نکات کلیدی الگو سازی | چگونه لباسی زیبا داشته باشیم

در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم چگونه الگوسازی حرفه‌ای داشته باشید و بتوانید تمام نکات کلیدی را در الگوی خود اجرا کنید و بدون دغدغه، طرحی جذاب و بدون پرو تحویل مشتری بدهید.

بعد از اتمام اندازه‌گیری و رسم الگوی اولیه حالا نوبت به رعایت نکات کلیدی الگو می‌رسد که باعث می‌شود لباسی با ایستایی شیک و زیبا داشته باشیم؛ در مقاله امروز هنردوز قصد داریم نکات کلیدی الگوسازی را برای هنرجویان مبتدی آموزش دهیم.

کنترل حلقه آستین 

نکات الگوسازی۱ _ هنردوز

ساسون‌های سرشانه جلو و پشت و بالاتنه را ببندید و الگوی جلو و پشت بالاتنه را در محل سرشانه مماس با یکدیگر قرار دهید. آنگاه به وسیله متر ایستاده دور تا دور حلقه آستین را اندازه بگیرید و آن را با اندازه اصلی دور حلقه آستین اندام مقایسه کنید؛ مثال: حلقه آستین ۳۶ سانتی‌متر و دور حلقه آستین الگو ۳۸ سانتی‌متر می‌باشد، اختلاف این دو حلقه، ۲ سانتی‌متر است؛ باید نصف این اندازه را از قسمت جلو در سرشانه و نصف دیگر را در قسمت پشت سرشانه کسر کنید نقاط A و B سرشانه‌های جدید می‌باشند.

نکات الگوسازی ۲ _ هنردوز

 

اگر حلقه آستین الگو تنگ‌تر از دور حلقه آستین اصلی باشد باید اختلاف موجود را از خط پهلوی جلو و پشت به یک نسبت پایین آمده حلقه جدید را مطابق شکل رسم کنید. مثال: دور حلقه آستین اندام ۴۰ سانتی‌متر و در حلقه آستین الگو ۳۷ سانتی‌متر است. از هر طرف ۱/۵ سانتی‌متر اضافه کنید. نقاط B و A حلقه آستین جدید الگو می‌باشد.

سانتی‌متر ۳= ۳۷ - ۴۰

 سانتی‌متر ۱/۵ = ۲ ÷ ۳

نکات الگوسازی۳ _ هنردوز

اگر دور حلقه آستین الگو، گشادتر از حد معمول باشد، دو ساسون به صورت اریب روی حلقه آستین جلو و پشت رسم نموده و سپس آن را بسته، به ساسون سرشانه منتقل کنید و حلقه آستین را دوباره ترمیم کنید. مثال: حلقه آستین اندام ۴۰ سانتی‌متر، دور حلقه آستین الگو ۴۴ سانتی‌متر است.

  سانتی‌متر ۴ = ۴۰ - ۴۴ 

 سانتی‌متر ۲ = ۲ ÷ ۴

طبق محاسبه این فرمول، در قسمت جلو و پشت ۲ سانتی‌متر ساسون بگیرید.

کنترل سرشانه 

نکات الگوسازی ۴ _ هنردوز

از سرشانه جلو یک سانتی‌متر کم کنید و به سرشانه پشت یک سانتی‌متر اضافه کنید تا حالت کشیدگی در جلوی لباس از بین برود.

روش جلوگیری از بالا ایستادن مانتوی جلو باز

نکات الگوسازی ۵ _ هنردوز

از آنجایی که جلوی مانتو در قسمت پایین، معمولاً به سمت بالا و پهلو حرکت می‌کند و باعث نازیبا ایستادن جلو می‌شود برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.

۱) از نقطه ۲۰ روی خط باسن ۷۵ میلیمتر خارج شوید.

 ۲) از نقطه ۲۱ در قسمت بلندی مانتو به اندازه ۱/۵ سانتی‌متر خارج شوید و ۱/۵ سانتی متر پایین بیایید. 

۳) از نقطه ۲۳ هلال گردن یک سانتی‌متر داخل شده نقطه A به دست می‌آید.

۴) خطی از نقطه A (هلال گردن) رسم کنید تا از نقاط جدید باسن و قسمت بلندی مانتو عبور کند، این خط، خط مرکزی جلوی مانتو می‌باشد.

۵) خطی از نقطه ۳۲ در قسمت بلندی مانتو به نقطه جدید در وسط جلو رسم کنید، این خط، خط جدید بلندی مانتو می‌باشد و ۲ الی ۲/۵ سانتی‌متر دکمه خور یا روی همگرد از این خط رسم کنید.

جمع بندی 

در این مقاله سعی کردیم بخشی از نکات کلیدی مربوط به الگو سازی را ارائه دهیم؛ البته، این نکات ممکن است بسته به نوع طراحی مدل و جنس پارچه متفاوت باشد که در دوره آموزش صفر تا صد خیاطی، تمام نکات تکنیکال الگو سازی توسط استاد فاطمه الهام‌نیا مدرس دانشگاه و موسس آموزشکده هنردوز، تدریس شده است. شما می‌توانید با خرید این دوره‌ها به صورت آنلاین و وارد شدن در کانالهای رفع اشکال مخصوص هر دوره به طور مستقیم زیر نظر استاد فعالیت داشته باشید.