحی و دوخته می‌شد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی دوخت و ورود مُد در بحث زیبا شناختی، این لباس با قد کوتاه طرفداران فراوانی دارد. از این مدل لباس نیز می‌توانید در فصل سرد استفاده کنید و برای جذابیت بیشتر و جلوگیری از احساس سرما، جوراب شلواری تو کرکی ضخیم متناسب با رنگ لباس بپوشید. اگر در هنگام استفاده احساس کردید کفش شما تنگ شده است، ميتوانيد کفی کفش را خارج کنید؛ به این ترتیب حجم جوراب شلواری در کفش هضم می‌شود و شما را اذیت نخواهد کرد. لباس مجلسی را می‌توانید در مراسم عروسی، مجالس اجتماعی مهم، جشن‌ها و مراسم اداری بسیار استفاده کنید. لباس مجلسی بیشتر خاصیت رسمی و دیپلماتیک دارد و معمولاً با پارچه‌ها و تزیینات خاص (اپلیکه دوزی) زیبا می‌شود. البته فراموش نکنید که لباس مجلسی بستگی به نوع مهمانی و قواعد تعیین کننده برای پوشش شما دارد.

جمع بندی

در این مقاله، تفاوت لباس شب و لباس مجلسی گفته شد و با چارلز فردریک ورث مخترع لباس شب آشنا شدید. او از پارچه ها و متریال‌های خاص برای دوخت لباس‌ها استفاده می کرد که تا کنون خیاطان و طراحان از این پارچه‌ها استفاده می کنند. اين لباس‌ها اشکالات اندامی را پوشش می‌دهند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورد مبحث زیبا شناختی، می‌توان با تغييراتی در این مدل‌ها (به روش هنردوز) تحولی بزرگ در این هنر و روح و روان ایجاد کنید. نتیجه می‌گیریم اگر بخواهید لباس شب بدوزید و جز خلاقان در این عرصه باشید. می‌توانید در دوره‌های آموزشی اوت‌کوتور (هنردوز) شرکت کنید و با پشتیبانی قوی این تیم به موفقیت و درآمد برسید.

 در پایان یک خواهش از شما داشتم، اگر فکر می‌کنید یک نفر از دوستانتان برای دوخت لباس شب و آموزش خیاطی نیاز به کمک دارد، لطفا این مقاله را با او به اشتراک بگذارید.

تیم هنردوز منتظر نظرات و پیشنهادات خوب شما است.