نازک دوزی چیست؟ هنری از قدیم تا اکنون

در این مقاله با تاریخچه و هنر نازک دوزی آشنا شده و روش‌های آموزش آن را بررسی خواهیم کرد

نازکدوزی چیست

نازکدوزی پایه اولیه ی آموزش خیاطی و هنر خیاطی است. هنر خیاطی و دوخت لباس از دیرباز علاقمندان زیادی داشته است و همین امر موجب گسترش وسعت و تنوع آموزشی در نازکدوزی شده است. یکی از نکات کلیدی درباره نازکدوزی این است که صبر و دقت زیادی را می‌طلبد.

اگر بخواهیم تاریخچه ی رشته طراحی دوخت و آموزش خیاطی را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که خیاطی قدمتی چندصد هزار ساله دارد. انسان ها با استفاده از سوزن هایی که از جنس استخوان و شاخ حیوانات بود، توانستند قطعات پارچه هایی از جنس پوست حیوانات، خز و نی را بهم متصل کنند و به عنوان لباس از آنها استفاده کنند. اولین سوزن خیاطی حدود نوزده هزار سال قبل از میلاد مسیح در فرانسه کشف شده است. 

 

نازکدوزی ۸_ هنردوز

 

 

خیاطی با دست، کم کم با اختراع اولین چرخ خیاطی توسط Barthelemy Thimonnier جایگاه خود را به دوخت و دوز ماشینی داد. و به این ترتیب کارگاهها و کارخانه های پوشاک تأسیس شدند. چرخ های خیاطی با گذشت زمان تغییر کردند و  عملکرد بهتری را ارائه دادند. به مرور زمان خیاطی نوین امروزی با چرخ های اتوماتیک و هوشمند به وجود آمد. امروزه اکثر تولیدی ها مجهز به چرخ های هوشمند هستند و تولیدات پوشاک و البسه آسانتر و سریعتر از قبل پیش میرود.

 

نازکدوزی ۹ _ هنردوز

 

در ایران نیز دوخت و دوز با چرخ خیاطی، با ورود اولین چرخ خیاطی توسط مظفرالدین شاه و خیاطی که به ایران آورده بود رواج یافت تا جایی که بعدها چرخ خیاطی تبدیل به یکی از ملزومات جهیزیه ی دختران ایرانی تبدیل شد. از این رو هنر خیاطی با قدمتی چندصد هزار ساله به یکی از هنرهای زیبا، به روز و مورد پسند بسیاری از مردم شد.

 

نازکدوزی۱ _ هنردوز

 

همانطور که لباسهای ما تنوع بسیار زیادی دارند، هنر خیاطی و طراحی دوخت نیز بسیار وسیع و گسترده است. وجود انواع لباس های مردانه، زنانه، بچگانه، فشن، اوریگامی، سبب شده روش ها و نکات دوختی بسیاری متناسب با کاربرد هرکدام به وجود آید.

دوره های اولیه و مقدماتی خیاطی وجود دارد که تمام علاقمندان به این رشته باید آموزش های خیاطی خود را از این دوره آغاز کنند. همانطور که از نام دوره پیداست، این دوره مختص یادگیری مهارت های برش و دوخت لباس هایی با متریال نازک و سبک است. شما در دوره خیاطی از ابتدا و همچنین دوره جامع کت استاد الهام نیا میتوانید فراتر از سرفصل‌های نازکدوزی که فنی حرفه ای مشخص کرده است نازکدوزی را بیاموزید.

 

نازکدوزی _ هنردوز

 

همانطورکه گفته شد، آموزش خیاطی نازکدوزی، پایه و اساس دیگر دوره ها است و باشرکت در این آموزش‌ها و یادگیری مهارت‌های لازم به راحتی می توانید وارد  دورهای وابسته به این آموزش ها شوید و از یک فرد مبتدی تبدیل به خیاطی زبر دست و ماهر شوید. در این دوره با دنیای جدیدی از اطلاعات نوین آشنا می شوید. 

