آشنایی با چرخ اورلوک یا سردوز | نحوه کار و نگهداری آن

چرخ‌ اورلوک یا سردوز مخصوص پاکدوزی های لبه کار است این نوع چرخ‌ها همراه پاکدوزی لبه اضافه پارچه را نیز می‌چینند و باعث تمیزی کار می‌شوند و از در رفتن پارچه های ظریف جلوگیری می کنند.

چرخ های اورلوک یا سردوز

این چرخ‌ها مخصوص پاکدوزی های لبه کار است این نوع چرخ‌ها همراه پاکدوزی لبه اضافه پارچه را نیز می‌چینند و باعث تمیزی کار می‌شوند و جلوگیری می‌کنند از باز شدن درز دوخت، بعضی پارچه‌ها مانند حریرها، ساتن‌ها، پرلون ها، بعد از قیچی کردن تار و پود از هم گسسته می‌شوند که باعث تخریب پارچه و باز شدن لایه های دوخت از همدیگر میشوند. چرخ اورلوک در تمیزی و زیباتر جلوه دادن کار بسیار حائز اهمیت است. 

این چرخ ها معمولا با سه نخ، چهار نخ و پنج نخ کار می‌کنند و دوخت آنها به صورت زیگزاگ است. هنگام کار کردن با این چرخ ها برای بریدن نخ باید از قیچی استفاده شود. زیرا نخ داخل چرخ پاره میشود و نخ کردن مجدد چرخ وقت گیر است.

سه نخ : در تولیدها و خیاطی خانگی برای دوخت پارچه‌های نازک که قبلا با چرخ شده است مانند انواع مانتوها،لباس عروس، پیراهن که نیازی محکم کاری ندارند و در حد سردوز کردن پارچه برای  جلوگیری از باز شدن تار پارچه از چرخ سردوز سه نخ مناسب است.

چهار نخ : برای دوخت شلوار های اسلش، تریکو، استریج و پارچه‌های کشسانی دارند معمولا چرخ سردوز چهار نخ باز دهی بهتری دارد.

پنج نخ : برای دوخت برزنت چرم، گليم، کت و شلوار، جین و پارچه‌های ضخیم که لایه های محکم دارند خروجی قوی تری دارند.

دراینجا آموزشکده هنردوز شما را به معرفی و طریقه  استفاده دقیق چرخ اورلوک (سردوز) سه نخ دعوت می نماید.

 

آموزش چرخ سر دوز ۱ _ هنر دوز

قبل از استفاده از چرخ اورلوک برای اولین بار و پس از خارج کردن دستگاه از بسته‌بندی باید مراحل زیر را انجام دهید.

تمیز کردن گریس و روغن

برای جلوگیری از زنگ زدن قطعات قبل از بسته‌بندی تنه تمام قطعات آن با گریس پوشانده شده است که ممکن است در انبار یا هنگام حمل و نقل سفت شده باشد و علاوه بر این ممکن است روی چرخ گرد و غبار گرفته باشد بنابراین لازم است که گریس و روغن را از سطح چرخ و حفره‌های روغن کاری پاک نمایید.

 باز بینی

ممکن است در اثر حمل و نقل اجزای چرخ شل شده یا آسیب دیده باشند، بنابراین پس از تمیز نمودن آن از گریس و روغن باید دستگاه را با دقت چک کرده و در همین زمان بالانس چرخ را کنترل نموده تا مطمئن شوید هیچگونه مشکلی از قبیل ضربه دیدن و اصطکاک (به هم مالیدن سخت) در هنگام چرخش و غیره وجود نداشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه اشکالی تنظیم مناسب باید صورت گیرد.

 

آموزشی چرخ سردوز۲ _ هنردوز

روغن کاری و کار آزمایشی 

روغن تمیز را توسط روغندان به تمام نقاطی که نیاز به روغن کاری دارد اضافه نمایید، توپی را بچرخانید به گونه‌ای که روغن بتواند در داخل قسمت‌های متحرک نفوذ کند سپس روغن اضافه مانده بر روز دستگاه را پاک کرده و دستگاه را با سرعت کمی به کار اندازید. اگر ماشین به نرمی کار کرد سرعت را می‌توانید افزایش دهید و چندین دقیقه آن را با سرعت ۲۵۰۰ دور در دقیقه بچرخانید پس از آن تمام قطعات را مجدد کنترل کرده و در صورت رضایت از نحوه کار می‌توانید کار عادی خود را آغاز نمایید.

