متد مولر چیست؟ همه ی آنچه باید در مورد این متد بدانید

متد مولر در خیاطی: راز دوخت دقیق و بدون خطا با استفاده از ترفندهای عددی، بدون نیاز به پروگیری

متد مولر یکی از متدهای رسم الگوی خیاطی است که در الگو کشی به سبک مولر، با در نظر گرفتن اندازه‌گیری و بدست آوردن خطوط طولی و عرضی توسط محاسبات ریاضی، می‌توان مدل‌های بسیار شیک و جذابی طراحی نمود. کشیدن الگو برش و دوخت به سبک مولر باعث سهولت در کار و رسیدن هر چه سریعتر به توليدات انبوه خواهد شد.

 

مایکل مولرمایکل مولر 

مایکل مولر کیست‌؟

مایکل مولر فردی‌ آلمانی بود که به علت ضعف مالی لباس‌های خود را چندین مرتبه رفوع می‌کرد تا اینکه تجربه زیادی در این مسیر کسب نمود. وی توانست هنر خیاطی را متحول کند و صنعتی نوین را وارد این عرصه نماید که امروزه در همه جای گستره گیتی به کار می‌رود.

این روش خاص و منحصر به فرد که اساس آن مبنی بر محاسبات دقیق و با استفاده از فرمول‌های ریاضی می‌باشد. به نام خود شخص مایکل مولر ثبت جهانی شده است. این شیوه ی خیاطی در بین هنرآموزان فن خیاطی دارای طرفداران بسیاری می‌باشد که، در حال حاضر در دانشگاه‌های بسیاری از سراسر دنیا از جمله کشور ایران برای دانشجویان به عنوان واحد درسی در رشته‌های خیاطی تدریس می‌گردد.

از جمله یکی از دانشگاه‌های معتبرایران دانشگاه فدک کاشان می‌باشد که استاد فاطمه الهام‌نیا در مقطع کاردانی و کارشناسی تدریس می نمایند

 

 

کت و جلیقه مولر _ هنردوز

مدل کت و جلیقه مولر در سال1895

سه اصل اساسی متد مولر

در هنر خیاطی از ابتدا تا انتهای کار یعنی زمانی که به نتیجه مطلوب رسیده باشید، سه اصل اساسی مدنظر بوده و شالوده و اساس کار است که در این مقاله به توضیح و تفسیر این اصل‌ها می‌پردازیم.

  • نوع پارچه

در انتخاب نوع پارچه باید دقت زیادی داشته باشید که برای چه مدلی تصمیم انتخاب این پارچه را دارید به عنوان مثال: پارچه فوتر برای دوختن لباس‌های ضخیم مانند کت و پالتو مناسب است و برای دوخت انواع پیراهن و شومیز گزینه مناسبی نمی‌باشد و ممکن است خروجی کار به دلخواه نباشد. اما اگر در انتخاب پارچه هدف اصلی مشخص شده باشد و بتوانید انتخاب شایسته‌ای داشته باشید، می‌توان گفت تقریبا سی درصد کار انجام شده است.

  • کیفیت کار

که می‌توان گفت هفتاد درصد بقیه این انتخاب، بستگی به چگونگی برش و دوخت صحیح و ظریف کاری‌های مربوط به خیاطی دارد که، در این راه مایکل مولر توانسته است خدمات بسیار ارزنده‌ای در خدمت هنرمندان حرفه خیاطی قرار دهد.

  • طراحی الگو 

شما می‌توانید بعد ز اتمام طراحی الگو، قطعات الگو را بریده و اشکالات اندامی را روی بدنه الگو لحاظ کنید. سپس با چیدمان صحیح بر روی پارچه و انجام عملیات برش اصولی و درنهایت عملیات دوخت یک لباس شیک و منحصر به فرد خلق نمایید. 

ملزومات اساسی کار در متد مولر

اندازه‌گیری در این متد به چهار قسمت عمده و مهم بدن فرد مورد نظر که شامل: قد تمام، دور سینه، دور کمر و دور باسن است اندازه‌گیری می‌شود.

