همه چیز درباره اوت کوتور و متریال دوخت آن

در این مقاله با تاریخچه ی اوت کوتور و پدر اوت کوتور دنیا آشنا خواهید شد و سپس تفاوت بین اوت کوتور و لاکچری فشن را خواهیم گفت. در ادامه به معرفی متریال مصرفی در لباس های اوت کوتور و برندهای معروفی که سالانه در جشنواره های اوت کوتور نمونه کار ارائه میدهند و معیارهای لازم برای داشتن نشان اوت کوتور میپردازیم.

اوت کوتور به معنای لباس فاخر است که واژه‌ای  فرانسوی است، درواقع تلفظ صحیح آن «اوت کوتوغ» می باشد. اگر بخواهیم به صورت تحت الفظی آن را ترجمه کنیم باید بگوییم دوخت و دوز در سطح بسیار بالا ؛ اما معنا و مفهومش فرآیند دوختن لباس های فاخر با دست است. 

چارلز فردریک ورث پدر اوت کوتور

چارلز فردریک ورث  _ هنردوز

اوت کوتور را با نام چارلز فردریک ورث (Charles Frederick Worth) طراح لباس، میشناسند. چارلز در انگلیس به دنیا آمده است، اما فعالیت هنری و حرفه ای او از فرانسه به دنیا معرفی شده است. او با خلاقیت فوق العاده ی خود در طراحی انواع پیراهن های مجلسی زنانه، آن زمان توانست نام خود را بر سر زبان ها بیندازد.

تاریخچه تحول دوخت چارلز فردریک ورث 

لباس هایی که چارلز می‌دوخت ترکیبی از انواع پارچه های متفاوت بود، طراحی های ترکیبی از انواع دامن های پفی یا بالونی و دنباله دار نیز بین مردم زبانزد بود. او برای اولین بار با پیشنهاد ملکه اوژنی همسر ناپلئون سوم دامن ها را کوتاه تر برش زد، بطوریکه مچ پای زنان مشخص بود. با اینکه این نوع پوشش در آن زمان جدید و قابل قبول عامه نبود ولی کم کم به دلیل راحتی در راه رفتن مورد پسند بسیاری قرار گرفت.

چارلز برای اولین بار از مانکن زنده برای به نمایش گذاشتن لباس های دوخته شده اش استفاده کرد. همچنین با روند کاری که او مرسوم کرد، افراد برای اولین بار برای سفارش خیاطی لباس هایشان به کارگاهش مراجعه میکردند. درحالیکه قبل از آن خیاط ها برای گرفتن اندازه به خانه ی مشتریان می رفتند. پس تا اینجا متوجه شدید که چرا «چارلز فردریک ورث» لایق داشتن لقب پدر اوت کوتور است.

بررسی آثار چارلز فردریک ورث

آثار آثار چارلز فردریک ورث | هنردوز

 

آثار چارلز فردریک ورث

 

آثار چارلز فردریک ورث

 

اوت کوتور تفاوت زیادی با لاکچری فشن دارد. اوت کوتور به لباس‌هایی اطلاق می‌شود که حتی پارچه‌ی مصرف شده در آن با دست آماده شده باشد. طراحی خاص و فاخری داشته باشد و برای یک شخص با اندازه های فردی او دوخته شده باشد. اما در لاکچری فشن از پارچه های گران قیمت از قبل آماده شده استفاده میشود. اندازه های اندام شخص خاصی گرفته نمیشود و لباس ها در تعداد بالا با الگوهای آماده برش و دوخته میشوند. همین ویژگی های اوت کوتور است که آن را با دیگر عناوین مثل لباس های لاکچری متفاوت کرده است. خلاقیت ذهنی طراحان و مهارت دوزنده ها برای آماده سازی یک لباس اوت کوتور مهم ترین اصل به حساب می آید. این سبک را می‌توانید در دوره آموزش اوت کوتور استاد الهام نیا یاد بگیرید.

 

متریال مورد استفاده در اوت کوتور 

آثار چارلز فردریک ورث سوم  _ هنردوز

  • نوارهای تزئینی منحصر به فرد 
  • پارچه های پوشیده شده از پر 
  • کشمیر مرغوب و فاخر
  • پارچه های دستبافت سنگدوزی شده
  • پارچه های ابریشم طبیعی لوکس
  • پارچه هایی با الیاف نخ طبیعی دستباف
  • پارچه های تهیه شده از الیاف طلا و نقره 
  • و پارچه های دستباف مخصوص لباس های عروس

برندهای معتبر اوت‌کوتور 

سالانه برندهای معتبر زیادی در نمایشگاه های اوت کوتور نمونه ی کارهای خود را ارائه می دهند. ولی معروف ترین آنها برند گوجی، دیور،  و شنل هستند که در سراسر دنیا طرفدارن بسیار زیادی دارند. یک مزون یا کارگاه با کارهای اوت کوتور مستلزم داشتن یک سری معیار است که برندهای اوت‌کوتور باید آن را رعایت کنند. یکی از این معیارها و مهم ترین آن وجود کارگاه یا مزون ثبت شده در پاریس است. برند اوت کوتور باید حداقل 20 کارمند تمام وقت برای اجرای مدل های خود داشته باشد. همچنین حداقل ۵۰ مدل لباس خاص را در فصل های مختلف مد و فشن ارائه دهد. تمامی برندهایی که نشان اوت کوتور را دریافت میکنند باید قوانین مربوط به ارائه ی مدل ها را کامل اجرا کنند.

معرفی اوت‌کوتور هنردوز

یکی از دوره های ارائه شده در مجموعه ی هنردوز، اوت کوتور است. در دوره ی اوت کوتور استاد الهام نیا، آموزش دو مدل کامل و جامع در اختیار شما قرار میگیرد.

درس اول دارای بالاتنه ای باکسدوزی شده است، اما یک‌ باکس خاص و زیبا که به صورت غیرقرینه طراحی شده است. یک سمت مدل باکس آفشولدر و یک سمت دیگر دارای یقه انگلیسی و سرشانه است. یقه ی انگلیسی باکس، آن را به یکی از مدل های خاص پسند تبدیل کرده است. این باکس دارای چاک می باشد. دامن این پیراهن به روش حجمی روی مانکن طراحی شده است‌ و شما اصول ایستایی، زیبای دامن را در این درس خواهید دید. آموزش به صورت کامل از طراحی الگو تا برش و دوخت برای هنرجویان عزیز هنردوز ارائه شده است.

درس دوم دوره ی اوت کوتور خانم الهام نیا،  پیراهنی با بالاتنه ی باکس قلبی، تلفیقی از زونیکس و پارچه است. این بالاتنه ی زیبا همراه با دامن مدل پیلیدارِ زاک است. در این درس الگوسازی این دامن حتی به روش غیرقرینه آموزش داده شده است. همچنین شما در این درس قلفتی کردن پارچه ی دامن با زونیکس را که یکی از موارد مهم و پرکاربرد در طراحی های لباس های مجلسی و اوت کوتور امروزی است یاد خواهیدگرفت.