 

آموزشی چرخ سردوز۳ _ هنر دوز

 ریز و درشت کردن دوخت

برای ریز و درشت کردن دوخت ابتدا با آچار مهر شماره (۱) را شل کرده سپس اهرم بالای آن (۲) را به سمت جلو (داخل) برای ریز و درشت کردن دوخت و یا (به سمت خود) جهت درشت کردن دوخت حرکت دهید تا دوخت مورد نظر شما از نظر ریز و درشت بودن به دست آید.

 

 

آموزشی چرخ سردوز۴ _ هنردوز

قرار دادن سوزن

بعد از تعیین نخ و سوزن مناسب برای پارچه‌ای که باید چرخ شود، کنترل نمایید سوزن در ماشین اندازه مناسب داشته باشد. توپی چرخ را (۱) ابتدا درجهت عقربه‌ها بچرخانید تا زمانی که میل سوزن که بالاترین وضعیت خود قرار بگیرد. مهره سوزن بند را با چرخاندن آن در خلاف عقربه‌های ساعت توسط آچار که همراه چرخ تحویل داده شده است (۲) شل نمود وسوزن (۴) مناسب کارتان را تعویض نمایید. مطمئن شوید که 

۱) سوزن تا جایی که ممکن است در انتهای محفظه آن قرار گرفته باشد.

۲) شیار سوزن به طرف کاربر باشد.

بعد از قرار دادن سوزن جدید مهره سوزن بند را با آچار ۲ توسط چرخاندن در جهت عقربه‌های ساعت محکم کنید.

 

آموزشی چرخ سردوز۵ _ هنردوز

 تنظیم دوخت

می‌توان طول دوخت را بر طبق نیاز پارچه جهت لبه دوزی تنظیم کرد. ابتدا توپی را بچرخانید تا زمانی که میله سوزن در بالاترین وضعیت خود قرار گیرد، سپس دکمه پیچ تنظیم دوخت (۵) را با چرخاندن در جهت مخالف عقربه‌های ساعت توسط آچار (۲) همراه دستگاه (۵) شل نمایید. سپس آن را به همراه قطعه شماره (۶) در طول شیار قطعه شماره (۷) حرکت دهید به طوری که دوخت طولانی‌تر یا کوتاه‌تری به دست آید. برای به دست آوردن دوخت طویل‌تر و درشت‌تر دکمه پیچ تنظیم دوخت (۵) را به خارج و بالای شیارحرکت دهید. برای به دست آوردن دوخت کوتاه‌تر و ریزتر آن را به داخل حرکت دهید سپس دکمه پیچ تنظیم دوخت (۵) را مجدد محکم کنید.

 

 

آموزشی چرخ سردوز۶ _ هنردوز

 تنظیم عرض دوخت 

برای تنظیم ارز دوخت باید وضعیت تیغ و میله چرخ تو امن به طور همزمان تنظیم شوند، در ابتدا پیچ پایه محافظ تیغ (۸) را شل کرده و پایه محافظ تیغ (۹) را به همراه محافظ تیغ (۱۰) به سمت راست حرکت داده،  سپس پیچ تیغ بند (۱۱) را با یک پیچ گوشتی شل نموده، سپس پیچ تنظیم آن را (۱۲) با دست بچرخانید تا نگهدارنده تیغ پایین از چپ به راست حرکت نماید تا به وضعیت مورد نظر برسد سپس پیچ تیغ بند (۱۱) را محکم کنید در نهایت پایه محافظ تیغ (۹) را به سمت چپ حرکت دهید تا انتهای چپ محافظ تیغ (۱۰) به تیغ بالا (۱۳) به آرامی برخورد نماید، سپس پیچ پایه محافظ (۸) را محکم کنید برای تنظیم عرض بیشتر دوخت نگهدارنده تیغ پایین را به سمت راست حرکت دهید. برای تنظیم عرض باریک‌تر دوخت آن را به سمت چپ حرکت دهید برای تنظیم زبانه شاخ پیچ رگلاژ تیغ بند (۱۴) را شل کنید، سپس پایه دوخت (۱۵) را در طول شیار پایه فشارنده به سمت راست یا چپ حرکت دهید طبق وضعیت تیغ پس از تعیین وضعیت پیچ رگلاژ تیغ بند (۱۴) را مجدد محکم کنید.

 

 

آموزشی چرخ سردوز۷ _ هنردوز

 نخ کردن سوزن 

دوک نخ را در آنتن قرار داده، آن را به گونه‌ای نخ کنيد که به وسیله فلش ها داده شده است.