اندازه سایر اندامها و اجزای لباس از طریق محاسبات عددی و ریاضی به دست می‌آیند که به صورت عرضی و طولی در کادر الگو خطوطی رسم می‌شود. یکی از ویژگی‌های این متد سهولت کار و دقیق بودن بالای آن است. که به علت محاسبات دقیق معمولا نیازی به پروگیری ندارد و متد خوبی برای تولید محصولات خیاطی به صورت آنلاین میتواند به شمار آید.

یکی دیگر از ویژگی‌های متد مولر که منحصر به کشور ایران می‌باشد؛ این است که ژرمنها یا همان آلمان‌ها همانند ایرانیان از نظر نژاد آریایی بوده و از لحاظ شکل اندام تقریباً همسان می‌باشند،  به همین دلیل این روش خیاطی در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 

مدرسه مولر  _ هنردوز مدرسه مولر  

چگونگی اندازه‌گیری متد مولر

  1.  اندازه‌گیری قد تمام: در این مرحله الزامی است که فرد بدون کفش و به صورت قدی حالت دید دقیقا روبرو، طوری‌ که در عمودی ترین حالت قرار داشته باشد محاسبه شود.
  2. اندازه‌گیری دورسینه: متر خیاطی از عمود بر ستون فقرات از زیر بغل‌ها و برجسته‌ترین قسمت سینه به موازات محور ایکس‌ها؛ هم برای بانوان هم برای آقایان عبور کرده و اندازه‌گیری شود.
  3. اندازه‌گیری دور کمر: برای اندازه‌گیری دور کمر نیز مانند سینه متر از دور کمر و روی ناف عبور کرده و سپس اندازه‌گیری دقیق ثبت شود.
  4. اندازه‌گیری دور باسن: برای اندازه‌گیری دور باسن، ابتدا متر از برجسته‌ترین قسمت باسن عبور کند و به شکل حلقه به سمت شکم هدایت شود. 

 

 

متد مولر _ هنردوز

 

پس از اینکه اندازه‌گیری‌ها به اتمام رسید حالا نوبت این است که بنا بر سلیقه و نوع پارچه مشتری، در مقادیر اندازه‌گیری تغییراتی انجام بدهید. به طورمثال؛ بعضی پارچه‌ها مانند، چیت آبرفت دارند. باید دقت داشته باشید  مقدار پارچه‌ی بیشتری خریداری کنید. بعضی مدل‌ها مثل یقه حلزونی و مدل‌های دراپه نیاز بیشتری به پارچه دارند. در نظر داشته باشید بعضی از تیکه های الگو، مانند بعضی از یقه ها اگر روی اریب پارچه برش بخورند، به زیبایی روی تنه کار جذب می‌شوند و در نتیجه باعث می‌شود استايل شیک تری داشته باشند. اين ها بخشی از دلایلی هستند که موقع خرید پارچه باید مورد برسی قرار بگیرند.

یکی دیگر از مواردی که در متد مولر باید رعایت کنید: چگونگی نصب الگو بر روی پارچه است. در این مرحله خواب پارچه از لحاظ تار و پود، راه راه بودن آن، یا قرینگی پارچه را خوب بررسی کنید. سپس الگوی تهیه شده را روی پارچه با سوزن تهگرد یا جسم سنگین ثابت نموده سپس به برش اقدام نمایید.

 

 

آستین مولر _ هنردوز

الگو آستین مولر

 

برای برش آستین و طریقه گذاشتن آن روی الگو باید به نکاتی توجه داشته باشید که، خروجی کار تمیز و زیبا کمک کند. در خیلی از متدها آستین‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند از جمله پیچ آستین که یکی از مشکلات شایع در موضوع خیاطی می‌باشد.

در متد مولر این مشکلات مرتفع شده و به راحتی می‌توانید آستین شیک و بدونه پیچی داشته باشید.