مهارت‌هایی که یاد میگیرید

مهارت هایی که در دوره ی نازکدوزی ارائه شده است. عبارتند از: شناخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز خیاطی، از نخ و سوزن گرفته تا شناخت چرخ ها و اتوهای صنعتی، شناخت پارچه ها و آماده کردن آنها برای برش و دوخت است.

آموزش، یکی از متدهای رایج برای ترسیم الگوی اولیه بالاتنه و دامن و تمام نکات لازم و ضروری مربوط به طراحی های اولیه ی لباس های ساده می باشد. شناخت انواع یقه ها، انتقال پنس ها، و برش و دوخت چندین مدل لباس، جیب، جادکمه و انواع دوخت دکمه است. با شرکت در دوره های خیاطی از ابتدا و پیراهن های کلاسیک هنردوز میتوانید تمام این مهارت ها را از پایه یاد بگیرید. 

 

شاید برای اکثر شما پیش آمده باشد که وقتی به ویترین بوتیک لباسهای فاخر و حتی برند نظر میکنید، تنوع مدلهای مختلف لباس، چشمان شما را خیره کرده و خود را در حالی تصور می‌کنید که لباس مورد نظر خود را در مجلسی با شکوه پوشیده ايد و در میان میهمانان قدم میزنید. اکثر مردم تریح میدهند لباسهایی بپوشند که علاوه بر شیک و بروز بودن، با روش نازکدوزی تهیه شده باشد تا هم متحمل هزینه زیاد نشوند و هم در آن لباس برای ساعتها راحت باشند و کلافه نشوند.

 شاید برای شما هم پیش آمده که لباس مورد نظرتان را بپوشید ولی با وجود نازک بودن لباس و سبکی، نظر شما را جلب نکرده و آرزو کنید که کاش میتوانستید هنر نازکدوزی را فرا بگیرید و لباس مورد علاقه تان را خود تهیه کنید.

ما به شما این مژده را میدهیم که با آموزش خیاطی، در تمام رشته ها با تدریس استاد دانشگاه،  شما را در تحقق خواسته هایتان یاری میکنیم.

شاید با خود بگویید که برای آموزش خیاطی من نه وقت رفتن به آموزشگاه را دارم نه حاضرم هزینه بالایی برای آموزش پرداخت کنم.

چرا برای آموزش خیاطی شما به آموزشگاه بروید؟

چرا آموزشگاه و مربی نزد شما حاضر نشوند؟

اصلا فکر آموزش و کلاس حضوری نازکدوزی را از سر خود بیرون کنید. اینبار برای آموزش خیاطی، هنر زیبا و کامل نازکدوزی از دریچه و پنجره کوچک گوشی شما بمنزلتان می آید. تا هر زمان و در هر مکان که شما اراده کنید در اختیارتان قرار بگیرد. البته آموزش هنر نازکدوزی توسط استاد فاطمه الهام نیا و  پشتیبانی تیم موفق و مجرب ایشان ارائه میشود. شما خیلی سریع و راحت بدون نیاز به فیلتر شکن، با نصب اپلیکیشن هنر دوزhonardooz میتوانید انواع دوره های آموزشی نازکدوزی را با پرداخت هزینه های کم، دریافت کنید و حتی برای دوخت لباس و طرح مورد نظر خود از ادمینها و استادان راهنما بطور رایگان راهنمایی بگیرید.

 

فواید دریافت آموزش های مجازی

نازکدوزی ۱۱ _ هنردوز

 

در کانالهای رفع اشکال دوره های نازکدوزی شما از تجربیات هم دوره ایهای خود بهره مند میشوید و تشویق خواهید شد که فعالیتتان را در زمینه نازک دوزی بیشتر و قویتر کنید. با مهارتی که در دوخت انواع پارچه و لباس کسب میکنید، قابلیت این را دارید که از دوختهای خود عکس ارائه دهید و علاوه بر تحسین و تشویق اعضای گروه از جایزه ای نفیس نیز دریافت کنید. 

خیلی ممنونم از شما که تا پایان این مطلب همراه من بودید. آموزشکده هنردوز شما را تا رسیدن به درآمد پشتیبانی می کند.