 

آموزشی چرخ سردوز۸ _ هنردوز

نخ کردن قلاب کوچک

توپی را بچرخانید تا بدنه سوزن به بالاترین وضعیت خود برسد . صفحه پارچه را (۲۸) به طرف چپ بلغزانید (شکل ۸ را ملاحظه نمایید) و نخ را در آنتن مخصوص خود قرار دهید. سپس آن را به صورتی که توسط فلش‌ها نشان داده شده است نخ نمایید.

 

آموزشی چرخ سردوز ۹ _ هنردوز

نخ کردن قلاب بزرگ

پوشش سمت راست را ۲۴ پایین بکشید توپی را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آنکه سوزن به بالاترین وضعیت خود برسد و نخ را در آنتن مخصوص خود قرار دهید سپس آن را به گونه‌ای در تصویر شماره ۸ نشان داده نخ کنید.

شروع و پایان چرخ کاری

هنگام شروع چرخ کاری ابتدا پایه فشارنده را با پدال یا بالابرنده پایه فشار بالا ببرید.  این کار به پارچه‌ای که باید لبه دوزی شود این امکان را می‌دهد تا در زیر پایه قرار گیرد تا قطعه به موازات سمت راست پایه حفظ شود. سپس پایه کار را برای آغاز چرخ کاری پایین بیاورید. در هنگام چرخ کاری نباید هیچگونه فشار یا کشش اضافه‌ای وارد شود. تنها لازم است که پارچه به آرامی به منظور جلو رفتن در جهت مورد نیاز هدایت شود. بعد از آنکه چرخ کاری تمام شد بدون وجود پارچه، چرخ کاری را ادامه دهید تا نخ دوخته شده به شما در بستن دوختن کمک نماید. توجه داشته باشید که در پایان لبه دوزی نباید نخ را بکشید زیرا ممکن است سوزن کج و یا بشکند. رشته نخ را با یک قیچی بریده و پارچه را بردارید . مطمئن شوید که رشته را با کشیدن قطع نکرده یا سوزن خم نشده باشد.

 تنظیم نخ بر اساس ضخامت پارچه

قبل از شروع چرخ کاری عادی لازم است که چرخ کاری آزمایشی انجام دهید تا نخ‌ها را مناسب با ضخامت پارچه تنظیم نمایید. زیرا این کار تاثیر زیادی بر روی نحوه چرخ کاری می‌گذارد. یک گره متقاطع صحیح دوخته شده توسط چرخ سه نخ باید در لبه وسط پارچه بافته شود. دوخت انجام شده در لبه بالایی ممکن است به دلیل کشش نخ قلاب  بزرگ باشد (نخ موجود در وسط پارچه) که بسیار سفت بوده یا کشش نخ قلاب کوچک (نخ پشت پارچه) که بسیار شل باشد. دوخت ایجاد شده در لبه پایینی ممکن است به دلیل کشش نخ قلاب بزرگ باشد (بسیار شل باشد) یا به دلیل کشش نخ قلاب کوچک که بسیار سفت باشد. مهره تنظیم نخ را می‌توان برای تنظیم کشش نخ سوزن در هر قلاب کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار داد. اگر پس از تنظیم کشش نخ در قلاب‌های کوچک و بزرگ هیچگونه دوخت رضایت بخشی مشاهده نشد لازم است که کشش نخ را در سوزن تنظیم نماییم نخ‌های قلاب‌های کوچک و بزرگ در لبه میانی پارچه به طور تمیزی در هم بافته نخواهد شد مگر آنکه نخ به اندازه کافی محکم باشد.

تعمیر و نگهداری عادی

اگر از چرخ اورلوک (سردوز) به طور مرتب استفاده می‌شود باید هر ۴ ساعت روغن کاری کرد. میله روغنی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد را مرتباً تمیز نمایید.  هرگز از هیچ گونه روغن نرم کننده دیگری استفاده ننمایید.  به ویژه روغن سبزیجات  از هر نوع، زیرا باعث  خراب شدن دستگاه  می شود. تمام قطعات ماشین باید به طور ثابت تمیز نگه داشته شوند. به علاوه یک بررسی مستمر در مورد دمای دستگاه نیز مورد نیاز می‌باشد. اگر هرگونه سر و صدای غیر طبیعی یا غیرمعمول شنیده شود باید بررسی دقیق و اصلاحات مربوطه انجام گیرد. به گونه‌ای که با این مشکلات کوچک از به وجودآمدن مشکلات جدی‌تر جلوگیری بعمل آید.  در شرایط عادی باید تعمیرات کوچک را به طور ماهانه انجام داد. در حالی که تمیزکاری و تعمیرات عمده را باید در هر شش ماه انجام داد. قبل از استفاده از دستگاه برای اولین بار پس از یک وقفه طولانی لازم است تا بررسی و نگهداری کامل انجام گیرد.