معرفی11نکته طلایی برای رفع لکه‌گیری پارچه و لباس

در این مقاله با11نکته طلایی برای رفع لکه‌گیری پارچه و لباس آشنا می شوید و بدون نگرانی می‌توانید تمام لکه‌های روی پارچه و لباس را از بین ببرید.

لکه‌گیری پارچه‌های سفید بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از پارچه‌های رنگی می‌باشد. در مورد پارچه‌های رنگی نسبت به نوع لکه و طرز لکه‌گیری باید دقت به عمل آورد. در صورت لک شدن هر نوع پارچه باید در صدد لکه‌گیری برآمد در غیر این صورت لکه جذب پارچه شده و دیرتر برطرف می‌شود یا اصلاً پاک نمی‌شود. برای آگاهی از چگونگی پاک کردن انواع لکه‌ها بر روی پارچه و لباس این مقاله را تا انتها بخوانید.

لکه‌گیری روغن‌های خوراکی 

لکه روغن _ هنردوز

پود صابون را در آب جوش حل کنید. صبر کنید دمای محلول نزدیک به دمای محیط برسد. لباس را به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید و سپس اقدام به شستن نمایید. لکه روغن‌های حیوانی که روی پارچه‌های گرانقیمت ایجاد می‌شود بر حسب جنس آن با صابون و الکل و یا اسید سولفوریک و یا بنزین سفید لکه‌گیری می‌شوند.

لکه سبزی

ابتدا لکه را با آب ولرم و صابون بشویید و سپس باقیمانده لکه را به وسیله دو درصد پرمنگنات و جوهر ترشک پاک کنید.

لکه گیری خون

لکه خون _ هنردوز

خون جز لکه‌هایی است که به سرعت برای برطرف کردن آن باید اقدام کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ابتدا ناحیه لک شده را با آب سرد بشویید و سپس ۱۰۰ گرم پودر صابون را در یک لیتر آب جوش حل کنید و لباس را به مدت یک ساعت بخیسانید، به این طریق می‌توان لکه را از بین برد.

لکه گیری روغن ماشین 

برای از بین بردن لکه روغن ماشین روی لباس، ابتدا مایع ظرفشویی، جوش شیرین و پودر ماشین لباسشویی را روی لکه بریزید و ماساژ دهید سپس به مدت ۱۰ دقیقه در آب بخیسانید. مواظب باشید در حین پاک کردن لکه، آن را روی قسمت تمیز لباس پخش نکنید؛ زیرا در این صورت با لکه بزرگتری از چربی روبرو خواهید شد.

لکه آدامس 

برای از بین بردن لکه آدامس روی لباس، ابتدا با شیئی نوک تیز آدامس چسبیده به لباس را تا حد امکان جدا کنید.  مقداری اسپری حشره کش روی آن اسپری کنید و با دستمال تمیز به آرامی پاک کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا به خوبی پاک شود سپس‌ محل لکه را با آب و مواد شوینده بشویید و با قرار دادن در معرض هوا خشک کنید.

لکه جوهر

لکه جوهر _ هنردوز

برای از بین بردن لکه جوهر بر روی لباس،  ابتدا مقداری خمیر دندان، جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را روی ناحیه لک شده به وسیله یک مسواک نرم ماساژ دهید. لباس را به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید،  به این ترتیب به راحتی لکه جوهر از روی لباس پاک می‌شود.

لکه لباس بچه و زردی زیر بغل لباس

لکه لباس بچه _ هنردوز

ابتدا دو عدد قرص ماشین ظرفشویی را با مقداری آب جوش حل کنید و بعد از حل شدن قرص‌ها در آب جوش، مقداری سرکه سفید به آن اضافه کنید. لباس را به مدت ۱۰ دقیقه در مایع بخیسانید و سپس آبکشی کنید.

لکه گیری آبرنگ و رنگ روغن 

لکه آبرنگ و گواش _ هنردوز

ابتدا شیر را روی لکه بریزید سپس با پنبه به صورت دورانی شیر را بر روی لکه ماساژ دهید تا لکه به صورت کامل محو شود. بلافاصله لباس را با آب و مواد شوینده بشویید و اتو بزنید تا لکه‌های شیر بر روی بافت پارچه تاثیر منفی نداشته باشد.

لکه گیری زانفیکس 

زانفیکس نوعی چسب پارچه‌ای است که برای تمیز و تراز کردن پایین لباس و آستین استفاده می‌شود. گاهی با تغییر در پروگیری و اتو کشیدن به روی پارچه منتقل می‌شود. برای از بین بردن این لکه‌ها می‌توانید از اسپری حشره کش استفاده کنید.

لکه زردچوبه

برای از بین بردن لکه زردچوبه بر روی لباس، هنگامیکه پارچه کاملاً خشک است، آب اکسیژنه (هیدروژن پر اکسپد) ۳درصد را روی ناحیه لکه شده بریزید و ۵ دقیقه استراحت دهید سپس با آب و مواد شوینده بشویید و خشک کنید.

لکه گیری قهوه 

لکه قهوه  _ هنردوز

برای پاک کردن لک قهوه از روی لباس، یک لیتر آب ولرم، یک قاشق مایع ظرفشویی و یک قاشق سرکه سفید را با هم مخلوط کنید. لباس را به مدت ۳۰ دقیقه در آن بخیسانید و سپس با آب بشویید. لباس را در فضای باز آویزان کنید تا با جریان هوا خشک شود چنانچه رنگ لباس سفید است می‌توانید از مواد سفید کننده شیمیایی مانند وایتکس استفاده کنید.

لکه لباس بافتنی

لکه بافتنی _ هنردوز

لباس‌هایی که با کاموا بافته می‌شوند کمی حساس هستند و پاک کردن لک از روی آنها کمی دشوار است؛ اما این به آن معنا نیست که نتوان لکه را از روی آن برداشت با کمی دقت و حوصله به شکلی که به الیاف بافت آسیبی نرسد می‌توان این کار را انجام داد. ابتدا نوع لکه‌ را مشخص کنید سپس به نکات گفته شده عمل کنید. با شیئی مانند نوک چاقو به آرامی حجم مواد چسبیده شده به بافت را جدا کنید. سرکه و مایع شوینده لباس‌های پشمی را مخلوط کرده و محلول به دست آمده را با آب خنک رقیق کنید. لباس را به مدت ۳۰ دقیقه در محلول بخیسانید و به آرامی ماساژ دهید. توجه داشته باشید هیچگاه برای شستشوی لباس‌های پشمی از چنگ زدن استفاده نکنید.

جمع بندی

پاک کردن انواع لکه‌ها از روی لباس نیاز به دقت و حوصله و شناخت در مورد الیاف پارچه‌ها لک‌ها و شوینده‌ها دارد که در این مقاله نکات کلیدی درباره چگونگی برخورد با این لکه‌ها را توضیح داده‌ایم؛ امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد.