نوار اریب چيست | کاربرد مهم نوار اریب در خیاطی

در اين مقاله با انواع نوار اریب و کاربرد آنها در خیاطی آشنا می‌شوید و با راه حل ارائه شده می‌توانید، انواع نوار اریب‌ها را مطابق با لباس خود درست کنید.

برای خلق آثاری زیبا و شگفت انگیز در عرصه خیاطی باید به وسایل مورد نیاز و کیفیت آنها توجه لازم را داشت. اطلاعات کافی درباره اصول استفاده از وسایل خیاطی، نتیجه‌ی طراحی و دوخت شما را به یک برند تبدیل می‌کند! نوار اریب یکی از این ملزومات است که به شما کمک می کند دوختی زیبا و منحصر بفرد داشته باشید.

نوار اریب چیست؟ 

نوار اریب یک نوار پارچه‌ای به عرض یک و نیم سانتی‌متر در طول بی‌نهایت است که دو لبه آن به اندازه نیم سانتی‌متر به داخل تا خورده است که برای طراحی و دوخت لباس کاربرد زیادی دارد و جز ملزومات رشته خیاطی، محسوب‌ می‌شود. در تولید نوار اریب، پارچه با زاویه ۴۵ درجه برش می‌خورد و طی عملیات خاصی اتو می‌شود و برای سهولت در دوخت مورد استفاده قرار میگیرد. نوار اریب‌ها دارای رنگ‌ها و جنس‌های متفاوتی هستند اما؛ در تولیدات بعضی لباس‌ها، نیاز است که از جنس و رنگ همان پارچه نوار اریب تهیه شود. در مقاله امروز هنردوز قصد داریم به معرفی انواع نوار اریب و آموزش درست کردن آن بپردازیم. 

کاربرد مهم نوار اریب در خیاطی 

خیاطی؛ یعنی اینکه از یک جنس پارچه در عرض ۱۵۰ سانتی‌متر و طول بی‌نهایت بتوان لباسی زیبا طراحی کرد که انسان‌ها را در برابر عوامل چهارگانه هستی (سرما، گرما، آب، آتش) محفوظ نگه دارد. شاید فکر کنید، این حرف‌ها چه ربطی به نوار اریب دارد؟! با ما همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم؛ همانطور که قبلاً اشاره شد، برای طراحی و دوخت لباس، نیاز به متریال‌ است. یکی از این متریال‌، نوار اریب می‌باشد؛ این نوار می‌تواند جایگزین مناسبی برای سردوز کردن لباس باشد. بله، به همین سادگی!

با پیشرفت تکنولوژی دوخت و وجود انواع چرخ‌های اورلوک (سردوز) اما؛ بعضی از برندها برای خروجی تمیز تولیدات پوشاک خود و برای مخفی کردن فنردوزی در درز پهلوی لباس، زیر سینه و دور یقه‌ها از نوار اریب استفاده می‌کنند. نکته دیگری که می‌توان از اهميت نوار اریب در هنر خیاطی نام برد: استفاده از این نوارها برای دوخت و زیبا سازی انواع لباس عروس و لباس شب است که به این لباس‌ها جلوه منحصر بفرد داده و آنها را تبدیل به هنری سه بعدی خواهد کرد.

معرفی انواع نوار اریب 

 نوار اریب کتان

نوار اریب

این نوار یکی از پر استفاده‌ترین نوارها هستند. جنس آنها از نخ پنبه ضد حساسیت می باشد که در طرحها و رنگ‌های متنوعی می باشد. گزینه مناسبی برای دوخت لباس پرنسسی، انواع لباس شب و لباس مجلسی  است.

نوار اریب توری (بشور)

این نوار ساده و بدون هیچ نقش و نگاری است. در هنر خیاطی برای مخفی کردن‌ نخ های اضافه در درزهای آستین و دور یقه استفاده می‌شود. از این نوار اریب برای دوخت پارچه‌های آشپزخانه نیز استفاده می‌شود. سادگی این نوارها برای دور دوزی، زیبایی پارچه‌های طرحدار را دو چندان می کند.

نوار اریب‌ ساتن 

نوار اریب ساتن

یکی دیگر از پرکاربردترین نوار اریب‌ها که در بین طراحان لباس محبوب است. این نوار گزینه مناسبی برای استفاده و مخفی کردن خطوط دوخت در لباس می‌باشد. نوار اریب ساتن به دلیل براق بودن در دوخت لباسهای شب و عروس برای پوشش دادن فنردوزی استفاده می‌شود.

نوار اریب چرم

از آغاز اختراع پارچه تا کنون پارچه چرم جایگاه ویژه‌ای در طراحی و دوخت لباس داشته است. استفاده از نوار اریب چرم، دوخت را تمیز و زیبا می‌سازد. به همین دلیل، توجه شیک پوشان را به خود جلب می‌کند. از نوار اریب چرم برای دوخت سر آستین، دور یقه و جیب‌ها استفاده می‌شود.

نوار اریب ژرسه

نوار اریب ژرسه

این نوار بسیار نازک و شبیه به حریر است. برای دوخت پارچه‌های حریر و گیپور بسیار مناسب است. کشسانی دارد و از پارچه‌های پلی استر تهیه میشود.

نوار اریب جیر

جیر به نوعی چرم گفته می‌شود که در صنعت اکسسوری کفش و کیف کاربرد فراوانی دارد. نوار اریب‌های جیر در بازار موجود است و دوخت را زیبا و جذاب می کند.

نوار اریب کشی

این نوار دارای کشسانی است. دوخت را زیبا و تمیز جلوه میده، مناسب برای تولیدات پوشاک است. برای دوخت تیشرت، سوئیشرت و پارچه‌های کشی مناسب است.

آموزش تهیه نوار اریب خانگی 

نوار اریب خانگی

ابتدا پارچه مورد نظر را با لایه حریر پوشش دهید و به پهنای دلخواه از پارچه مورد نظر با زاویه ۴۵ درجه جدا کنید.

 ۱هنردوز _ نوار اریب خانگی

دو عدد سوزن به فاصله ۱۰ سانتی‌متر روی میز اتو ثابت نگه دارید. و اتو را روی پارچه لابه‌لای فاصله سوزن‌ها نگه دارید و پارچه را از پشت کار بکشید. 

جمع بندی 

به طور کلی با اندازه و چگونگی کاربرد نوار اریب آشنا شدید. نوار اریب در زاویه ۴۵ درجه از پارچه‌های مختلفی برش می‌خورد و طبق دستورالعمل خاصی این برش‌ها به هم وصل می‌شوند. نوار اریب دارای جنس و رنگ‌های متفاوتی می‌باشد  و گاهی در تولیدات لباس‌های شب و عروس نیاز است تا از جنس و رنگ همان پارچه نوار اریب تهیه شود که در این مقاله به معرفی و آموزش دوخت نوار اریب پرداختیم؛ امیدوارم اين آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد.