آشنایی با نحوه استفاده از الگوی آماده

در این مقاله شما با اندازه گیری بدن روی فرد حاضر و مهارت استفاده از انواع ملزومات خیاطی را یاد می گیرید. علاوه بر یادگیری کامل الگوکشی بروش مولر، نحوه استفاده از الگو آماده و طریقه استفاده از آنرا دریافت می کنید.

الگوی خیاطی مجموعه ای از خطوط صاف عمودی و افقی و منحنی است که در اصول الگو کشی اموزش خیاطی طبق قاعده و اصولی خاص ترسیم میشوند.
بمنظور ارائه مدل برای برش انواع پارچه و  لباس، از زمانهای قدیم دوخت انواع لباس برای بشر بسیار جالب بوده و برای اینکه لباس مورد نظر و طرح و مدل آن دقیقا مانند نمونه و تصور ذهنی اشخاص شود؛ نیاز به طرح مناسب بعنوان الگوی خیاطی احساس میشد.
نظر به اینکه در ابتدا این الگوی خیاطی باصطلاح اولیه خام کاملا با فرم بدن همخوانی داشته باشد، موضوعی بوده که تاکنون راجع به آن بحثهای مختلف شده و نظرات گوناگونی ارائه شده است. یک الگوی خیاطی کامل و مناسب، علاوه بر کامل بودن و متناسب بودن با بدن، باید بروز باشد و تمامی عیوب آن برطرف شده و با اطمینان و ضمانت کافی ارائه شود.

نحوه رسم الگو

برای کشیدن الگوی اولیه در آموزش خیاطی ترسیم خطوط عمودی بر اساس قد شخص و خطوط افقی و محاسباتی ساده بر طبق فرم بدن انجام میشود. میتوان الگوی شخصی و کاملا منحصر بفردی برای اشخاص با اندامهای مختلف و خاص ترسیم کرد و حتی عیوب ظاهری بدن با مهارت الگوکشی در لباس دوخته شده ارائه شود. از طرفی در آموزش خیاطی اندازه های طولی و عرضی استانداردی وجود دارد که برای بیشتر افراد مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از آنها الگوهای آماده برای طراحی و دوخت ارائه میشود.
 

آیا الگوکشی زمانبر است؟

شاید با خود فکر کنید که محاسبات این اندازه ها و ترسیم دقیق الگوی خیاطی، کاری وقت گیر است، اما ما به‌ شما این مژده را میدهیم که با نصب اپلیکیشن هنردوز تمامی این محاسبات برای شما خیلی سریع انجام میشود و شما با دریافت اندازه های فرعی خود و دیگران برای رسم الگوی خیاطی، شگفت زده خواهید شد. از سالها پیش روشهای مخصوصی برای رسم الگوی خیاطی وجود داشته و هنوز هم رواج دارد، که تا کنون هیچکدام از آنها منسوخ نشده بلکه مرتب بروز رسانی میشوند.
از جمله روشهای ترسیم الگوی خیاطی میتوان به متد گرلاوین، ترک، متریک و البته کاملترین و جدیدترین آنها، به متد مولر اشاره کرد.
 

ابزار الگوکشی

علاوه بر خطوط صاف، عمودی و افقی، خطوط منحنی در الگوهای خیاطی رسم میشود که میتوان برای سهولت کار از ابزار مخصوص و متنوعی مانند، خط کش های ساده و منحنی استفاده کرد تا سرعت الگوسازی را افزایش دهد.
 

چگونگی رسم الگو

۱ _ نیازمندی ها را درک کنید: ابتدا باید بدانید برای چه نوع پروژه‌ای الگو را می سازید. برای مثال، آیا الگوی یک لباس، شلوار یا مانتو می‌خواهيد ایجاد کنید؟ آشنایی با نیازمندی های پروژه، مهارت های لازم برای کشیدن الگو و  و ابزارهای مورد نیاز را هموار می‌سازد. 

۲ _ طرح منتخب خود را بررسی کنید: یکی از اقدامات مهم در خیاطی، بررسی طرح بر روی الگو است. برای این کار، طرح را بر روی یک پارچه پاترون خیاطی یا یک مانکن مناسب قرار دهید تا تغییرات لازم را متوجه شوید.

 

متد هنردوز  _ هنردوز

متد الگوکشی در هنردوز

 
یکی از کاملترین متد ترسیم الگوی خیاطی متد مولر است که در دوره آموزش خیاطی از ابتدا در سایت هنردوز توسط استاد الهام نیا و تیم پشتیبانی ایشان بصورت شبانه روزی و دائم ارائه میشود. در این دوره شما با آموزش کامل اندازه گیری بدن روی فرد حاضر و مهارت استفاده از انواع ملزومات خیاطی، به طور کامل آشنا خواهید شد. علاوه بر یادگیری کامل الگوکشی نیز با طریقه استفاده از الگوهای آماده آشنا خواهید شد که میتواند شما را در روند کار بخصوص الگوکشی یاری کند.
 

آشنایی بیشتر با هنردوز

استاد الهام نیا سالهاست که در زمینه آموزشهای مختلف خیاطی فعالیتهای شبانه روزی و جدی داشته است و همیشه  آموزشهای این مجموعه با هزینه های اقتصادی در حال آپدیت شدن می‌باشد. شما می توانید در این سایت به تمامی دوره های زیر دسترسی داشته باشید.
همچنین با دریافت الگوی آماده برش دوخت کلاه پالتو و کاپشن هنردوز، شما میتوانید با راه اندازی کارگاه موفق تولیدی انواع لباس، کسب و  کار موفقی برای خود داشته باشید.
 
 
چگونگی رسم الگو _ هنردوز
 

محاسن الگوهای آماده

الگوهای آماده با صرف وقت زیاد و زحمت بسیاری تهیه شده است، این الگوها می‌تواند برای کمک کردن به کسانیکه هیچ تجربه و تصوری از الگو کشی ندارند، بسیار کارآمد باشد. می توانید از اين الگوها بعنوان سرمشق استفاده کنید. با شخصی سازی این الگوها با اطمینان خاطر، می‌توان بهترین لباسها را به مشتریان خود ارائه دهید. الگوهای آماده در سایزهای مختلف تهیه شده است. لیکن با یادگیری و گذراندن دوره کامل و جامع مقدماتی، خیاطی هنر آموزان گرامی، بطور کامل طریقه ترسیم الگوهای خیاطی را فرا میگیرند و به جرأت میتوان گفت این اطلاعات به‌ گونه‌ای در ذهن نهادینه خواهد شد که، در هر زمان و هر مکان که اراده کنید. می توان پیچیده ترین الگوسازی خیاطی را برای مدلهای روز دنیا انجام دهید، و با کمی خلاقیت به یک طراح موفق لباس تبدیل شوید.

با امید موفقیت همه عزیزان و مشتاقان هنر و حرفه نجیب و شریف خیاطی.